Annons

"Pirat"-batteri till 7D/5D mk2

Produkter
(logga in för att koppla)
Exakt samma batterier som säljs på Kaffebrus säljes på Ebay för halva priset inkl frakt.

Vilket är exakt samma? Inte lätt att avgöra tycker jag.

Batterigrepp faller på vikt & utrymme. Med orginalbatteri så upplever jag väldigt (otroligt) bra kapacitet. Jag tror 1 batteri/vecka ska räcka. Annars var det en bra ide, att kunna använda standardbatterier ökar onekligen valmöjligheterna.
 
Vilket är exakt samma? Inte lätt att avgöra tycker jag.

Batterigrepp faller på vikt & utrymme. Med orginalbatteri så upplever jag väldigt (otroligt) bra kapacitet. Jag tror 1 batteri/vecka ska räcka. Annars var det en bra ide, att kunna använda standardbatterier ökar onekligen valmöjligheterna.

Här har du dom fast med högre mAh vilket bara är ett plus.
http://www.ebay.co.uk/itm/110734920634?ssPageName=STRK:MEWAX:IT&_trksid=p3984.m1423.l2649
 
...
Men antagligen är det olika från pirat till pirat. Köper man Canon så vet man ju vad man får. Och om man på dessa kameror (7D mfl alltså) inte ser batterinivån och inte kan använda canonladdaren, så vet jag inte hur jag skulle ha valt... lite taskigt av Canon där.
...

Tja, vad menar du att Canon ska göra - anpassa sin laddare och kameran till alla tänkbara piratprodukter som kommer ut i framtiden? :)

Om det är taskigt av någon så är det väl pirattillverkarens fel att dom inte lyckats göra en produkt som är helt kompatibel med Canon.
 
Batteriexperten?

Batteriexperten, har inte de kopior? Jag har köpt ett gäng till min Pentax K5... exakt samma spänning och utseende som original... bara etiketten är annorlunda... och priset. Fungerar klockrent, och laddas i originalladdaren.
 
Tyvärr funkade inte Kaffebrus "piratbatteri" till min 7D trots att man utlovade att det skulle vara fullt kompatibelt. Gick inte att ladda i originalladdaren och kameran kunde inte identifiera batteriet. Slutade med att jag slängde skräpet! Ytterligare ett exempel när snålheten bedrog visheten ;-)

Annars har piratbatterier från Kaffebrus fungerat förträffligt till mina tidigare kameror (350D, 40D, 50D) - alla av märket Phottix!
 
Senast ändrad:
Håller med! Köpte ett 5d mark 2 batteri till min kamera och den funkar förvisso men bara lite drygt hälften av tiden mot ett original, om ens det. Grymt besviken. Kaffebrus bedyrade att de var lika bra som original. Bullshit. Deras mAh är rena lögnen!
 
När jag köpte 7D förra året köpte jag två reservbatteriet från billiga leverantör från Ebay, dom fungerade ju men höll inte så länge som original. Köpte sedan en till som var original. Nu jag har fyra batterier (och det är faktiskt onödigt många), använder nog dom alla men dom originala håller längst.
 
Jag köpte pirat batterier på Kjell & Co till både min Canon 450D och till min 5D MkII dom funkar kanon i canons laddare och känns igen av kamerorna utan problem.
Tittar man på dom så är dom väldigt snarlika varandra, bara färgen på dom som är olika.

Så om ni skall ha några som funkar i original laddaren så kan jag bekräfta att dom gör det som jag har, och man får ingen laddare med dom för dom är anpassade för att laddas i original laddaren.
 
Original är det säkraste kortet.. Men om man bestämmer sig för tredjepartsbatteri så ser jag ingen mening med att köpa dem från butik i sverige, vilket ofta blir mer än dubbelt så dyrt. Nu använder jag varken 7d eller 5dmk2 själv, och har således inte kollat på deras batterier, men till allt jag använt har det varit såhär.

Snabb googling på tillverkare, modell och mAh brukar avslöja om det är skräp eller OK. Det finns bra tredjepartsbatterier till låga priser till det mesta, något man absolut skall avstå och akta sig för kopior av originalbatterier, dessa brukar vara absolut värst (och dyrast).

Ha i åtanke att mycket är skräp och kolla upp produkterna lite så bör det inte vara några problem.

Mvh, Anton.
 
Håller med! Köpte ett 5d mark 2 batteri till min kamera och den funkar förvisso men bara lite drygt hälften av tiden mot ett original, om ens det. Grymt besviken. Kaffebrus bedyrade att de var lika bra som original. Bullshit. Deras mAh är rena lögnen!

Mycket av Kaffebrus grejer är precis samma saker som finns från Kina på Ebay, något annat vore också lögn.
 
Tänk på att det effektivaste sättet att använda batterierna är att inte titta på bilderna på displayen, inte snurra runt i menyerna och inte använda ev. inbyggd blixt.

Om man nödvändigtvis måste ha displayen tänd ska man ha ljuset så svagt som möjligt.

Är man strikt med att följa den policyn sparar man halva batteribehovet.
 
Här springer man omkring, köper en kamera som idagsläget kostar 11.000 kr och köper en normalzoom som passar den prestanda för 9.000 kr och sedan snålar in på batterierna som man varken vet ifall prestandan är som den borde, överhuvudtaget fungerar, oftast ha en separat laddare.

Nästan som att planera ett 100.000 kr bröllop för att sedan anlita en amatörfotograf för 1.000 kr som är duktig på naturfoton, men inte har någon alls erfarenhet om genren ;)

Man borde nästan skämmas ;)´

Jag har köpt ett par piratbatterier till min 400D, vissa fungerade inte alls, vissa hälften av utlovad kapacitet och 1 som fungerade klockrent. Kan det vara därför de kommer i 2-pack?
Kan säga att det hade blivit billigast och minst huvudvärk att betala det lilla extra för kvalitetssäkringen.

/Stefan
 
Finns väl ingen anledning att betala mer än nödvändigt OM det finns bra alternativ?
Sällan jag sett så skilda uppfattningar, bara det gör mig lite nyfiken:) I mitt fall är det 2 extra batterier som antagligen kommer att bli väldigt lite använt - annat än just denna resa. Därför känns ca 2x200kr betydligt mer attraktivt än 2x800kr... Jag skulle nog kunna klara mig på mina 2 orginal & köpa/låna ytterligare ett om det var en tydlig icke-rekomendation.

Lite spännande att den som rekomenderades ovan
http://www.ebay.co.uk/itm/110734920634?ssPageName=STRK:MEWAX:IT&_trksid=p3984.m1423.l2649

Säljs av "foto ac", påfallande likt välrenomerade ac-foto i Tyskland... men med postlåda i Guangzhou:)

Update:
Hittade denna som disk. Säljaren i ebay
http://www.flickr.com/groups/ukstrobists/discuss/72157623107290920/


Tack för tipsen!
 
Senast ändrad:
Jag är övertygad om att du kan hitta batterier likvärdiga original för 200:-/st. Problemet är att en stor del av erbjudanden kommer att göra dig besviken. Man måste veta vad man är ute efter, och att man får det man beställer om man inte vill chansa och troligtvis gå på en nit.

Vet inte om denna länk har delats i tråden tidigare.. Men den ger en hyfsad bild över läget och vad man kan leta efter.. http://photography-on-the.net/forum/showthread.php?t=79584

Mvh, Anton
 
Så var det beställt, 3 batterier + bouncer - summa 452.91 - det är väl ändå hyfsat...
Alternativet hade varit ca 800 x 3 +, 2400 för batterierna bara.

Återkommer med resultat, batterierna kommer bara att användas ca 1 gång - om ngn vill köpa dem senare:)

En kul detalj är att inget av det jag läst (jag lovar - jag har dränerat nätet) ifrågasatt kvaliten på Canon's orginal batterier. De är uppenbart det säkraste alternativet - men inte till vilken kostnad som helst.

Tilläggas är att jag inte har ngt i min hand ännu - "see is believing".
 
ANNONS