Annons

photoshop på C: eller nån annanstans?

Produkter
(logga in för att koppla)

JonisBader

Aktiv medlem
Hallå, jag vet itneriktigt vad jag ksulle skrivit om ajg skulle sökt på min fråga så...

När jag hade photoshop installerat på min förra dator så sa den ofta att man inte borde ha operativsystemet och photoshop på samma ställe (tror jag) så jag tänkte nu att man kanske skulle installera photoshop på en annan partition.
Så jag undrar om någon vet vad det spelar för roll? Bättre prestanda? Mindre risk att något hänger sig eller går fel?
Vad?

Mvh Jonis

Det som kan spela någon roll för prestanda är att du inte ska ha Photoshops "scratch-fil" (vad den nu heter) på samma fysiska disk som Windows har sin swap-fil (pagefile.sys) på. Och om man inte har ställt in nåt annat, så lägger Windows den på C:\.
Du kan gott installera Photoshop på C: ändå, sen kan du välja att lägga bara scratch-filen någon annanstans (nånstans under inställningarna).

Detta förutsätter att man har fler än en HD. Att dela upp swap och scratch på olika partioner men på samma disk kan inte ge någon större prestandavinst. Det är fortfarande samma läs/skriv huvud som skall göra jobbet.

Ok, tackar.
Men jag undrar... vad är en scratchfil då?
och eftersom det är samma skrivarhuvud som gör jobbet så antar jag att de inte spelar så stor roll om jag har photoshop på en partition, och arbetar med filerna på en annan?

och om jag nu har det, och det är bättre på något sätt, och man lyssnar på musik från samma partition som man har bilderna man arbetar med, och möhligtvis photoshop installerat på, gör det något?

HDD mässigt antar ajg att det inte är någon skillnad då det, som du säger, är samma skrivarhuvud.

RAM mässigt så är det nog också samma, eftersom
jag inte har olika RAM för olika partitioner.

fördel vi omformatering

Även om du endast har en disk så kan det vara en fördel att partionera den för att lägga operativsystemet på C:/ och sedan installera dina program på partion D:/. Det blir ju en del program, och krashar operativet pga t ex. virus och du inte lyckas åtgärda så går det snabbt att formatera C:/ och sedan köra på ett nytt operativ.
Krashar däremot disken fysiskt så spelare det ingen som helst roll.

Re: fördel vi omformatering

JAVA skrev:
Även om du endast har en disk så kan det vara en fördel att partionera den för att lägga operativsystemet på C:/ och sedan installera dina program på partion D:/. Det blir ju en del program, och krashar operativet pga t ex. virus och du inte lyckas åtgärda så går det snabbt att formatera C:/ och sedan köra på ett nytt operativ.
Krashar däremot disken fysiskt så spelare det ingen som helst roll.

Spelar ingen roll för oftast läggs en del systemfiler vid installationen av programvara in i windows systemkatalog. Raderas Windows för du ofta installera om programvarorna med.

//Micke

ANNONS
Götaplatsens Foto