Annons

Pippifågel och annat som inte vill vara still

Produkter
(logga in för att koppla)
Tänkte ge mig på lite fågelfotografering.

Utgångspunkten är följande pryttlar (och nu är plånboken tom)
Canon EOS 5D Mark III
Canon EF 70-200mm f/2,8L IS II USM
Canon EF 2,0x III Extender

Ni som har typ ovan eller liknande hur tänker ni kring (frågan är med fokus på Pippifågel)
* Fokusmetod (one-shot eller AI-Servo)
* Fokuspunkter 1st eller vilken/vilka varianter och varför ?
* Bländare ( Ja, man kan ju vilja ha lite olika skärpedjup om fågeln sitter still men när den flyger kan jag tänka mig att det oftast skiter sig rätt rejält och hela skärpedjupet hamnar utanför om man ger sig på lägsta bländartalet.)
* ISO
*Slutartid
*Någon annan inställning som jag glömt
*Samt, vad är vanligast att man gör fel i början?

Nu har jag en 7D och det tog mig 2-3 månader att på kvällar trimma in 2 bra instllningar för fågel...
Kort beskrivet så tänkte jag så här:
Exponering.
SIttande fågel: Tidsprioritering = 1/2000 och Auto ISO max 3200.
Flygande fågel: Tidsprioritering = 1/2000, Exp: +1 2/3 steg och Auto ISO max 3200.

AF: utökad centrum, AI Servo, Lås AF innan första bild, inte fokusera om direkt om motiv försvinner från AF-punkt (underlättar följning)
Så val av fokuspunkt/punkter är bara en del, den stora biten är att hitta en bra avvägning för omfokusering för att kunan föölja motiv...

Nu har jag en 7D och det tog mig 2-3 månader att på kvällar trimma in 2 bra instllningar för fågel...
Kort beskrivet så tänkte jag så här:
Exponering.
SIttande fågel: Tidsprioritering = 1/2000 och Auto ISO max 3200.
Flygande fågel: Tidsprioritering = 1/2000, Exp: +1 2/3 steg och Auto ISO max 3200.

AF: utökad centrum, AI Servo, Lås AF innan första bild, inte fokusera om direkt om motiv försvinner från AF-punkt (underlättar följning)
Så val av fokuspunkt/punkter är bara en del, den stora biten är att hitta en bra avvägning för omfokusering för att kunan föölja motiv...

Tack Tony för ditt svar.
Nu har jag en fin utgångspunkt att börja med. Bra tips med att inte fokusera om direkt motivet försvinner, det hade jag inte en tanke på trots att det egentligen är logiskt !

ANNONS
Götaplatsens Foto