Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Photoshop in a coma

Produkter
(logga in för att koppla)

in2kma

Aktiv medlem
Någon som råkat ut för att Photoshop CS hänger sig? Installerade om XP på en Serial-ATA disk och allt funkar mycket bättre, utom just Photoshop. Jag försöker croppa en bild och det bara hänger sig, alltid efter 25%. Därefter tuggar PS ca 50% CPU och 290 MB minne och inget händer. I Aktivitetshanteraren visas två PS program, ett som är igång och ett som inte svarar. Dödar jag det som inte svarar så dör hela PS. Detta händer varje gång jag försöker croppa en bild. Vad göra?

in2kma skrev:
Någon som råkat ut för att Photoshop CS hänger sig?

Och jag som tänkte starta en tråd om det faktum att under de ca två år jag hållt på med Ps så har programmet aldrig någonsin hängt sig.

Hur stabilt program som helst.

Det knappast troligt att det har något med din S-ATA disk att göra. jag har enbart S-ATA i min burk och Photoshop går som tåget. troligvis något mjukvarurelaterat. Patchat XP & PS?

................................pinsam tystnad

...installerade PS i natt med trötta ögon. Kör för första gången i världshistorien på en svensk Windows version. Kan ni klura ut resten nu? Inte det? Min testkörning i natt bestod i en croppning av en D70 jpeg till 1280 X 1024 px. Det var det jag trodde i alla fall. Gick och lade mig då det hängde sig för fjärde gången. Nu på morgonen har den faktiskt croppat klart och jag hade ena hörnet av en fin 1280 X 1024 centimeters!!! bild på min skärm. Inte hängt sig, tog bara lite tid............pinsam tystnad

Bra och bra

Jag har nog lite för liten skärm, (19"), för att kunna bedömma det. Bara att förflytta sig i bilden var en pärs. Att sen försöka se vad det föreställde var inte lättare det. Men den var stor :)

Med 72 DPI å blev den ju bara 1087MP... eller typ 3GB... ;) Jag som trodde att PS bara klarade att adressera 2GB ;)

Hmm,

dumt nog så sparade jag inte bildfilen, så jag vet inte hur stor den var. Men jag kan ju alltid göra en ny i natt :)

Re: ................................pinsam tystnad

in2kma skrev:
[Bcroppat klart och jag hade ena hörnet av en fin 1280 X 1024 centimeters!!! bild på min skärm. Inte hängt sig, tog bara lite tid............pinsam tystnad [/B]

Det där har faktiskt hänt mig också.

Om man croppar med förinställda värden BÖR man skriva i att det är px man menar annars tror photo shop att man menar centimeter.

Blir då problem om man dessutom fyllt i rutan med upplösning.

Som sagt då tar det lite tid.

Och som sagt Ps hänger sig inte i första taget.

Jeppe skrev:
Med 72 DPI å blev den ju bara 1087MP... eller typ 3GB... ;) Jag som trodde att PS bara klarade att adressera 2GB ;)
Bilden kan bli större än 2G.
Jag har inte problem att skala upp bilder till 3-4 G.

Men Pshp kan inte hantera mer än 2G RAM.
Så det krävs en skaplig hårddisk för att jobba med maxstorleken på cirka 251G (300000x300000 pixlar).

Bilagor

• namnlöst-1.gif
    namnlöst-1.gif
    15.6 KB · Visningar: 170
ANNONS
Götaplatsens Foto