Annons

Viewer med möjlighet att tagga etc

Produkter
(logga in för att koppla)

LGNLGN

Aktiv medlem
Skulle gärna vilja få tips om det finns en snabb bildvisare som egentligen inte har någon annan funktion än möjligheten att i en egen databas "tagga" eller sätta valfria etiketter (flera) på utvalda bilder samt också visa dem. Gärna som bildspel

Det finns risk för att det är ett simpelt problem men jag hittar i alla fall inget som passar precis. Vill helst inte ha ett program som kan göra mycket mer. Redigera etc är inte nödvändigt utan vill att programmet är rappt och i första hand håller ordning på vart taggade bilder finns på diskarna. Samt även kan visa dem naturligtvis.

Min arbetsmetod är att jag skapar en folder för varje år samt att i varje årsmapp skapar jag sedan undermappar som börjar med fotodagen först. I varje sådan mapp finns sedan bilderna från den dagen. Det är det som är mitt arkiv. Ex
2017
2018
- 180109 Gysinge
- 180110 Gysinge
- 180111 Gullspång
2019

Mitt behov är att jag sedan vill tagga några (inte alla) av dessa bilder ovan annorlunda än där de kronologiskt finns för att senare även visa dem som bildspel. Även att det är enkelt se vart originalbilderna finns när jag gör utsökningar / sammanställningar. Vore bra om det i view programmet också finns möjlighet att öppna vald bild med redigeringsprogrammet. Ska även vara möjligt att "avtagga" en bild om jag har tagit en bättre bild som jag istället vill inkludera i etiketten. Ex på etiketter/taggar
- Frankrike 2018
- Mina bästa fjärilsbilder
- Mina bästa vinterbilder
- Bildspel fotoklubben
osv osv

Är det någon som har tänkt i liknande banor? Tips mottages tacksamt. Använder inte LR
 
Senast ändrad:
LR är ju som klippt och skuret!
Använder LR sedan många år och när jag började använda det så fick jag för första gången överblick av alla mina bilder. Genom att det är lätt att tagga så är det också lätt att leta fram bilder.
Nåja, nog med säljsnacket, du använder ju inte programmet. Har svårt att tro att det finns ett enkelt program som klarar detta, intressant om du hittar något.

Har du kollat in nya Darktable?
 
LR är ju som klippt och skuret!
Använder LR sedan många år och när jag började använda det så fick jag för första gången överblick av alla mina bilder. Genom att det är lätt att tagga så är det också lätt att leta fram bilder.
Nåja, nog med säljsnacket, du använder ju inte programmet. Har svårt att tro att det finns ett enkelt program som klarar detta, intressant om du hittar något.

Har du kollat in nya Darktable?

Tack Lotta
Kollade lite men det är inte riktigt rätt. Dessutom kan det betydligt mer än vad jag behöver.
Använder förresten DxO Photolab när jag redigerar. Tidigare LR

Har hittat sättet att söka program på nu... finns ganska många. Vissa ser lite spartanska ut och vissa verkar vettiga. En del har sista versionen från 2014. Det är nog bara att testa sig igenom och se hur nära jag kommer utan att få med för mycket annat i installationen som jag inte behöver.

De få jag har testat vill att man pekar ut mappen alla filerna läses in. Jag vill helst ha ett program där jag selektivt pekar ut de jag vill katalogisera, tagga eller sätta etiketter på.

//LGN
 
Senast ändrad:
Windows fotovisare. Gratis..
Gå in på egenskaper och information. Lägg in dina taggar. Tyvärr bara en bild i taget.
Klicka på fyrkanten i mitten i fotovisaren och bildspelet startar.

Jag använder själv lightroom men tycker windows fotovisare är enklast att visa färdiga jpg med, om man inte har större krav.
 
Kolla in Adobe Bridge. Ännu så länge gratis!
Annars kan ju AcdSee Standard 2018 vara ett bra alternativ.
 
Windows fotovisare. Gratis..
Gå in på egenskaper och information. Lägg in dina taggar. Tyvärr bara en bild i taget.
Klicka på fyrkanten i mitten i fotovisaren och bildspelet startar.

Jag använder själv lightroom men tycker windows fotovisare är enklast att visa färdiga jpg med, om man inte har större krav.

Tack
Verkar inte ha tillgång till programmet längre. Kräver register hack föra att få det tillbaka så det får anstå...
 
Genvägar

Kollar vidare och jämför
Det handlar för mig om max några 100-tals bilder varje år som jag vill se på en annan ledd. Mina bästa om man förenklar det

Jobbar med yxiga genvägar men ska kolla vidare på ACDSee programmet
 
ANNONS