Annons

Piratpatroner från InkClub - Okej eller ej?

Produkter
(logga in för att koppla)

Teodorian

Aktiv medlem
Vad baserar du det påståendet på? I flera test jag tagit del av den senaste tiden så varierar kvaliteten på piratbläck - vissa fabrikat är lite sämre medan vissa är minst lika bra som originalpatronerna. Trots att de kostar en bråkdel av vad originalpatronerna kostar.

Det du vidarebefordrar är inte annat än det skrock som skrivarfabrikanterna sprider för att kunna behålla sin affärsmodell där de skänker bort skrivarna till underpris för att ta igen det (med råge) på bläcket.
Egna erfareneheter samt flera lästa test i tidningar. Inte i något fall har piratbläck givit lika bra eller bättre resultat än original.
 

elbe

Avslutat medlemskap
Jag köpte en Canon bläckstråleskrivare för femton år sen och satte i piratpatroner varpå den slutade fungera. Skrivaren kostade 5000:- ny. Det skulle kosta 5000:- att laga den.

En vän satte piratpatroner i en Canon Pixma iP4300 i vintras och inget blev sej likt. Det fungerade inte att sätta i originalpatroner efteråt heller så det enda som återstod var att sätta i ett nytt skrivarhuvud för ca 800:-. Skrivaren kostade ny ca 800:-

Så inget nytt under solen här....
 

yalazy

Aktiv medlem
Eftersom så många haft problem så ska man nog inte sätta i vad som helst i skrivaren. Men jag måste ändå framhärda med att jag aldrig haft ett enda problem med Pelikan ersättningspatroner. Har kört dem med min gamla Canon S9000 (tror jag den hette, A3), en HP-skrivare som jag glömt vad den hette, och nu Canon Pixma.
 

Leo S

Avslutat medlemskap
Jag har köpt både piratpatroner och original från Inkclub till min hp bläckstråleskrivare (930c, tror jag den heter).

Den enda skillnaden jag märkt är att det sitter ett inkclub klistermärke ovanpå HP:s. Samt att Hp-loggan är bortskrapad ifrån plasthöjet på patronen!?

Mvh
Viktor
Förklaringen till att det inte märks någon skillnad kan vara att 930C är en 10 år gammal lågbudgetskrivare, så det är inte relevant att jämföra med en modern skrivare.
 

mapem

Aktiv medlem
Jag har använt InkClubs patroner till min Canon Pixma MP 970 och det har fungerat bra. Men jag vet ju ingenting om den långsiktiga hållbarheten. Nu har jag för säkerhets skull återgått till originalpatroner. Det lönar sig att leta efter lågt pris i olika butiker, de kan variera med flera tior per patron. InkClub säljer originalpatroner också, till ett rätt bra pris.
 

Tonerlagret

Avslutat medlemskap
Hej!

Det finns flera synpunkter i tråden som är bra. Generellt kan man säga att de flesta återförsäljare idag erbjuder både original och kompatibla bläckpatroner. Sen är det upp till konsumenten att göra valet. Oftast skiljer det väldigt mycket i pris på en kompatibel patron och en originalpatron.

Till gamla HP-skrivare (en del nya också) är det originalpatroner som görs rent och fylls på. Där blir det således ingen försämring i utskriftskvalité eftersom det är samma patron. Risken för fel på återvunna patroner är större än för nyproducerade kompatibla dock (alla återförsäljare är förmodligen positiva till att byta ut defekta patroner så det blir inget problem för användaren men kan kanske ändå vara lite bökigt?)

Nyproducerade kompatibla bläckpatroner till exempelvis Canon Pixma som nämns i tråden är egentligen bara en behållare med bläck och ett chip. Är bläcket bra så ska du inte heller märka någon skillnad på utskriften. Dock är det olika bläck. Kompatibla patrontillverkare använder nästan uteslutande dye-bläck där vissa originalpatroner har ett pigmenterat bläck. Detta påverkar livstiden efter ljusexponering. Det är också ökad risk för att skrivarhuvudet i skrivaren torkar om skrivaren inte används frekvent (att skrivaren står oanvänd länge är det vanligaste felet).

Så utskriftskvalitetsmässigt så tror jag att många skulle bli nöjda med en kompatibel patron men felprocenten är högre och för många utav er som är proffsfotografer är en ojämn färgprofil mellan olika patroner säkert ett problem som inte vägs upp av kostnadsbesparingen.

Hoppas att mina synpunkter ger lite rätsida och kan tillföra något i diskussionen.

Hälsningar
Rikard, Tonerlagret
 

Hellberg

Aktiv medlem
Uppar en gammal tråd.

Rekommenderar inte inc club. Deras egna färgpatroner klarar inte av tex rött öht och har en katastrofalt dålig nivå över lag.
 

Hans Österlind

Aktiv medlem
Lite av ett sidospår men jag vill ändå lägga in en brasklapp!
Varför måste allt vara det allra billigaste helst ska man piratkopiera filmer, programvaror, musik, rubbet! Svaret bli bara utarmning och Adobe CC och "Nya arga snickaren" alltså något som är en sämre upplaga av det som en gång var så roligt eller bra blir nu begränsat och prismodeller ändras. För länge sedan kostade en matrisskrivare typ 8000kr och vad en 24 pin OKI skrivare kan åstakomma med svart färgband kan väl de flesta ana, färgbanden kostade 50 spänn. Efter fem års användning så landade totalkostnaden på 10000kr för svartvita textutskrifter. Om man tänker sig att i dag skriva ut saker I samma omfattning/sätt som då för 10000kr så har ju prestandan ökat något alldeles fantastiskt, är inte det bra?

På nåt sätt måste firmor få betalt annars kommer det aldrig att funka, leta upp den billigaste återförsäljaren av originaldelar annars blir vi alla tvungna att i framtiden köpa/få en skrivare från Gooogle där deras logga automatiskt, och mot vår vilja, kommer pryda översta högra hörnet på era utskrifter när du kanske ska skicka en framtida jobbansökning med snigelpost till Microsoft, så mycket för den fria marknaden.

Köp färre saker men med högre kvalitet/hållbarhet det tjänar både du och miljön på, beställ bilder via fotolabben så att de oxå har nåt att leva av, annars är det slut med det med......
 

Hankki

Aktiv medlem
Använder enbart orginal till min nuvarande printer, Canon iX 6550, eftersom jag vill veta vad jag får.
Kollade även upp inkclub och priset på inkclub modellen är 9,95€ + frakt och köper jag multipack till canon, 526, får jag dem för 35€ inkl frakt alltså drygt 11€/st.
Jag hade tidigare en epson 830 som jag testade med piratbläck men svart blev blåaktigt och hudtoner blev mera rosa aktiga samt att den inte blev sig lik efter det. Bläcket var dessutom svindyrt till den.
Största skillnaden mellan min nuvarande canon och min gamla epson var att epson torkade ihop nästan på en vecka men canon klarar sig mer än en månad utan att användas.
 

PierreS

Aktiv medlem
Enligt Inkclub så motsvarar det original i både färg och kvalite... Dessutom lämnar tre års garanti - nu 2017
 

PierreS

Aktiv medlem
Lite av ett sidospår men jag vill ändå lägga in en brasklapp!
Varför måste allt vara det allra billigaste helst ska man piratkopiera filmer, programvaror, musik, rubbet! Svaret bli bara utarmning och Adobe CC och "Nya arga snickaren" alltså något som är en sämre upplaga av det som en gång var så roligt eller bra blir nu begränsat och prismodeller ändras. För länge sedan kostade en matrisskrivare typ 8000kr och vad en 24 pin OKI skrivare kan åstakomma med svart färgband kan väl de flesta ana, färgbanden kostade 50 spänn. Efter fem års användning så landade totalkostnaden på 10000kr för svartvita textutskrifter. Om man tänker sig att i dag skriva ut saker I samma omfattning/sätt som då för 10000kr så har ju prestandan ökat något alldeles fantastiskt, är inte det bra?

På nåt sätt måste firmor få betalt annars kommer det aldrig att funka, leta upp den billigaste återförsäljaren av originaldelar annars blir vi alla tvungna att i framtiden köpa/få en skrivare från Gooogle där deras logga automatiskt, och mot vår vilja, kommer pryda översta högra hörnet på era utskrifter när du kanske ska skicka en framtida jobbansökning med snigelpost till Microsoft, så mycket för den fria marknaden.

Köp färre saker men med högre kvalitet/hållbarhet det tjänar både du och miljön på, beställ bilder via fotolabben så att de oxå har nåt att leva av, annars är det slut med det med......
Vi fattigpensionärer kan tyvärr inte leva efter det förhållningssättet.... Ledsen... Hade gärna gjort det annars.
 

alfin

Aktiv medlem
Enligt Inkclub så motsvarar det original i både färg och kvalite... Dessutom lämnar tre års garanti - nu 2017
Ett par år gammal tråd, men OK.

Du behöver tillgång till en färgprofil med piratbläcket och det tilltänkta papperet du avser att printa på. Kan du själv eller någon annan göra en sådan profil till dig, så kan det bli bra. Annars är det nog dödfött att få färgriktiga utskrifter.
 

Rocky_MediuM

Aktiv medlem
Köpte piratpatroner för några år sedan. Det slutade med att jag fick köpa ny skrivare då huvudena kluddade igen riktigt ordentligt. Köpt original efter det till den nya skrivaren och inga problem än så länge. Peppar, peppar....
Jag kan ju bara haft otur.
 

stefohl

Aktiv medlem
Enligt Inkclub så motsvarar det original i både färg och kvalite... Dessutom lämnar tre års garanti - nu 2017
Så länge de inte har visat att hållbarheten är lika god som originalbläcket, så är jag tveksam. Det finns ett par tester av piratbläck som visar en katastrofal hållbarhet. Men då var inte bläcket från Inkclub med.
 
ANNONS