Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Photoshop - prestandatest

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
iMatte skrev:
Precis som flera andra är jag inne på att ett sånt här test är ganska meningslöst. Jag testade på min PowerMac G5 2x2,3GHz/2,5 Gig RAM/CS 2 i lite olika situationer och fick värden mellan 61,5 sekunder och 40,2 sekunder. Segast gick det när jag samtidigt körde ett par filmer i bakgrunden (en mpg och en avi - båda i fullstorlek), samt hade webbläsare med Flashsida igång. Snabbast gick det när jag startade om och körde testet innan jag gjorde något annat.

60 sekunder är ju femtio procent mer än 40 sekunder - ganska stor spännvidd för att ens ge en fingervisning.

Och av det lärde du dig?

/Michael
 
Michael f8 skrev:
Och av det lärde du dig?

/Michael


Är det en vanlig fråga med uppriktigt intresse du ställer, så är väl en av lärdomarna (om nu just jag av alla i denna tråd måste redovisa dessa) att dylika test är tämligen meningslösa och slumpmässiga - något att även hålla i minnet när man läser tester i datortidningar (och för den delen Fototidningar). En annan lärdom (där slutsatserna möjligen ska begränsas till MacOS) är att processoraktivitet/prestanda (och inte bara mängden RAM, som någon annan var inne på...) påverkar processen i Photoshop ganska mycket. Detta eftersom filmspelning/avkodning upptar en del processorkraft men föga RAM.
För din fråga var väl ärligt intresserad och någon slags undervisning? Eller?
 
Det jag reagerade på var att du går in i en forumtråd med rubriken "Photoshop prestanda test" utan att verka vara intresserad av sådana tester eller att de utförs och redovisas i denna tråd.


iMatte skrev:
Precis som flera andra är jag inne på att ett sånt här test är ganska meningslöst. Jag testade på min PowerMac G5 2x2,3GHz/2,5 Gig RAM/CS 2 i lite olika situationer och fick värden mellan 61,5 sekunder och 40,2 sekunder. Segast gick det när jag samtidigt körde ett par filmer i bakgrunden (en mpg och en avi - båda i fullstorlek), samt hade webbläsare med Flashsida igång. Snabbast gick det när jag startade om och körde testet innan jag gjorde något annat.

60 sekunder är ju femtio procent mer än 40 sekunder - ganska stor spännvidd för att ens ge en fingervisning.

Av ditt inlägg så utgår jag att om jag har eller köper mig en ”PowerMac G5 2x2,3GHz/2,5 Gig RAM/CS 2” så kan jag förvänta sig denna prestanda, med denna ”smala” dock så enkla test. Men till skillnad från andra prestanda testprogram så testas här Photoshop ihop med hårdvaran.

Även så drar jag slutsatsen av ditt bidrag, om man starta upp ett par filmer och webbläsaren samtidigt, så tar det 20 sekunder längre.
För vissa ”ingen skillnad”, för andra ”katastrof” och alla har rätt.

Om jag har exakt eller liknande dator och får helt andra siffror i testet, skulle jag vara intressant att veta varför det skiljer t.ex. 60 sekunder mellan samma hårdvara?
Det jag lär mig av denna tråd, är att med liknande min processor, moderkort, ram-minne och antal processer i gång borde jag få viss prestanda.

Jag kan ställa mig frågan är det värt att köpa snabbare processor för mitt Photoshop arbetande!
För vissa är det för dyrt med den ”lilla” prestanda ökningen, för andra är det nästa gratis för att spara mer tid.


Om testet utfaller på en ”bra” dator med mellan 6 och 12 sekunder, en skillnad på hela 100 %, innebär det, enligt dig, att testet är otillförlitligt och förkastligt?


iMatte skrev:
Är det en vanlig fråga med uppriktigt intresse du ställer, så är väl en av lärdomarna (om nu just jag av alla i denna tråd måste redovisa dessa) att dylika test är tämligen meningslösa och slumpmässiga - något att även hålla i minnet när man läser tester i datortidningar (och för den delen Fototidningar).

Vad har du för förslag till bättre alternativ?

iMatte skrev:
För din fråga var väl ärligt intresserad och någon slags undervisning? Eller?

Ingen undervisning här inte, jag är elev på denna site :)


/Michael
 
Senast ändrad:
Michael f8 skrev:
Det jag reagerade på var att du går in i en forumtråd med rubriken "Photoshop prestanda test" utan att verka vara intresserad av sådana tester eller att de utförs och redovisas i denna tråd.

Tja, då var ditt svar trots allt undervisande, eftersom du har någon slags morallektion att komma med. Trist med sån där översittar-ton bara...

Min poäng var för övrigt att om folk bara redovisar hårdvarukonfigurationen (processor +RAM) så säger inte det mycket om datorns prestanda. Det är så otroligt många andra variabler som påverkar - alltifrån hårdvarukomponenters kvalitet och kompabilitet, andra processer som pågår i bakgrunden, hårddiskgränssnitt och grad av fragmentering på de diskar där PS skriver svap-filerna, cachefiler...etc. Bara det faktum att någon lämnar webläsaren öppen med en sida som visar några flashfilmer måste påverka testresultatet i hög grad, eftersom renderingen av Flash suger mycket processorkraft.
Sammanställer du testresultaten statistiskt kommer du säkert att upptäcka att avvikelserna från ett linjärt samband är tämligen stora - just på grund av dessa faktorer.
Och mitt alternativ var just att ha detta i bakhuvudet när man drar slutsatser från ett test som detta. Kanske kan man förbättra prestandan i PS med 50% genom att stänga ned webläsaren och någon annan process, i stället för att börja fundera på en ny dator med större siffror. Varför måste det betyda att jag "är ointresserad av såna här tester"? Jag tycker mer att du verkar ointresserad av relevanta resultat...
 
131.6 sekunder

Adobe Photoshop Version: 8.0
Processor speed: 2199 MHz
Built-in memory: 1022 MB
Memory used by Photoshop: 70 %
 

Mina frågorna blev visst obesvarade. Svårt att diskutera vidare om man inte svara på varandras frågor.


Om testet utfaller på en ”bra” dator med mellan 6 och 12 sekunder, en skillnad på hela 100 %, innebär det, enligt dig, att testet är otillförlitligt och förkastligt?


Vad har du för förslag till bättre alternativ?


/Michael
 
Michael f8 skrev:
Mina frågorna blev visst obesvarade. Svårt att diskutera vidare om man inte svara på varandras frågor.


Om testet utfaller på en ”bra” dator med mellan 6 och 12 sekunder, en skillnad på hela 100 %, innebär det, enligt dig, att testet är otillförlitligt och förkastligt?


Vad har du för förslag till bättre alternativ?


/Michael

Har jag sagt att testet är förkastligt? Det finns väl inget dumt med ett test som detta - däremot ska man passa sig för att dra för stora växlar på det. Och man ska inte lägga allt fokus på processorhastighet i MHz eller antal Gb RAM, eftersom det finns tiotals andra faktorer som påverkar resultatet. Prova själv med tex en omstart, stänga ned öppna program, defragmentering av den primära svap-disken eller kanske bara att stänga av processkontrollerande mjukvara, så kan du säkert dra slutsatsen att resultaten kan variera mer än om du stoppar in/tar ut 512Mb RAM.
Det var min poäng och av den kan du säkert räkna fram ett antal olika alternativa metoder att testa prestanda, varav inget måste stå i motsats till detta test.
 
iMatte skrev:
Har jag sagt att testet är förkastligt?

Nej, som jag skrev "Tycker du...?" eller mer exakt, citat: "innebär det, enligt dig, att testet är otillförlitligt och förkastligt?"

Vågar man fråga dig något, utan att du tar det som anklagelse mot dig som person?

Tack vare trådskaparen och de andras inlägg, har jag och kanske någon annan, dragit några slutsatser om datorers (Mac & PC) prestanda med Photoshop i olika konfigurationer, samt hur mycket det kan påverka med andra program i bakgrunden.
Detta långt innan du skrev ditt inlägg.
Men tack för sammanfattningen.


/Michael
 
Mats har rätt här; det är svårt att säga att två golfspelare av samma ålder skjuter lika långt - det är så mycket mer som spelar in.

Bästa sättet för testet skulle isf vara att på en och samma dator byta ut hårdvaran eftersom. Då kan man få mycket pålitligare testresultat. Och det är inte bara processer och prestanda på minnet och processorn som spelar roll, utan även inställningar i BIOS, operativsystemet och drivrutiner, för att nämna några.

Därför kan en viss datorkonfiguration prestera precis lika bra som en annan i detta test, trots att hårdvaran i sig egentligen är mycket bättre på et av testsystemen.
 
Senast ändrad:
Michael f8 skrev:

Vågar man fråga dig något, utan att du tar det som anklagelse mot dig som person?
Jodå, fråga på du. Men undvik gärna sk insinuanta frågor. Det skapar bara onödiga missförstånd. För övrigt var ju även min rad "Har jag sagt att..." en fråga. ;)
Michael f8 skrev:

Men tack för sammanfattningen.
/Michael

Ingen orsak. Det är bara roligt med konstruktiv och välmenande dialog... ;)
 
elohim skrev:
Mats har rätt här; det är svårt att säga att att två golfspelare av samma ålder skjuter lika långt - det är så mycket mer som spelar in.

Fullast kör? :)


Man låter dem slå ett varsit slag med sin egen klubba och boll och redovisar det till varandra, detta trots att den ena är denna dag förskyld.

Varför slaget blev kort eller långt, reder man ut om något tycker det är märkliga skillnader denna dag.


/Michael
 
Re: Re: Är min långsammast?

christian_r skrev:
Har ett gammalt ihop plock.

Celeron 700mzh
768 ram ca 130mzh
INGET grafikkort.

355 sek.

YEAH!

Hur i hela friden kan du veta tiden om du inte har ett grafikkort ?? Lyssnar du på hårddiskens knatter och sitter med stoppur eller ?

Nyttjar du en skärm ? Uppvisar den en bild som kommer från datorn ? I så fall har du ett grafikkort...
 
Chip Type: ATI mach64 (NEC VT-a4)

DAC Type: DAC built into ASIC

Memory Size: 1mb



Självklart Har jag ett grafikkort, frågan e om man kan räkna det som ett.
 
Re: Re: Re: Är min långsammast?

Beemel skrev:
Hur i hela friden kan du veta tiden om du inte har ett grafikkort ?? Lyssnar du på hårddiskens knatter och sitter med stoppur eller ?

Nyttjar du en skärm ? Uppvisar den en bild som kommer från datorn ? I så fall har du ett grafikkort...

Många datorer saknar grafikkort, de har enklare grafikkretsar integrerat direkt på moderkortet. Jämför med ljudkort som man sällan har nu förtiden, klart billigare att integrera.
 
Bra va...

Testade på min nya Hempc-maskin

test.jpg


Ganska hyffsat med flertalet andra processer igång.

M.v.h. Lammet
 
27,1 sekund.

G5 Dubbla Intel Xeon dual core etc.......Dessutom var indesign och en massa andra program igång samtidigt.

Tyvärr är den inte min utan den dator vi använder i vår grafiska studio här på jobbet :-(
 
Senast ändrad:
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS