Annons

Photoshop ger mig hjärnblödning

Produkter
(logga in för att koppla)

gsoul

Aktiv medlem
Jag har ett litet problem med att installera camera raw-plugin. Kanske någon vet vad att göra?

Jag har CS2 och jag hämtar plugin och installerar det i den mappen den ska ligga i enl instruktioner från Adobe. Dock vägrar den att "aktivera" plugin och jag kan ej se det i listan med plugins i PS.

Jag har installerat om det flera ggr men den vägrar helt enkelt.

Idag har jag på jobbet funderat över följande och kanske någon kan svara direkt på det.

Av utrymmesskäl har jag installerat PS på D: istället för C: detta innebär att mappen "common files" som jag ska spara plugin fortfarande ligger i C: medans resten av PS ligger i D:

Är detta något som kan störa?

Jag gjorde ingenting för att får det att fungera. Jag installerade CS2, valde bild via Bride och öppnade i Camera Raw.

Men om du skall installera Camera Raw plugin(uppdatera eftersom Camera Raw redan finns i CS2) så är det enklast om du bara byter ut den befintliga plugin-filen. Spara den gamla för säkerhets skull.

Nome Nescio skrev:
Jag gjorde ingenting för att får det att fungera. Jag installerade CS2, valde bild via Bride och öppnade i Camera Raw.

Men om du skall installera Camera Raw plugin(uppdatera eftersom Camera Raw redan finns i CS2) så är det enklast om du bara byter ut den befintliga plugin-filen. Spara den gamla för säkerhets skull.

Det är precis det jag har gjort och det är det som ger mig hjärnblödning. Jag är helt säker på att jag har bytt ut rätt fil och att allt ligger rätt men PS vägrar ändå att "förstå" att camera raw ligger där. Jag får inte upp den i listan över plugins i PS?

Min Bridge funkar inte över huvud taget, är den nödvändig? Varje gång jag försöker starta Bridge får jag bara "program error" och så stänger den ner...

Har du provat att öppna en raw fil i PS via vanliga File/Open.

Enklast tycker jag det är att peka brige på katalogen där filerna ligger och sen högerklicka och välja open in camera raw.

Har du en svensk eller engelsk windowsversion?
Common files heter i den svenska Delade Filer

(Bara en kontrollfråga)
Och det är CS2 du har och inte bara CS?

De olika versionerna skiljer sig åt här...

Najjt skrev:
(Bara en kontrollfråga)
Och det är CS2 du har och inte bara CS?

De olika versionerna skiljer sig åt här...

Oh yes, tänkte tanken oxå men helt säker är jag.
Har jämfört med en kollega på jobbet som har CS och som du säger, det vi såg skillnad på var hur "mapparna" är fördelade mellan PS-mappen och "Common files"-mappen...

rogerjmorell skrev:
Har du provat att öppna en raw fil i PS via vanliga File/Open.

Enklast tycker jag det är att peka brige på katalogen där filerna ligger och sen högerklicka och välja open in camera raw.

Har du en svensk eller engelsk windowsversion?
Common files heter i den svenska Delade Filer

Har ej tänkt denna på denna möjligthet men vad menar du med "brige"? Om jag är inne i PS kan jag öppna filer på något annat sätt än genom "File/Open"?

Engelsk windows 2000

rogerjmorell skrev:
Förlåt Bridge menade jag :)
Men om du inte ser raw formatet i File/Open dialogen då vet jag inte.

Jag ser ju .MRW som är KM:s filformat när jag försöker öppna genom PS, även "ikonen" på filen syns. Så det är skumt att den verkar "se" filen och fattar vad det är för fil men vägrar öppna helt enkelt...märkligt...

Har för mig att det ska vara genom vanliga öppna man kör, men vissa pluginner accessas ju via File->Import. Har för mig att min gamla olympus orf-plugin körde via import.

Damocles skrev:
Har för mig att det ska vara genom vanliga öppna man kör, men vissa pluginner accessas ju via File->Import. Har för mig att min gamla olympus orf-plugin körde via import.

Aha? kan vara värt att prova. Ikväll åker antingen datorn eller jag ut från balkongen om jag inte fixar detta...

gesoulis skrev:

Min Bridge funkar inte över huvud taget, är den nödvändig? Varje gång jag försöker starta Bridge får jag bara "program error" och så stänger den ner...

Bridge är ovärderlig när det gäller RAW hantering!

Du kan buslätt gå igenom bilderna istället för att öppna dem en åt gången. Är det så att du vill göra samma ändringar på alla går det också kanon enkelt med Bridge och camera raw.

Kort och gott en stor förbättrning från CS som bara kunde öppna en raw bild åt gånen och det inne i photoshop.

Vad problemet handlar om vette tusan. Installerade det utan problem och den har inte gnällt till en endaste gång om mina mrw filer.

Mvh
Petri

ThePOM skrev:
Bridge är ovärderlig när det gäller RAW hantering!

Du kan buslätt gå igenom bilderna istället för att öppna dem en åt gången. Är det så att du vill göra samma ändringar på alla går det också kanon enkelt med Bridge och camera raw.

Kort och gott en stor förbättrning från CS som bara kunde öppna en raw bild åt gånen och det inne i photoshop.

Vad problemet handlar om vette tusan. Installerade det utan problem och den har inte gnällt till en endaste gång om mina mrw filer.

Mvh
Petri

I praktiken skall det alltså gå att öppna rawfiler i PS utan Bridge men rent hanteringsmässigt är Bridge mycket användbart?
Kanske är det då något som har med min Bridge att göra (då den ej funkar alls) som sabbar resten?
Får prova att blåsa rent och installera om igen då.
Tack alla för era tips.

Adobe helpdesk

Ring Adobe helpdesk. De har inte världens bästa support, i alla fall inte då jag ringt, men direkta fel kan de alltid svara på. De sa de senast jag ringde och hade en fråga om svenskt tangentbord och engelsk photoshop. Det här fallet måste de bara kunna lösa.

Om man installerar om PS CS2 kan Bridge bli fel vid det minsta felsteg i installationen. Ett typiskt exempel är om man installerar PS CS2 ÖVER eller parallellt med PS CS eller än värre med olika språkvarianter. För att Bridge skall fungera IGEN måste man helt avinstallera Photoshop, Bridge och allt, även inställningarna och även ta bort registreringen etc. Sedan installera om på nytt, då måste Bridge fungera.
En bekant till mig fick inte heller CameraRAW att öppna filerna i Olymus råformat tills vi laddade ner det allra senaste CameraRAW från Adobe. Sen fungerade det bra.
/Fred

ANNONS
Götaplatsens Foto