Jag spelar photoshop på slöa datorer och det är två grejor jag brukar få problem med som ger otroligt segt photoshop. Speciellt släpar penslarna efter rätt ordentligt, typ man drar med penseln och det målar upp till minutern efteråt.
Kolla Edit, Preferences, Performance.
I GPU-settings brukar jag få nitlott på rutan Enable OpenGL Drawings om man man har nyinstallerad Sju utan att några fel i enhetshanteraren. Rutan är grå och går inte att välja. Uppdatera grafikkortdrivrutinerna. Om det inte finns Sju-drivrutiner, så ta Vistadrivrutinerna även om de flesta tycker det är dumt.
Även om äkta Sju-drivrutiner är bättre för grafikminneshanteringen är fungerande OpelGL en klar kick för penslarna.
Starta Taskmanagern, Fliken Processes. Show Processes from all users.
Välj View, Select Columns. Lägg till Page Faults, I/O read och I/O write. Kolla hur läget är. Har man extremt mycket Page Fault (typ nio siffror) för systemprocesser kan pagefilen vara defragmenterad. Då behövs ett offline-defragprogram som kan defragmentera offline eller under start (Seven har schemalagt defragmentering inbyggt så det skall man inte behöva göra, men den inbyggda rår inte på låsta filer[och ingen tredjepart heller medan windows är uppe]). SSD-diskar skall inte defragmenteras och då är det fel spår. Jag har för mig jag brukar använda nått som heter Ultradefrag på
http://ultradefrag.sourceforge.net/en/index.html
För att göra defrag under uppstart, Settings, Boot Time Interface - on.
Kolla om någon process äter mycket I/O och fundera på varför.
Stora TIFF-filer laggar förhandsvisningen av tumnaglar och får datorn att till synes storkna med mycket HDD-aktivitet utan att varken processor eller minnet ser ut att gå tungt. Finns en patch hos M$. För att tillfälligt få datorn att lugna sig kan man optimera "Pictures" till dokument istället för bilder.
Prova om det gör skillnad om man gör undantag för realtime protection av antivirusprogrammet i arbetsmappar för Photoshop. Ha inte flera antivirus eller malware killers aktiva samtidigt. En del spy&bot-destroyers kan trigga antivirusprogrammens realtime protection och programmet checkar varandras filaccesser.
Låt bli Coola tools som Registry Booster, Memmory Optmizers, Registry Deframenters, och Registry Cleaners. Det är Orm Olja allihop och fungerar INTE.
Fall inte för frestelsen att stänga ner services som inte används. Stäng inte av Search Indexer som är ett poppis faketips på internet.
Berätta gärna hur det går.