Annons

Photoshop RAW converter med nikon NEF

Produkter
(logga in för att koppla)

salt

Aktiv medlem
Har tidigare använt photoshop 6 och då öppnat mina Nef-filer (nikon D100 råformat) med nikon nef plugin som man fick med kameran. Då kunde man bara ändra vitbalans och exponeringskompensation. Nu har jag uppgraderat till photoshop CS som har ett egen camera raw converter. Massa nya möjligheter att ratta på både det ena och det andra. MEN, när jag öppnar en bild utan att ändra på något så blir färgerna matta och bilden kontrastlös. Tidigare såg bilderna likadana ut oavsett om jag öppnade (utan att göra några ändringar) bilderna i Nikon Capture eller photoshop. Gör jag fel, har jag missat någon inställning? För det kan ju inte vara meningen att bilderna ska se ut så här? Provade att ladda ner senaste versionen av camera raw från adobes hemsida, men det hjälpte inte. Någon som har ett tips eller två?

Jag har lite samma problem, det verkar som pluginen rattar till parametrarna lite godtyckligt. Jag skulle önska att allt ställde sig på 0 i värde när man öppnar en nef. Först trodde jag att den läste in någon info om hur kameran var instället (som jag ändå bara trodde påverkade när man fotar i jpeg-läge) men det verkar inte så. Jag är också väldigt intresserad av om det går att lösa problemet.

Är också intresserad av en lösning. Laddade också hem det senaste från Adobe, men fick också en matt och kontrastlös bild. Det verkade inte hända allt förmycket när man ändrade skärpeinställningen. Bilderna som jag öppnade med Nikon Nef var klara med bra detaljskärpa. Testar nu 30-dagars versionen av Nikon Capture och där är bilderna klara med bra skärpa.

Ja, det är ytterst irriterande, sjävl är jag stark motståndare till att använda flera program i rad ;). Sen tycker jag det är svinigt av Nikon också att sälja en kamera för runt 10000:- sedan tvinga användaren att betala ytterligare tusenlappar för att kunna dra nytta av kamerans funktioner. Personligen är jag helt för piratkopiering i sådana fall. Men vem vet, kanske har jag helt missförståt deras goda tanke med det? :)

Tydligen inte bara jag som noterat detta verkar det som. Tycker det är helt värdelöst att behöva ändra på en massa parametrar helt godtyckligt för att en bild ska se oförändrad ut. Jag slängde ut camera raw och stoppade tillbaka nikon nef plugin, så nu öppnar jag nef-filerna som jag gjorde förr. Inte så många ändrigsmöjligheter, men det är sällan jag gör stora ändringar ändå. Ska jag göra det får det bli i Nikon Capture (som är värt pengarna).

Möjligen är nikons programvara värd pengarna, men det är itne försvarbart att hindra sina konsumenter från att utnyttja den utrustning man har köpt på ett sådant sätt.

Känns lite som att sälja en bil typ "JA, du kan få köpa denna bilen för X:-, men vill du sedan använda backväxeln som finns, så får du betala oss extra för att ta bort spärren vi har monterat nu"

Senast ändrad:
deez skrev:
Möjligen är nikons programvara värd pengarna, men det är itne försvarbart att hindra sina konsumenter från att utnyttja den utrustning man har köpt på ett sådant sätt.

Så sannt. Men vi som konsumenter av programvara kan ju fundera på om det inte finns något sätt att "slå tillbaka" mot Nikon. Fundera på hur de flesta skaffat sig CS...

//

Men vad säger ni som har andra kameramärken? Upplever ni photoshops camera raw converter som bra? Att kunna öppna en fil utan att göra några ändringar känns ju ganska basic (dvs att de inställningar som man hade i kameran skall behållas), men det fungerar alltså inte med nef-filer.

Jag har testat att ladda ner version 2.2 men det löste inte mitt problem. Men det kanske fungerar med D70, noterade att du hade en sådan.

Det funkar inte för mig heller..

Kanske måste man ändå ha nikons programvara installerad? Det är ju riktigt puckat isf.

Lyfter tråden och frågar på nytt om ingen har någon lösning? Tycker det är väldigt märkligt att man inte kan öppna en råfil med de inställningar man hade vid fototillfället.

Borde det inte vara lämpligare att kontakta Adobe? Nikon kommer ju bara svara "köp vår programvara".

ANNONS
Götaplatsens Foto