Annons

RAW eller JPEG

Produkter
(logga in för att koppla)

EricaH1

Ny medlem
Med risk för att ställa samma fråga som ställts många gånger förr ;) Men jag hittar inte svar på mina frågor då jag söker i gamla trådar.

Jag är ny på det här med att fota och har för enkelhetensskull har jag fortsatt att redigera mina bilder från kameran (Sony a6000) på samma sätt som jag tidigare redigerat bilderna från mobilen, dvs i appen Snapseed i min mobiltelefon. Detta innebär att jag alltid laddar ner mina bilder till mobilen i JPEG format. (Jag fotar i både RAW och JPEG men har hittills inte laddat ner några bilder till datorn för att redigera bilderna där.)

Nu känns det som att nästa steg för mig skulle vara att införskaffa tex Lightroom och lära mig att redigera bilderna där.

Frågan jag ställer mig är om det blir värt att lägga pengar på ett bildredigeringsprogram samt lära mig det.. De flesta bilder jag fotar hamnar på Instagram och det är väldigt sällan jag framkallar några bilder. Om jag då laddar ner RAW filer till datorn och redigerar dem där så måste jag i nästa steg ladda ner bilderna i JPEG format för att kunna lägga upp bilder tex på Instagram, har jag förstått det rätt då?

Hur stor skillnad kommer det bli i kvalité på en bild då jag publicerat en bild på Instagram om jag behandlat bilden i Snapseed från JPEG kontra om jag behandlat en bild i Lightroom från RAW?

Eller är det först om jag ska framkalla bilder som jag kommer att märka skillnad på hur jag redigerat bilderna?

Tacksam för svar på mina frågor :)
 

PeterWem

Aktiv medlem
En råkonverterare som ger bättre resultat än jpeg ur kameran kostar 0 kr. Även Snapseed kostar 0 och kan hantera vissa typer av råfiler.

Jpeg kan fungera för det mesta men i vissa situationer behöver man råformat eftersom kameratillverkarens val av att generera jpeg inte alltid är den bästa metod som finns.

Borttagning av heta pixlar, färginterpoleringsmetod, ändring av vitbalans, brusreducering, återskapande högdager när en eller två färgkanaler klippt är några punkter som en råkonverterare bättre klarar av.
 
Senast ändrad:

martley

Aktiv medlem
Om du bara har för avsikt att publicera dina bilder på sociala medier med den upplösning som en webbsida medger så spelar det mindre roll ifall du använder raw eller jpeg, och i så fall är det enklare med jpeg eftersom den tar mindre plats och det är inte många sociala medier som accepterar raw som filformat och filen måste därför ändå konverteras till jpeg eller png innan den laddas upp. Det är dessutom ingen större idé att ladda upp större bilder än maximalt tänkbar skärmupplösning, t.ex. 1920x1080 pixlar som är en vanlig "stor" skärmstorlek. Laddar man upp större bilder så förminskas de antingen automatiskt av webbsajten eller så tar det onödigt lång til för besökare att ladda sidan med bilden, som sedan därefter automatiskt krymps av webbläsaren
. Raw medger å andra sidan större möjligheter till avancerad redigering eftersom ingen information från kameran försvinner i paketeringen på samma sätt som med jpeg. Men om man inte kan eller vill hålla på att bildbehandla alla bilder med lämpligt verktyg eller saknar möjlighet till det i form av rätt programvara eller tillräckligt kraftfull dator så kan det kvitta, en jpeg-bild är oftast tillräckligt bra, och moderna kameror är duktiga på att konvertera till jpeg, även om det försås alltid går att göra det bättre eller åtminstone annorlunda ifall man gör det manuellt. Rawformat är dock en förutsättning om man vill vara framtidssäkrad och kan tänka sig att vid ett senare tillfälle göra något med en bild.
 

pdahlen

Aktiv medlem
För Instagram så kan du säkert fortsätta som du gjort, men varför inte fotografera i både raw och jpg och spara din filer. Kanske har du några guldkorn bland dina bilder, och om du någon gång skulle vilja jobbare vidare med dessa så har du alla möjligheter att få ut det bästa möjliga
 

J O Härnström

Aktiv medlem
RAW-formatet ger större färgdjup och klarar av större kontrast oavsett hur stora bilderna är.
Många gånger duger jpeg bra men beroende på vilka krav man ställer så kan RAW vara helt nödvändigt i vissa fall. Exempelvis kan man ofta rädda bilder som i jpeg skulle bli felexponerade och pga. komprimering och mindre bitdjup förlorar information i felexponerade partier. Enkelt uttryck så finns det otroligt mycket mer information dold i RAW som man kan behöva men ibland klarar sig utan.
 

PMD

Aktiv medlem
Antagligen följde det med ett råkonverteringsprogram med din kamera. Antingen på en CD-skiva eller via en nedladdningslänk. Prova det först så får du lite kläm på vad det innebär att konvertera en råfil till en jpeg-fil i en dator.

Om du inte gillar det programmet så finns det andra gratisalternativ.
 

nivas

Aktiv medlem
Om vi bara fokuserar på "kvaliteten" i bilderna så tror jag att man skulle kunna se en kvalitetsförbättring med RAW främst när det handlar om bilder tagna i svåra ljusförhållanden.
Jag tror att skillnaden vad gäller känsla/färg/stil kommer dock att bli större om du byter från Snapseed till Lightroom. Förinställningarna och redigeringsmöjligheterna skiljer sig åt mellan programmen, och även om du försöker att skapa samma resultat så kommer det troligen att se lite annorlunda ut. Om detta är en bra eller mindre bra sak är upp till dig att bedöma, men det kan ju vara skönt att ändra stil ibland?
Uppladdning från dator till Insta brukar vara lite omständigt, så du får räkna med betydligt fler arbetsmoment från att bilden är tagen till att den finns på nätet.
 

PMD

Aktiv medlem
Den största fördelen med råformat tycker jag är att man kan (i stort sett) strunta i vitbalansinställning när man fotograferar. Att vitbalansera vid råkonverteringen blir enkelt om man tar en bild av ett vitbalanskort på platsen där man fotograferar. Det kan också gå bra att strunta i det om det finns vita detaljer i motivet.
 

Sorgesol

Aktiv medlem
Här är ett svar från en annan nybörjare...
Jag körde med jpeg i ett drygt år efter att jag skaffat min kamera. (sony a6300)
Gick hur bra som helst tyckte jag... Ända tills jag glömde ändra inställningen från solljus till lysrör en gång. 😫 Alla bilder inomhus den dagen blev helt blå. Fanns inget att göra.
Så jag bet I det sura äpplet, skaffade ett program som hanterar och redigerar raw och upptäckte att det finns en massa mer kul man kan göra med en raw bild än jpeg. Har inte ångrat mig en sekund.
 
ANNONS