Annons

Photoshop vs. Elements

Produkter
(logga in för att koppla)

koon

Medlem
Jag sitter och funderar på att köpa Adobe CS 5.5. Problemet är att jag jag bara behöver Photshop och Indesign.
Indesign måste jag, inget snack om saken, men Photoshop är jag inte riktigt säker på.
Det jag behöver göra är enklare bildförbättringar, beskärningar, viss färgkorrigering, kontrast, ljusstyrka osv. Räcker Photoshop Elements 9.0 för detta?

Och en fråga till. Om man kan (hjälpligt) hantera Photshop är menyerna tillräckligt likadana i Elements för att man inte ska behöva lägga ner massa tid på att lära sig ett nytt program?

Det blir billigare för mig att köpa Indesign och Elements än hela Adobde-paketet.

Det jag behöver göra är enklare bildförbättringar, beskärningar, viss färgkorrigering, kontrast, ljusstyrka osv. Räcker Photoshop Elements 9.0 för detta?
Om jag har förstått rätt (har själv inte använt Elements) är en stor skillnad att verktyget kurvor (curves) inte finns i Elements. Personligen tycker jag att det är ett av de mer användbara verktygen och det avgjorde mitt val.

Enligt din presentation här är du ju student och då är prisskillnaden ganska marginell.

För övrigt tror jag att du kan ladda ner fullt fungerande testversioner (30 dagar) av båda programmen och jämföra.

Det här är egentligen inte vad du frågar efter, men The Gimp klarar att göra allt du beskriver. Det kostar inget och det spelar (nästan) ingen roll vilken typ av operativsystem du sitter på.

Det uppfyller antagligen inte ditt krav att vara likt Photoshop, men det är ju gratis att prova.

www.gimp.org

Tack för svaren

Letar efter en möjlighet att plocka ner tråden men hittar ingen sådan möjlighet. Ser att det finns ett bättre forum för min fråga och ska flytta den dit istället.

Tack för svaren.

ANNONS
Götaplatsens Foto