Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Photoshop och VMWare?

Produkter
(logga in för att koppla)

erro.se

Aktiv medlem
Är det någon som vet hur Photoshop funkar när man kör det i en virtuell dator, t.ex. via VMWare?

Hur mycket prestanda tappar man, och hur stor roll spelar det?

Jag har börjart fundera på om jag ska virtualisera min dator och skapa olika instanser för olika behov: en speldator, en surfdator, en Photoshopdator o.s.v. Teoretiskt verkar det ju vara en bra idé, men jag vet inte hur det blir rent praktiskt. Någon som har erfarenheter?

Är det någon som vet hur Photoshop funkar när man kör det i en virtuell dator, t.ex. via VMWare?

Hur mycket prestanda tappar man, och hur stor roll spelar det?

Jag har börjart fundera på om jag ska virtualisera min dator och skapa olika instanser för olika behov: en speldator, en surfdator, en Photoshopdator o.s.v. Teoretiskt verkar det ju vara en bra idé, men jag vet inte hur det blir rent praktiskt. Någon som har erfarenheter?

Prestanda tappar du, men det sa du själv. Färghantering vet jag inte riktigt men har för mig någon annan tråd handlat om detta.

Jag har kört PS4 och Vista via VMware och jag hade inga problem med prestanda och annat, dock maxade jag cpu och ram till denna instans (2,5Gb, 2xCPU).
Jag har någon gång fått konstiga låsningar när jag kört PS, fast har för mig att det var PS 3. Jag är inte "stor" PS användare, dvs utnyttjar inte allt till fullo, så min utsaga kanske inte passar dig.

Det finns en del som installerar MAC OSX som VM och kör på detta sätt (vet att det strider mot EULA etc så det behöver vi inte fortsätta diskussionen med) med PS. Det finns säkert fördelar och nackdelar med detta.

Bygger man en jätte dator (CPU/RAM) och kör 64-bitars så borde du kunna genomföra det som du vill med acceptabel prestanda.
Peter

Har du provat spela spel över en fjärranslutning (remote desktop). Där har du lite av svaret.. Nu antar jag isåfall att du kör alla andra instanser i virtuell å använder den "riktiga" datorn för spel. Den virtuella maskinen käkar ju upp en del ram så det behöver du mycke av.. Förstår inte riktigt varför du vill göra på detta sättet ?

Glömde att nämna detta.

Jag kör VMWare Server 2.0. Något krångliga administration, men gratis och bättre hantering av VM instansen.

Jag utgick från att du skulle starta varje instans inför respektives behov och att starta konsolen. I 2.0 så kan du skapa genvägar som startar upp Vm-instansen samt konsolen automatiskt, dvs lite som att du startar en applikation.

Spel har jag inte testat därmed surf, i 2.0 får du "rätt" hastighet på LAN och det verkar bli bättre thruput. Disk access måste du räkna med att det bli sämre. Finns tweeks för att snabba upp detta, cache och att skapa en partition direkt mot disk.

Jag har bara labbat och sökt info, inte direkt i mitt yrke dock om VmWare förekommer i min närhet.

/Peter

OK, speldator är väl egentligen inget behov jag har, bara ett exempel.

Vad jag är ute efter är att få så rena och separata instanser som möjligt:
- en surfdator som jag kan blåsa om jag får in nåt skit
- en "sambodator" där hon kan göra sina egna inställningar
- en "gästdator" där andra kan surfa
- en ren bildbehandlingsdator där Photoshop eller annat får regera ensamt utan annat som stör
- en "lek-och-test-dator" där man kan prova diverse program och installationer och enkelt backa tillbaka till ett känt läge

Och alla dessa ska bara innehålla operativsystem och applikationer. Alla dokument, bilder och andra användarfiler ligger på nån sorts central lagringsplats.

I teorin tycker jag det känns som en tänkbar lösning.

Det mesta är väl egentligen okomplicerat, men Photoshops krav kanske är annorlunda, därav frågan.

Jag har aldrig använt VMWare (eller annan virtualisering) men jag antar att det är något sådant jag är ute efter. Frågan är hur det beter sig när man har flera virtuella instanser igång, men inte utför något egentligt arbete med dem. Drar de CPU och minne ändå? Bör man stänga av de instanser som inte används? Eller kan de ligga i bakgrunden utan att det gör något?

Instanserna drar hela tiden minne och CPU. Dock drar de ungf som en vanlig dator, dvs jobbar du inte så... Det är en viss overhead som VM tar i CPU och Minne.

Jag har lärt mig allt via forum och testning, inte fullärd men vet tillräckligt, så är du hyggligt tekniskt kunnig och jobbar/jobbat med IT så borde det inte vara något problem. Ganska enkelt. Rekommenderar VMware Server 2.0 som är gratis och ger bra start och prestanda.

Jag hade dock kanske inte gjort som du men det är görligt fast då måste de arbeta via terminal om du inte menar att alla skall sitta vid samma fysiska dator.

Jag hade nog gjort som så att utnyttja möjligheten att få ostörda instanser som kan dela på resurser via konsol. Satsa på Vista Ultimate eller Linux som bärare av VMware för att få en stabil grund. Man skall inte underskatta snapshot som enkelt kan återställa en instans om det sket sig vid ex en installation eller uppgradering.

Nya processorer har ju bättre stöd för virtualisering (i linuxkärnan iaf) och har du bara tillräckligt med minne är det inga problem. Har kört CS2 på XP genom vmware på en rätt gammal P4 3.0Ghz Prescott med 1gb minne. Kan inte minnas att jag hade några större problem. Visst går det långsammare men vafan, har ju kört photoshop på 100mhz och 64mb ram. Det är inte precis oanvändbart.

Tackar för synpunkterna. Min tanke är inte att alla ska köra samtidigt. Det är bara en fysisk dator det är frågan om, men där jag vill ha olika virtuella maskiner för olika funktioner. Därav kommer bara en instans köras, medan de andra kan ligga och vila i bakgrunden. Får ta och kika på VM Server 2.0 då...

Just spel tror jag fungerar dåligt i VMWare, även om 3D-prestandan har förbättrats i t.ex. senaste versionen av VMWare Workstation.

På min stationära hemdator (Core 2 Duo Quad 2,66Ghz, 8GB RAM, två Velociraptor i RAID 0 som systemdisk, och två vanliga 500GB-diskar i RAID 0 som datadisk, Vista Ultimate X64) har jag konstant en VMware Workstation igång, där det går en Windows 2003 och Exchange. I och med att den bara hanterar mejl och är en domänkontrollant har den inte mycket att göra, och klarar sig fint på 512 MB minne. Den påverkar inte prestandan på den fysiska maskinen över huvud taget såvitt jag kan se.

Jag kör också diverse virtuella XP- och Vistainstanser för att testa saker, men sällan fler än en samtidigt. Jag har inte testat att köra Photoshop i en virtuell burk, men väl Nikon Capture NX 2, vilket är väl så prestandahungrigt. Med 2GB RAM tilldelat och två CPU fungerar det utmärkt. Både CS3 och CS4 borde fungera utmärkt, då de i allmänhet känns rappare än Capture NX.

VMWare server har förstås fördelen av att vara gratis, men Workstation har möjlighet att köra flera "snapshots" av samma OS. Det gör att du inte behöver ha flera instanser av XP för olika behov, utan kan utgå från en grundinstallation som du sedan bygger på med olika funktioner. Man spar en hel del disk på det viset.

ANNONS
Götaplatsens Foto