Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Piratbatterier - Recensioner

Produkter
(logga in för att koppla)

skrinnare

Aktiv medlem
På ganska många ställen säljs det ju idag piratbatterier till digitalkameror. Jag misstänker att kvaliten på dessa varierar starkt.

För att undvika att köpa grisen i säcken samt premiera de som säljer bra grejer föreslår jag recensioner av piratbatterier. Sådant är svårsökt i recencionsbanken, så låt denna tråd bli en plats att recensiera de piratbatterier du har använt.
Allmänt tyckande om pirat eller orginalgrejer finns det nog med trådar om redan.

För att detta ska bli användbart, skriv batterityp, så mycket data som möjligt (kapacitet, spänning etc), inköpsställe (om det är tradera/ebay mfl säljarens användarnamn) samt naturligtvis hur bra de fungerar, map laddning, antal bilder, funktion i kyla osv.

Nu vore det ju snyggt om jag kunde bidra med en recension, men det är så att jag startar denna tråd just eftersom jag står i färd med att köpa några BP-511, och har således inget att komma med ännu.

Funkar lika bra (hittills) som mitt orginalbatteri.
(mitt första exemplar tappade all kraft sporadiskt, fick det utbytt utan diskussion/kostnad)

---------------------------------------------------
Canon BP-511-H
Art-no: 10010020

Canon BP-511-H ersätter BP-511. De är båda ersättningsbatterier och skillnaden är att den nya BP-511-H har en högre kapacitet på 1500 mAh.
Fraktvikt: 76 g

Köpt på

http://www.zebramedia.com/

för 196:-

FouFoto skrev:
(mitt första exemplar tappade all kraft sporadiskt, fick det utbytt utan diskussion/kostnad)

Canon BP-511-H

Canon BP-511-H ersätter BP-511. De är båda ersättningsbatterier och skillnaden är att den nya BP-511-H har en högre kapacitet på 1500 mAh.

Köpt på

Kan bara hålla med...funkar canon...:)

Canon BP-511-H

Köpt på

Kan också bara hålla med, funkar canon, än så länge. C:a 6 mån gammalt.

Hej...

Jag köpte för ett tag sedan ett antal pirat batterier av en kille på Tradera. De är kanon. Har en kapacitet på 1800 mAh. Märker ingen skillnad, bara på priset. 2 styck för 200:- + frakt. Har nu 5 styck batterier i min väska

Har ett extra NP-E3 till min 1D MkII. Köpte från zebramedia. Klockrent. 2200mAh jmfrt med Canons orginal på 1650 mAh. Vet inte riktigt hur länge det räcker, men orginalbatteriet gav ca. 1200 bilder i går, innan det dog. För 400:- är det ett fynd.

e-bay

Handlar alla mina på e-bay. Under hundringe inkl. frakt. I brevlådan inom en vecka och funkar toppenbra!

Jag har köpt piratisar på Dustin, märket heter Lenmar.

Ex på pris
Till D70 (EN-EL3): 225:- (618 för orginal)
Till IXUS v3 (NB-1LH): 175:- (570 för orginal)

IXUS'ens batteri hade dessuton 200mAh mer kapacitet en orginalbatteriet som följde med kameran.

Har (hittils) mycket goda erfarenheter av piratbatterier.

Har dessuton Lenmar Mach-1 snabbladdare till 4 st AA 2300 mAh och 4 st 2450 mAh, som jag nyttjar i min SB-800. Dessa funkat klockrent också.

Senast ändrad:
Köpte ett EN-EL3-H till min Nikon D70 på www.zebramedia.com för 187 kr.

Funkar absolut super, men klarar inte lika många exponeringar som EN-EL3-original. Snabbare att fulladda, väger lika mycket, men är mycket billigare.

DFSOF skrev:
Hej...

Jag köpte för ett tag sedan ett antal pirat batterier av en kille på Tradera. De är kanon. Har en kapacitet på 1800 mAh. Märker ingen skillnad, bara på priset. 2 styck för 200:- + frakt. Har nu 5 styck batterier i min väska

Jag kör samma! Märks STOR skillnad, fast bara till fördel för piratbatteriet. 1800 mot 1100 är knockout. Originalet klarar kanske 200-250, piratbatteriet nästan det dubbla. När jag körde 2 st i batterigrepp noterade jag ca 1150 bilder.

// Jocke

Har köpt några PB511H från Zebramedia & privat säljare från Tradera - funkar absolut felfritt = är jättenöjd!!!

Läste denna tråd och ser att många anser de så kallade "piratbatterierna" som många gånger bättre än de som levereras med kameran.

Ett sätt för att hålla ner kostnaderna på en produkt vare sig det är en kamera eller nåt annat är att sätta dit billigare eller enklare tillbehör.

Minnen vet vi ju att det levereras oftast bara ett som är så stort att det går att ta nån testbild bara.

Att "pirat" batteriet är märkt med en annan beteckning än det som levererades betyder inte att det är sämre. Bägge batterierna kan vara tillverkade av samma företag men ha olika kapacitet.

Vissa biltilbehör tillverkas av en och samma tillverkare men förpackas som ex.vis "Volvo Orginaltillbehör" och därmed får ett högre utpris än samma produkt i kanske Mekonomen eller tillverkarens eget produktnamn.

Jag har också köpt piratbatterier på Dustin.
Lenmar till D70. Har inte märkt någon skillnad mot orginalet som följde med kameran.

Men man tänkte lite på de Nokia telefoner som har exploderat med piratbatterier. Batterier sitter rätt så nära ansiktet när man fotograferar.

Jag köpte ett från EF batteries, funkar också canon, räcker betydligt längre än originalbatteriet.

ANNONS
Götaplatsens Foto