Annons

Photoshopen Äter Mig Ur Huset Paniiik!

Produkter
(logga in för att koppla)

Kajakob

Aktiv medlem
Jag laddade Photoshop i tisdags, version 7.

När jag startar datorn och startar Photoshop står det varningsmeddelande att photoshops scratchdisk är densamma som windows.

När jag öppnar en mapp som är inställd på att visa miniatyrer visas först alla filer som i en detaljerad lista, sen tuggar det en lång stund och filerna markeras med photoshop-association, sen börjar datorn tugga ännu mer och skapa miniatyrerna. Aktivitetshanteraren visar att CPU:n går upp till 98% och växlingsfilen ökar något så kolossalt.

När jag öppnar File Browser i Photoshop så händer samma sak, först finns bara rutorna för bilderna, sen står det i lilla textraden i nedre delen av browserfönstret 1. loading file 2. creating thumbnails. 3 closing osv osv 123 123 123 (35 bildfiler så det tar en stund)

VAD HAR HÄNT?
HUR SKALL JAG ÅTGÄRDA DET?
VAD ÄR FELET?
PLEEEASE, jag blir galen och tänker slå sönder skärmen, men det hjälper inte, sen tänkte jag slå sönder datan, men det är inte heller lösningen så jag postar på photosidan.

Jakob, uppsala

Scratchfilen var ordet

Om du har en annan fysisk disk än den windows är installerat på bör du ange en partition på den som scratchdisk för PS. Har du inte det så kan du ange en annan partition på din windowsdisk istället. Det hjäper nog inte prestandamässigt, men du slipper felmeddelandet i alla fall. Om du inte har någon annan partition än den där windows är installerad antar jag att du inte skall ange någon scratchdisk alls.

jag blir galen och tänker slå sönder skärmen, men det hjälper inte, sen tänkte jag slå sönder datan, men det är inte heller lösningen så jag postar på photosidan.

Jag har fullständig empati...

Off topic; Slå i skrivbordet brukar hjälpa annars. Är själv på väg att reducera mitt eget till pinnved i nuvarande takt :)
Dock lite jobbigt när allt flyger omkring...

Jag köpte en P4 3 ghz och 1 gb primärminne, värstinggrafikkort och DVD brännare, det hjälpte lite. Vet vad du talar om när du säger att det här med digital fotografering äter dig ur huset.

jamen ska det ta 3-5 minuter att öppna en mapp

det kan inte vara sant att man skall vänta så länge.

Jag kollade att alla .jpg-associationer är kopplade till Windows Visningsprogram. Men inte ens det hjälper.

Varför skall photoshop göra nya tumnaglar, när den gjorde det för 10 minuter sen. Vad heter thumnagelformatet?

/Jakob

Om du har riktigt saftiga filer så kan det ta ett jävla tag, javisst.
Ändra scratchdisken till en annan disk än vad windows har swapen på, om du har möjlighet.
Annars är det väl inget att göra åt. Jag öppnar aldrig mappar i PS, tycker det är för tungt. Kollar hellre igenom med acdsee som har färdiggenererade tumnaglar och startar ps därifrån.

/Henri

Hur har du det med utrymme på disken? Om det är snålt så kanske Photoshop tvingas ta bort sin tumnagelcache.

Något du skulle kunna testa för att snabba upp tumnagelskapandet är att ställa ner "Custom thumbnail size" under inställningarna. Jag tror att det styr vilken storlek på tumnaglarna som genereras.

tack för tipsen

skall kolla programmet och ställa om thumbnailsize

men varför kan jag inte få tillbaka wondiws inställningarna, de fungerade ju bra! Jag brukar förhandsgranska i windowsmappen och sen öppna, men kanske måste jag ändra mina arbetsrutiner nu...

frågar en gång till, vad heter thumbnailformatet för windows?

Databasen heter thumbs.db och ligger dold i varje mapp där du valt att se tumnaglar, men vad bildfilerna heter ingen aning

Är det möjligt att inte ha scratch disk, nu använder jag en svensk version, men skulle tro att det är den disk som användes vid mellanlagring av filer, och stora bilder(el. många) måste mellanlagras, och därför behövs någonstans att mellanlagra dessa, för att snbba upp programet bör man ha detta på en annan partion/disk än Windows/PS disken

// Anders

ANNONS