Annons

Pinsammaste misstaget?

Produkter
(logga in för att koppla)

flutte

Aktiv medlem
Alla begår vi misstag när vi fotograferar. Och då menar jag inte sådant som vi gör pga bristande erfarenhet, utan ren klantighet och gör sådant som vi normalt inte gör (bränner av en hel rulle med linsskyddet på).

Linsskyddet är svårt att glömma med dagens konsumentkameror, men nu är det dags att bekänna färg! Vilken dumhet var värst att erkänna, eller gjorde att du bara ville slå dig själv hårt och länge?

Själv har jag klarat mig rättså bra ännu; Låtit framkalla en helt oexponerad rulle, glömt stänga av bracketing, samt ställt in kameran för en ljus situation och sedan tagit bilder i betydligt mycket svagare ljus. Men som tur är har det (ännu) aldrig drabbat några riktigt viktiga bilder.

/Slarv-Fredrik
 
Första rockbandet jag plåtade var jag inte riktigt haj på den lånade kameran ett tiotal bilder på bandet med kanonskärpa....... på bakgrunden :)

Eller när jag plåtade ett bröllop och lyckades få med tårtan på c:a 10 bilder. och brudparet på 2 rutor, man kan ju undra vad som var viktigast?

Ibland har man inte hjärnan med sig.....

/Stefan
 
Fotade 2 rullar med iso100 film på iso3200 av misstag.... ringde och skrek på killen som sålde den "icke fungerande" kameran till mig.. typ det värsta än så länge.. men det kommer nog fler :)
 
Kommer på två pinsamheter på rak arm:

En familj i släkten hade hört rykten om att jag hade vissa fotografiska talanger. De frågade om jag ville ta porträtt av alla i familjen (inklusive ett par mycket trilskande småbarn). Jodå, vi kämpade på några timmar tillsammans och fick till slut ihop till en 36-rulle. Först då upptäckte jag att jag inte hade film i kameran.

En annan gång skulle jag plåta människor på en tillställning. Det fanns också andra fotografer i lokalen. Jag hade väldigt svag blixt på kameran och riggade därför ett par batteridrivna slavblixtar. Trots detta blev alla mina bilder underexponerade. Och det var ju inte så konstigt, inså jag efteråt, för slavblixtarna löstes ju ut av andra fotografers blixtar, så de var aldrig laddade när jag fyrade av. Ridå.
 
*funderar*
Kommer inte på nått sådär jättepinsamt.
Men dubbelexponerade rullar ar hänt nån gång.
kopierat bilder och blandat till framkallare istället för fix :/
 
var i älmhult för att plåta systrarna graaf när de "uppträdde". efter intervjun glömde jag väskan i logen och klev in igen - när de satt i bara underkläderna. sen, under showen, öppnade jag i ren upphetsning kamerabakstycket utan att ha spolat tillbaka filmen...
 

Bilagor

  • graafs.jpg
    graafs.jpg
    37.7 KB · Visningar: 21,334
harabergsmannen skrev:
efter intervjun glömde jag väskan i logen och klev in igen - när de satt i bara underkläderna.

Ja, en del har det bra...
-------------------

Kan inte komma på någon tabbe som jag har gjort, inte just nu, jag förtränger sånt, kommer kanske på nått sen...

DÄremot måste jag berätta om farsans svåger som var var på semester i Norge, trollstigen. NÄr han hade plåtat ett tag tyckte han det var fasligt många bilder på en rulle så upptäckte han att han inte hade någon film i, aj fan! Har jag mobbat honom för många gånger. ;)
 
Jag kan inte komma på något stort misstag,
men på en semester så gick låset på filmluckan sönder på min Nikon F601..inget kul alls :-(

mvh/Kim
 
när räkneverket passerade 27 bilder på en 24 rulle började man ju undra om man hade film i och visst det hade man ju inte men det var ju bara en del egna projekt som gick att ta om lite kvickt o lätt.

batterier som tagit slut mitt under plåtningar åt andra.

modell bilder som togs i befintligt ljus med typ 100 film fast kameran på 400 och då fick man ju hyfsade tider men sen visar det sig att typ man hämtar ut 4 rullar rent skräp.........

det var pinsamt men då får man köra en lögn och säga att labbet pajat precis allting o fixa en ny plåtning.

en bra grej är dock att jag har i alla fall lär mig en del på det så man har alltid nya batterier i väskan nu för tiden samt att jag alltid kollar filminställningen när jag laddar film.
 
Min största misstag kom sig av ivrigt knapptryckande...

Skärpedjupskontrollen på min EOS 30 fungerar inte tillsammans med mitt Sigma 105 EX (och det är det nog inte så mycket att göra nåt åt). När jag upptäckte detta provade jag dock lite olika tryckningar, utan att tänka mig för. Rätt som det var hade jag tryckt ner avtryckaren till hälften (=startat autofokusen) samtidigt som jag hade knappen för skärpedjupskontroll intryckt. Och gör man så här, så går ett litet kugghjul i objektivets autofokus sönder.

Det kostade 1300 spänn att laga, vilket var tveksamt om det var värt, eftersom autofokusen på oven nämnda objektiv ändå är hopplöst långsam.

För övrigt har även jag öppnat kameran under pågående återspolning (då saknade jag den idiotsäkra baklängesmatningen på min gamla EOS 500).
 
Hade precis köpt ny kamera och var ute tidigt på morgonen för att testa den nya dyrgripen ;-) Arbetade noga med bilderna och jag kände redan då att den här rullen skulle bli riktigt bra.

När klockan närmande sig 08:00 så satt jag mig i bilen och styrde hem, jag stannade till vid Crimson på vägen. Tänkte jag skulle framkalla nu så kunde jag kolla på bilderna vid lunch. Öppnade kamera och kunde konstatera att den inte fanns någon film i den ! :)
 
Många pinsamma misstag har jag gjort genom åren. Ett av dom mer pinsamma var när jag för många år sen var i Australien på tjänsteresa (arbetar hos Ericsson).
Vid ett besök på en telefonstation skulle jag ta en gruppbild på kundens och Ericssons representanter.

Jag gillrade upp min kompaktkamera på en stege, ställde noga in skärpan och aktiverade självutlösaren. Tog sen några snabba steg till dom övriga för att själv komma med på bilden.
Det var bara det att jag hade glömt att handlovsremmen fortfarande satt kvar runt handleden!

Det blev ingen bild den gången. Efter den uppvisningen var allt förtroende för mig som fotograf som bortblåst och ingen var intresserad av att ställa upp för ett nytt försök.
 
Jag tog en del bilder i helgen. Hetsigt värre och med irriterad flickvän i bakgrunden... Ett par gånger glömde jag trycka igång kamran...

Det KAN bli bra ändå, blixten var igång och 100ISO i kamran. Är kamran inte igångsatt ska den exponera bilden med 1/60sek... Bra läge att se om det nu stämmer...
 
Har inte hunnit med så många pinsamheter ännu.
Det jag först kommer att tänka på är när jag fjällvandrade utan reservbatterier. Naturligtvis gav batterierna upp nästan per omgående med många missade motiv som följd. Men det är väl som dom säger "man lär så länge man lever", och tur är väl det.
 
... för att nu inte nämna när jag plåtade mora träsk under en spelning i laholm. ställde mig längst fram vid scenen som brukligt är och körde på under en låt där publiken sjöng refrängen å bandet verserna. rätt som det var körde en av träskarna ner micken i plytet och skrek - åsså fotografen! -öhh, nää. - JOOO! varpå jag kände mig nödd och tvungen att kraxa fram nåt som knappast i dess vidaste bemärkelse skulle kunna kallas sång. Till publikens gränslösa jubel. urrk. Varning utfärdas härmed för mora träsk!
 
Skulle fotografera brorsans studenbal där alla paren gick in i hotellet.
Hade lånat en digitalkamera. Var väldigt fashinerad av displayen där man kunde se bilderna direkt. (Detta var första gången jag använde en digitalkamera).
Tog lite bilder på måfå och bläddrade fram och tillbaka bland menyerna.

När det var brorsans tur att gå upp till hotellet höjer jag kameran för att ta bilden, och kameran stendör!!!
Mitt lekande hade sugit ut all kraft ur batterierna.

Det blev inga bilder från mig den gången, men som tur var så hade andra fotograferat.
 
harabergsmannen skrev:
Varning utfärdas härmed för mora träsk!

Den varningen gäller för Iggesundsgänget också :) Fast det var iofs inte jag som råkade ut för det, det var en tjej med kompaktkamera som gick fram till scenen och skulle fota när hela gänget släpper instrumenten, skriker "Kolla! Kort!!" och rusar fram för att posera :) Hon var väldigt röd när hon gick därifrån...
 
harabergsmannen skrev:
... för att nu inte nämna när jag plåtade mora träsk under en spelning i laholm. ställde mig längst fram vid scenen som brukligt är och körde på under en låt där publiken sjöng refrängen å bandet verserna. rätt som det var körde en av träskarna ner micken i plytet och skrek - åsså fotografen! -öhh, nää. - JOOO! varpå jag kände mig nödd och tvungen att kraxa fram nåt som knappast i dess vidaste bemärkelse skulle kunna kallas sång. Till publikens gränslösa jubel. urrk. Varning utfärdas härmed för mora träsk!

Haha...vilken känsla det måste ha varit! =)
 
Har inte hunnit med så många rena misstag än så länge. Brukar vara noga med och ta en sak i sänder och slaviskt kontrollera så att allt finns med, rulle i kameran, rätta inställningar etc. Sådant har man tid med vid naturfotografering.. :=).

Men iallafall..på senaste rullen fick några bilder ett valvliknande mörker i övre delen av motivet. Visade sig att jag råkat justera hela hållaren till mitt avtonade gråfilter så att det kom med i motivet. Fast det blev en ganska snygg inramning av det faktiskt. Så i en passande fotosituation framöver ska jag nog ta och använda mig av det.. hehe


/Zim
 
ANNONS