Annons

Photoshop4.Ändrar storlek vid rotera v-h

Produkter
(logga in för att koppla)

horcoff

Aktiv medlem
Roterar jag en beskuren stående 13*18 tex. höger 90 grader så ändras formatet så att det blir ~13*16 eller nått (liggande), ett porträtt blir fyrkantigt i photoshopen.
Samma sak händer vid utskrift om jag vill lägga ett sådant foto på en A4 för att spara papper. Ibland kan förhansvisningen se okej ut. Har Canons Pixma IP 4200.

Låter mycket märkligt att den skulle ändra storleken på bilden vid rotering..

Kolla image size före och efter roteringen ?

Printbilder och till adobe support isåfall

Det finns minst 3 sätt att rotera en cild på.

1. Redigera -> Omforma -> Rotera (roterar aktuellt lager)

2. Bild -> Rotera Arbetsyta (Roterar hela arbetsytan)

3. Använd Beskäringsverktyget, Rotera beskärda ytan manuellt till +/- 90 grader (se dock till att inga mått är inskrivna i rutorna högst upp när du väljer beskäringsverktyget.)

Använd 1 eller 2, och ditt problem kan inte inträffa.

lazze_gurra skrev:
Det finns minst 3 sätt att rotera en cild på.

1. Redigera -> Omforma -> Rotera (roterar aktuellt lager)

2. Bild -> Rotera Arbetsyta (Roterar hela arbetsytan)

3. Använd Beskäringsverktyget, Rotera beskärda ytan manuellt till +/- 90 grader (se dock till att inga mått är inskrivna i rutorna högst upp när du väljer beskäringsverktyget.)

Använd 1 eller 2, och ditt problem kan inte inträffa.

1. Redigera -> Där har jag ingen "Omforma"

2.Bild -> Där finns inte "Rotera Arbetdsyta", endast "Rotera" osv. ( Vid ändra storlek finns "Storlek på arbetsyta")

3. Förstod jag inte hur rotera ?

Har endast Photoshop 4,0 i datorn nu och jag har om installerat programmet.

Kollade på en annan Dator med mitt program inlagt och där fungerade det.

Windows Visningsprogram för bilder och fax händer samma sak, men vet inte hur det ska vara där.

Exempel: Jag beskär en horisontell bild. Bredd 6,0 cm-Höjd 8,5 cm, roterar 90 gra. och den blir 9,0*5,6 cm ???

Jag har haft CS2 på prov tidigare, kollision i regeister editorn ?? Dags att formatera Datorn ?

Jag har ändrat storleken på Miniatyrer i Register Editorn men det kan ju inte ha med saken att göra ?

Tack !

Tack ! Jag har en 17" LG Flatron.Jag har kört på 1152*864 för att lättare kunna läsa texten.
På 1280*1024 fungerar det OK. men det blir så liten text. Om 1152*(922) fans så skulle det fungera kanske. Jag har blivit lurad för jag märker ingen förvrängning i bilden mellan dessa två. SKARPARE GLASÖGON är nog vad som gäller nu.

Re: Tack !

horcoff skrev:
Tack ! Jag har en 17" LG Flatron.Jag har kört på 1152*864 för att lättare kunna läsa texten.
På 1280*1024 fungerar det OK. men det blir så liten text. Om 1152*(922) fans så skulle det fungera kanske. Jag har blivit lurad för jag märker ingen förvrängning i bilden mellan dessa två. SKARPARE GLASÖGON är nog vad som gäller nu.

Du skall köra 1280x960 på en crt skärm för att det skall bli optimalt. Att texten blir liten är en vanesak ;-)...

Re: Re: Tack !

mange78 skrev:
Du skall köra 1280x960 på en crt skärm för att det skall bli optimalt. Att texten blir liten är en vanesak ;-)...

Det är en lcd platt-skärm, men det är väl samma storlek och det går ju bra på 1280*960.

Hjälp ! När diskussion är klar som jag startat ska den då avslutas ? eller kan den stå kvar ?

Finns det något bra billigt program att ställa in skärmen med ?

Re: Re: Re: Tack !

horcoff skrev:
Det är en lcd platt-skärm, men det är väl samma storlek och det går ju bra på 1280*960.

Nej, en vanlig lcd har i regel proportionerna 5/4, vilket gör att det blir rätt med 1280x1024. Finns tydligen några få undantag från detta, du får kolla din skärms manual, där står det vilken optimal upplösning din skärm skall ha.

En gammal tjock crt har proportionerna 4/3 vilket gör att 1280x960 är optimalt.

Re: Re: Tack !

mange78 skrev:

Men där är jag tillbaka med att bilden ändrar format visuellt, ej när man kollar Bild->storlek.

Ex.12,5*8,5 blir efter 90 gr. 8,0*13,5 på skärmen!?

Re: Re: Re: Re: Tack !

mange78 skrev:
Nej, en vanlig lcd har i regel proportionerna 5/4, vilket gör att det blir rätt med 1280x1024. Finns tydligen några få undantag från detta, du får kolla din skärms manual, där står det vilken optimal upplösning din skärm skall ha.

En gammal tjock crt har proportionerna 4/3 vilket gör att 1280x960 är optimalt.

Tack så mycket !
Jag har kollat upp skärmen och den är 5/4 och bästa är 1280*1024.
Det gick i avancerat att ställa in egna inställningar och gjort en kopromiss med 1200*960 som funger.(1152*922 funkade inte ??)

Tack till er alla !

ANNONS
Götaplatsens Foto