Eeros skrev:
För mig kvittar det om det heter skadestånd eller straff, måste jag betala över 200 000 kr så smärtar det lika mycket, oavsett term.
Dessutom tycker jag att ditt jämförelse mellan bankrån och ovanstående företag haltar betänkligt. Företaget hade inte gjort något illegalt, förutom att de inte hade betalat fullt ut för alla sina licenser. Precis samma sak som skulle hända om de haffar någon som använder Adobes programvara utan tillstånd.
Om du däremot menar att det inte är samma sak om det gäller icke-kommersiell verksamhet så kan det hända att du har rätt (kanske är de inte lika stränga då). Men betänk att så fort du har tjänat pengar på dina bilder så är det kommersiell verksamhet. Oavsett hur mycket du i rätten skulle tjata om att du är en privatperson. Det är samma sak med dessa mjukvaru- och musikpirater som dragits till domstol. Så länge de inte har tjänat pengar på det, har de (hittills) haft de stora massornas sympatier. Men så fort de har tjänat pengar på sin illegala verksamhet, så är det ingen som romantiserar deras handlingar.
Läste du vad jag skrev överhuvudtaget?
Men ok, vi tar det en gång till, sakta: Om man bryter ett kontrakt (t.ex. användarlicensen) kan den andra parten stämma den som brutit kontraktet och kräva skadestånd. Skadeståndet täcker skadan (därför heter det skadestånd). I fallen du länkat till har företaget använt ett antal programvaror utan att de haft den mängd licencer de borde haft. Exempel: kanske hade de en licens och programmen installerade på 4 datorer. Alltså utkrävs skadestånd med den skada programvaruföretaget lidit, kanske 3 licencer á 25000 kronor=75000 kronor, den utkrävda summan från det ena företaget.
Anta att jag använder mitt photoshop komerciellt fastän det är en studentlicens och Adobe kommer på mig. Då utkräver de skadestånd med den skada de lidit - jag borde köpt education box. Alltså 1000 kronor skadestånd.
(+ rättegångskostnader mm + gardering för att det finns nån hake)
Och för att jämföra med något annat som inte är olagligt:
Jag lånar grannens halvförsäkrade Vovlvo XC90 som jag krockar så att den blir totalförstörd. Krannen kräver 600000 i skadestånd (bilens värde) Om jag i stället lånar grannens gräsklippare och sabbar den kräver grannen 3000 kronor (gräsklipparens värde)
Det du gör med din länk är att hänvisa till att det kostar 600 000 fastän jag ju bara haft sönder gräsklipparen.
Så glöm att det finns någon risk att det kostar dig dessa skyhöga belopp att bryta mot adobes EULA. De kostar dig den licensen du "lurat" adobe på. (+ ev rättegångskostnader+ adobes kostnader för att komma underfund med att de blev lurade (funkar kanske)).
I och för sig motsvarar ju första kostnaden 38 000 inte ens en licens av Adobe Master collection.
Dock vill jag inte försvara brott mot användarlicencer, bara få ned det hela till rätt proportioner. (För jag har köpta licencer (där tillämpligt) till all programvara på min dator. (Och så har jag CS design edition studentlicens (tror prisskillnaden var 3000 mellan komerciell & icke-komerciell) men så har jag heller aldrig sålt nåt och tror inte jag kommer att göra det, så för mig kvittar det)
Men åter till frågan!
Nån mer som kan vara så schysst och ringa till Adobe i morgon och försöka få ett vettigt svar? Jag är nyfiken.
Ps: ber om ursäkt för alla stavfel, har lite bråttom
Ps2: En gardering till: Jag vet inte det också är ett straffrätsligt brott att bryta mot EULA ("otillåten användning av programmet"). Det gör det hela knepigare. Men det du länkade till handlade bara om ersättning för obetalda licencer.
Nåja, nu struntar jag i detta, det leder ingen vart och är egentligen inte mitt problem.