Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Picasa hittar inte bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

Liax

Aktiv medlem
Jag har använt Picasa i flera år nu och alltid varit nöjd med detta enkla lilla gratisprogram som funkar kalas, men den senaste tiden har jag råkat ut för ett besynnerligt fenomen som jag inte kan lösa. Picasa vill inte hitta samtliga bilder som ligger i de mappar jag angett. Programmet hoppar helt enkelt över en del mappar och bilder.

Jag har ominstallerat programmet i flera omgångar, mixtrat med alla inställningar jag kan hitta, osv, osv, osv. Det konstiga är att Picasa inte ens hittar bilder när jag pekar på en specifik folder som är full med bilder. Det tvärvägrar!

Det hela började i somras när jag köpte en Ricoh GX 200 som sparar bilderna i små Jpeg-filer och i DNG. Jag misstänker att detta på något sätt har att med saken att göra eftersom det utan problem hittar alla mina bilder som jag tagit med min Canon 40D.

Finns det någon därute som känner igen problemet och kanske rent av vet vad det beror på?

/Joakim

ANNONS
Götaplatsens Foto