Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

"Photoshop Student Edition" frågor!

Produkter
(logga in för att koppla)

Fibbe_15

Aktiv medlem
Första frågan:

Ej godkänd för kommersiellt användning

Vad menas med det?
Jag får alltså inte använda det till att tjäna pengar, men om jag manipulerar bilderna och sen säljer bilderna och inte tjänar pengar på själva manipulationen är det tillåtet då?

Är det tillåtet att tjäna pengar på att manipulera bilder efter att man uppdaterat en gång (tex till cs4)?

Och sista frågan:

Ska man köpa det nu för 1700kr för cs3 extended eller ska man vänta till cs4 då det kostar lika mycket (en uppdatering närmar sig 3-4000 kr)

//Felix

Hej Felix. Varför tar du inte den för 2.800kr. Får du ju använda hur du vill och den är uppgraderingsbar även om du slutar studera är tveksam till om den andra är det men som sagt där är jag tveksam. Men min fru studerar så jag bestälde den för 2.800.
Hälsar Lasse

Ja det kanske är så också... Bra att du skrev det! För jag läste att den billiga var uppdateringsbar men det kanske bara är under utbildningen...

Ja ja jag ska kolla upp det där annars blir det den du nämnde

Mvh Felix

Enligt Mattias Karlsson på Moderskeppet är Studenteditionen numera fullt uppgraderingsbar, vilket innebär att den kan uppgraderas så att begränsningarna för kommersiell verksamhet "försvinner". Men han skriver samtidigt att det nog är bäst att kolla med Adobe för säkerhets skull. Ring dem, vetja!

Japp, mycket riktigt.

Du kan inte endast uppgradera dig ur "icke-kommersiellt". Typ från Student Edition CS3 till Kommersiellt CS3.

Dock kommer du att kunna uppdatera ditt Student Edition CS3 till vanligt, kommersiellt CS4[/B, när den dagen kommer.

Var köper man Student Edition billigast?

Varför har de då två olika editioner av samma programvara? Adobe Education Box verkar vara inget annat än en kraftigt rabatterad fullversion som levereras i den vanliga boxen med trycka manualer och serienummer. Medan Student Edition endast är en skiva och ett kort som man ska fylla i och skicka in till Adobe för att få ett serienummer.

Kan någon reda ut detta och förklara skillnaderna på ett konkret sätt?

moderskeppet skrev:
Japp, mycket riktigt.

Du kan inte endast uppgradera dig ur "icke-kommersiellt". Typ från Student Edition CS3 till Kommersiellt CS3.

Dock kommer du att kunna uppdatera ditt Student Edition CS3 till vanligt, kommersiellt CS4[/B, när den dagen kommer.

Efter att jag slutat studera då, kan jag fortfarande updatera enligt adobes updateringspriser till cs4 och sen till cs5 osv? Eller sluter licensen gälla efter studiernas slut?

//Felix

Du får uppgradera precis som alla andra. En studentversion "rinner inte ut" när du slutar studera.

Det är det som är halva grejen med studentlicenser. Du kan passa på att köpa in dig i systemet billigare.

Sen att du är pankare än alla andra i samhället är ett annat problem ;-)

hehe okey tack!

För jag tänkte köpa en license just för att slippa dom 7-10 000 ordinarie licens kostar.

Sen är ju frågan, om jag köper Cs3 nu via den rabatten så blir det ju iallafall billigare att köpa cs4 via CSN kortet än att uppdatera den...

Kan man använda rabatten nästa år också eller gäller den bara en gång? Alla andra rabatter förnyas ju varje år.

Några detaljfrågor efter att ha läst informationen på Moderskeppet och från Adobe:

Student Edition får bara installeras på en dator, gäller detta även för Education box? Hittar ingen info om Education på Adobes hemsida.

Om jag köper Student Edition först och sedan uppgraderar till CS4 när den kommer, gäller då fortfarande begränsningen till en dator eller är det samma villkor som för en full version (som väl får installeras på två datorer)?

Educationbox ska vara EXAKT den vanliga, fast billigare. Allt som gäller den lär gälla Education box.

Om du betalar uppgraderingspris för CS4 i framtiden så får du en vanlig licens på den. Att du en gång i tiden haft Student Edition kvittar.

Med reservation för att jag inte ansvarar för Adobes tolkning av reglerna. Det är så jag tolkat dem i mina samtal med Adobe.

Jag ringde och pratade med Adobes kundtjänst igår och de bekräftar att både Student Edition och Education box är uppgraderingsbara när CS4 kommer.
Man måste dock uppgradera till samma produkt (Suite i detta fall). T.ex. Adobe CS3 Design Premium (Student Edition) kan uppgraderas till Adobe CS4 Design Premium. Alltså till en kommersiell licens.
Man inte uppgradera till Adobe Photoshop CS4 Extended enbart från en suite.

Education Box är egentligen till för lärarna då det är en så kallad "utbildningslicens" som får användas kommersiellt. Student Edition är till för studerande för att lära sig programmen, då är licensen inte kommersiell.

Uppgradering är ofta inte lönsamt så länge man kvalificerar sig som student, eftersom "student edition" är billigare än uppgradering till en fullversion av samma produkt.

skarsfjall skrev:
Några detaljfrågor efter att ha läst informationen på Moderskeppet och från Adobe:

Student Edition får bara installeras på en dator, gäller detta även för Education box? Hittar ingen info om Education på Adobes hemsida.

Om jag köper Student Edition först och sedan uppgraderar till CS4 när den kommer, gäller då fortfarande begränsningen till en dator eller är det samma villkor som för en full version (som väl får installeras på två datorer)?

Student Edition får installeras på två datorer, men de får inte användas samtidigt, enligt Adobes kundtjänst.

Quark har gjort det riktigt bra med studentversionen. Där får man installera den på två datorer och använda dem samtidigt samt att den ena kan vara på en Mac och den andra på en PC. :)

Man får dock inte glömma bort att avaktivera licensen innan man formaterar hårddisken. Då får man ringa NI för att be dem låsa upp licensen med en ny kod. Så man kan aktivera den på nytt. Hände mig när jag böt dator. :-/

Det som fick mig att tvivla är följande på Adobe FAQ:

How many computers may I use the Student Edition on?
The Student Edition may only be used on one computer. This is ensured through a product activation procedure, which is performed online.

Så som det är formulerat ger det intryck av att man bara kan göra en aktivering, men det kan ju vara slarvigt uttryckt så att det egentligen är två aktiveringar som är deras "garanti" för att programmet bara används på en dator i taget. Det är ju så det fungerar normalt, exempelvis för Lightroom.

Mina studenter verkar ha prövat det där nu. I ett kursforum har två postat i stil med:

"Student Edition funkar på två datorer men testar du på en tredje så möts du av ett meddelande att du måste avregistrera (eller vad det heter) någon av de andra datorerna."

Tack för klarlägganden. Jag har nyligen anmält mig till distanskursen i vår och ville kolla upp läget för CS3 så jag är beredd när jag får chansen att utnyttja studentrabatt. Jag använder två datorer och det är praktiskt att ha samma uppsättning program på båda.

skarsfjall skrev:
Tack för klarlägganden. Jag har nyligen anmält mig till distanskursen i vår...

Kul, du är så välkommen så. Ska bli kul med ett gäng i vår oxå. Vårkurser är alltid annorlunda än höstkurser eftersom man blir piggare för varje lektion istället för tvärtom.

ANNONS
Götaplatsens Foto