Annons

Pinsammaste misstaget?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jacob vP

Aktiv medlem
Förra året gjorde jag ett jobb där jag skulle plåta badrockar.

Studion var uppvärmd... frottén till-fluffad och film laddat i kameran.

Modellen från agenturen kommer och jag visar henne vad vi ska göra.

Jag börjar plåta.... och låter ungefär så här:

"... bra Terese...fint."
"Terese kan du vrida dej åt höger.... braaa!"
"Okey Terese, nu ska du ta på dej den röda badrocken..."

Jag plåtar väl sisådär nån timme eller två. Ivrigt babblande hela tiden.

Sen när vi är klara så säjer Terese lite blygt till mej:
"...Joo, du jag heter inte Terese. Jag heter Isabelle."

Men HERREGUD MÄNNISKA, kunde hon inte ha sagt det lite tidigare. Jag kände mej sk-t dum.

En hel del modeller har passerat framför min kamera sedan dess, och jag har inte en enda gång tagit fel på deras namn. Man lär så länge man lever.

/Jacob vP
 

Efwa

Aktiv medlem
Jag stänger alltid av kameran efter jag tagit bilderna eftersom min kamera suger batterier och dom är dessutom dyra.

Men av någon anledning så kommer jag inte ihåg att jag gör det, så varje gång jag höjer kameran och ska ställa autofokus så är den givetvis avstängd.
Det blir få "happeningbilder" då!


Jag har också framkallat oexponerad film, men man är ju så otroligt optimistisk. Man tycker man byter rulle hela tiden och så har man bara två exponerade i väskan? Alltså så måste åtminstone en till vara exponerad, bara att man glömt vira in änden på filmen!!! Men icke :-D
 

nikitin

Aktiv medlem
Plåtade själv min farfars 100års födelsedagsfest med en digitalkamera, sparade undan filerna på min hårddisk, naturligtvis krascahe min hårdisk innan jag hann skriva ut bilderna eller bränna ut dem på CD...
 

harabergsmannen

Aktiv medlem
I helgen hände mitt hittills värsta misstag. Skulle plåta babysim till en artikelserie om kvällskurser. I god tid hade jag hyrt en nikkonos undervattenskamera, lånat cyklop, snorkel och viktbälte. Samt givetvis berättat för alla om den stundande fotohappeningen. väl i vattnet plåtade jag loss på spädbarn som likt sälungar paddlade fram under vattnet i sköna draperier av luftbubblor. När jag spänt väntade vid framkallningsmaskinen kom det ut.... två tomma rullar. med allt annat i huvet hade jag laddat kameran på samma sätt som jag laddar min eos 1:a, dvs genom att bara stoppa i filmen och dra fram den en bit, varefter kameran själv "suger" i sig den och matar fram till ruta ett. det var bara det att den hyrde undervattenskameran var helmanuell.....
Efter en massa samtal hit och dit lyckades jag iaf få ihop folk till en ny plåtning på söndag. då jävlar!
 

D76

Aktiv medlem
Film i kameran?

Ibland undrar man verkligen om man har huvudet med sig. Skulle låna en kamera i skolan, en EOS 500 som har "bakvänd" frammatning, alltså först drar ur all film ur rullen. Jag frågar sedan läraren: Är det film i den här? för att mikrosekunden senare, innan han ens hunnit uppfatta frågan, öppna luckan och kolla!!! Läraren svarar efter att ha sett vad jag gjorde: Öhhh, ja men du får nog sätta i en ny nu......
 

Joker

Aktiv medlem
Jag glömmer ALLTID att ställa tillbaka kommandoratten efter det att jag har kört med självutlösaren. M a o har jag en del bilder på tak, mina näsborrar, med grym rörelse oskärpa e t c.
 

bengtjakobsson

Aktiv medlem
Pinsamt som blev faktiskt inte så tokigt.
Hade lagt in en rulle Plus X ( 125 asa ) i kameran
var däremot övertygad om att det var en Tri X som
jag dessutom exponerade efter 1600 asa . När rullen var färdigtagen upptäckte jag misstaget
o framkallade rullen ett oändligt antal minuter
i Fx-39 . Snacka om att pressa film ! Det blev faktiskt flera användbara bilder med lite speciell
touch och inte särskillt bra teckning i skuggorna!
Bengt
 

Roben

Aktiv medlem
Stockholm fotomaraton 3e eller fjärde året året...

Laddat kameraväskan med allt tänkbart i utrustningsväg. Cykel stationerad centralt.
Batterier, stativ, frukt, extrakläder bla-bla...

Hade varit med året innan och "nu-djävlar-ska-jag-vinna-känslan" hade infunnit sig.

Ut på de "uppdrag" som man fick och jag tyckte att "en del blir säkert bra".

Framkallning, jury, väntan...

Så, den stora kvällen, visning av bilderna och prisutdelning.

Jag fick min fotopåse och öppnade full av förväntan.

Ha!

Filmen hade inte fäst i spolen så alla 24 exponeringarna var på "första" rutan. Resten blanka...

Kul... ;-(((((((
 

Eugen

Guest
::: Pinsamt och grymt :::

ehh...kanske var det när jag glömde sätta film i scannermackapären eller när jag glömt att slå ihjäl en mungo som jag skulle föreviga... Nej! nu vet jag det var när jag tagit på mig Trippolinadressen och gett Adam Madsen ett onödigt drygt svar på en kommentar.
Sorry A!

Förövrigt så är det väl avsaknaden av dylika malörer som skiljer proffsen från amatörerna. ;)

Eugen von Tomte Julgranermann
 

Elenor

Aktiv medlem
Oj det finns många... :)

...men blad favoriterna måste väl ändå följande ingå: Åkte på läger som 14-åring, hade just haft praktik på fotoavdelningn på lokaltidningen och bestämt mig för att bli fotograf. Har med mig kompakten, och drar under dagarna en hel rulle på nya vänner och bekanta, och många spexar och poserar för den blivande "fotografen". Lovar självklart att skicka kopior till alla och envar - och kommer hem, når ruta 38 och inser att det inte finns film i kameran... Jobbigt att erkänna... :)

Sedan är väl ett jobb lämpligt att ta med, tolv år efter ovan nämda händelse sitter jag som skrivande, layoutande och fotograferande reporter på en lokaltidning, får en digitalkamera i min hand från annan reporter som just tömt den från sitt jobb, samlar snabbt grejorna och sticker. Efter intervjun är det dax för bilder - inget minneskort?! Misstänker att det är kvar i kortläsaren på redaktioner, ursäktar mig, åker tillbaks för att hämta det - finns inte?! Inser DÅ att jag stuckit ner det i BAKFICKAN för att spara tid när jag skulle iväg... Fick mina bilder, och ytterligare några månader senare kollapsade jag och blev sjukskriven för utbrändhet - och det är nu tre år sedan.

Gör man för förvirrade grejjer kanske det är dags att se upp... :)

En kollega på konkurrerande tidning gjorde förresten nästan samma sak - drog på jobb utan minneskort, men då fick hon ta sina rutor med min kamera så mailade jag dem. Har även gett konkurrenterna film tex på konserter och idrottsevenemang. Sådan har man igen, vet aldrig när jag själv står där och behöver batterier, film eller minneskort. Dessutom har jag ju arbetat på alla tidningar i länet, konkurrenter ena dagen kan vara kollegor nästa, så det gäller att inte göra sig ovän med folk i onödan. :)

Kul tråd förresten! :)
 

Maverick

Aktiv medlem
Re: ::: Pinsamt och grymt :::

Eugen skrev:
ehh...kanske var det när jag glömde sätta film i scannermackapären eller när jag glömt att slå ihjäl en mungo som jag skulle föreviga... Nej! nu vet jag det var när jag tagit på mig Trippolinadressen och gett Adam Madsen ett onödigt drygt svar på en kommentar.
Sorry A!

Förövrigt så är det väl avsaknaden av dylika malörer som skiljer proffsen från amatörerna. ;)

Eugen von Tomte Julgranermann
Antar att Jens Assur och Mattias Klum är amatörer då...

/Maverick
 

Elenor

Aktiv medlem
Jocke skrev:
Den varningen gäller för Iggesundsgänget också :) Fast det var iofs inte jag som råkade ut för det, det var en tjej med kompaktkamera som gick fram till scenen och skulle fota när hela gänget släpper instrumenten, skriker "Kolla! Kort!!" och rusar fram för att posera :) Hon var väldigt röd när hon gick därifrån...
...själv fotograferade jag Mikael Rickfors, Tone Norum och Pugh Rogefelt med band vid ett tillfälle då trummisen, äh, nu har jag glömt hans namn?! Ser ut som en indian... Ååh...! Ferarri! Just, det och så något Joe i förnamn tror jag... ? Nå, han avbröt sig i alla fall mitt i spelningen och plockade fram sin kompaktkamera och tyckte ljudligt i mikrofonen att han ville ta en bild av fotografen också, rättvist skulle det vara... :)
Publiken (några tusen pers) fick ett gott skratt...
Tur att jag slapp sjunga i alla fall, det hade aldrig gått väl... :)
 

Eugen

Guest
Antar att Jens Assur och Mattias Klum är amatörer då...

/Maverick

Den bedömningen överlåter jag med varm hand åt dig. /Eugen
 

HenningE

Aktiv medlem
Pinsamt vet jag inte...

men dumt att hälla på fixen först och framkallaren sen tycker jag... Väääldigt underexponerade neg blev det... 3 rullar på en gång dessutom...
 

honkan

Aktiv medlem
Hupp

Var med på en porträtt fotografering i fotoklubben, blixtar uppsatta, söt modell redo på pallen, tri-x i kameran då får jag en T-max 400 av en kille i klubben som lovordade dess fina gråskala och korn vida överlägsen Tri-xen. Ut med trixen och i med maxen och på´t för fulla segel, Anna (modellen) vrider,vänder sig och är oerhört lyhörd för minsta önskemål från den lite halvsvettiga fotografen, rullen slut och direkt till mörkrummet för soppning. Sliter filmen ur dosan efter en kvarts skölj och...... filmen är helt blank!, nada, njet, inget, inte ett spår inte ens nuffrorna i kanten finns, stor depression, vet fortfarande inte varför men en sak vet jag!, jag kommer aldrig att överge gammla hederliga Tri-x.

Mats.
 

lotelo

Aktiv medlem
Borsett från någon oexponerad rulle som inte fäst så har jag inte hunnit med de där riktiga missarna med kameran än.
Däremot har jag lärt mig att noga tänka efter innan jag öppnar munnen för att be modellen om något. En mycket nära vän modellade och eftersom vi alltid är öppna annars så bad jag henne att räta upp högersidan så inte "valkarna" syns. Dumt, jag vet men veckad hud kan ju den smalaste få av vissa sittande poser, nu har jag lärt mig att inte kalla det för valkar. Den modellen tog inte illa upp men hon berättade det för en annan tilltänkt modell som hoppade av den framtida fotograferingen. Hoppas nu att andra ev. framtida "modeller" slipper höra hur dumt jag uttryckt mig.
/Lotta
 

picturethis.se

Aktiv medlem
Jag ställde till det för mig i förra veckan...

Fotogrfaerade på en mässa, digitalt.
Ska "tanka över" bilderna i datorn till hårddisken - trycker på fel knapp och raderar hela kortet!
Hur smart som helst!
Som tur var kunde jag springa tillbaka och göra om det mesta, men det tog mig en halv dag...
 
ANNONS