Annons

Photoshop vill inte öppna raw-filer

Produkter
(logga in för att koppla)

klawida

Aktiv medlem
Har införskaffat photoshop cs2 och min kamera canon eos 350d kan fota i raw men bilderna går inte att öppna i photoshop för att redigeras. Det står bara att det är fel fil. Finns det någon patch som fixar problemet? Hur går man tillväga för att ladda ner det? Om någon visste så skulle jag vara ytterst tacksam!

Tack på förhand! //Martin Klawitter =)

Mors!

En kompis till mig har en relativt nyinköpt Sony (dSLR) vars modell jag tyvärr inte vet. Han kan inte öppna dess råfiler med PS CS. Vi kollade efter uppgraderingar av Camera RAW på Adobe-hemsidan, men så vitt vi förstod så finns det ingen uppdatering till CS som klarar av "hans" råfiler. Innebär det att han då måste skaffa CS2?

Verkar lite småsnålt i sådana fall av Adobe...

Fridens
Oscar

Ja, det är Adobes sätt att få in lite pengar för jobbet de lägger ner på alla nya kameror som konstant kommer ut på marknaden. Du får uppdatera Camera Raw gratis, men bara om du använder senaste Photoshopversion. Småsnålt? Nja... Kanske mer småsnålt av din kompis att köra med en snart fyra år gammal version?

Själv laddar jag just nu ner min alldeles egen nyköpta kopia av alldeles nya Photoshop CS3 som släppts idag!

Mvh/Lars-Erik

Okej, då vet jag förutsättningarna.

Tycker ändå att det är lite fånigt av Adobe. Om man ska dra en liten tillspetsad parallell, så är det som om jag åker in till Volvo och vill ha ett oljebyte på en Amazon och får till svar, "Sorry, men vill du ha ett oljebyte så får du köpa en V70 först."

Ett annat exempel är Symantec och deras tvivelaktiga Norton Security. Har en hem-pc vars avtal löper på tre år. Jag har Norton 2004 som krånglar. Försöker få hjälp av Symantec, men får då informationen att dom har upphört med support av 2004:an. Jag måste alltså köpa den senaste versionen för att få hjälp. Uselt!

/Oscar

Välkommen till den snabbförändliga IT världen och den i många fallen monopolaktiga ställning många av företagen har idag. Ingen konkurrens ger konstiga villkor.

alfin skrev:
Ja, det är Adobes sätt att få in lite pengar för jobbet de lägger ner på alla nya kameror som konstant kommer ut på marknaden. Du får uppdatera Camera Raw gratis, men bara om du använder senaste Photoshopversion. Småsnålt? Nja... Kanske mer småsnålt av din kompis att köra med en snart fyra år gammal version?

Själv laddar jag just nu ner min alldeles egen nyköpta kopia av alldeles nya Photoshop CS3 som släppts idag!

Mvh/Lars-Erik

Vad fick du pröjsa för nya CS3 Lars ?
Och var köpte du den ?

Köpte du CS3 eller CS3 Extended ?

Har väntat på CS3, och kommer köpa mig en engelsk version.

JAVA skrev:
Vad fick du pröjsa för nya CS3 Lars ?
Och var köpte du den ?

Köpte du CS3 eller CS3 Extended ?

Har väntat på CS3, och kommer köpa mig en engelsk version.

Hej,
köpte CS3 engelsk uppgradering som nedladdning från www.adobe.com/se för 2153,80 kr. Det är två filer, den ena ca 470 MB och den andra ca 95 MB, men med bredbandsuppkoppling går det fortare än att installera programmet.

Köper du kartongen istället får du en CD och en skriven instruktionsbok (som du med nedladdningen får som pdf-fil), leveranstid på ca en vecka och får dessutom betala frakt. Blir några hundra kronor till.

Mvh/Lars-Erik

ANNONS
Götaplatsens Foto