m00ndancer
Aktiv medlem
Vad är det som gör att mobilkamerorna inte skulle vinna något med högre upplösning? Objektiven, färgfilter, cross talk?
Min vilda gissning är optiken om man kan kalla en 5 öres plastbit för optik. Men jag har haft fel förut.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Vad är det som gör att mobilkamerorna inte skulle vinna något med högre upplösning? Objektiven, färgfilter, cross talk?
Men bara till priset av att diffraktionen samtidigt ökar, tar man hänsyn till diffraktionen och ställer samma krav på skärpa i lika stora färdiga bilder blir det maximalt möjliga skärpedjupet exakt lika oavsett sensorstorlek.När man ser på film i mikroskop är kornen lika stora för små format som för större format. Det blir liksom automatiskt större antal pixlar med med större format och därmed bättre bilder. Med en liten digital sensor åter är pixlarna mindre också objektiven sysslar med mindre oskärpecirklar 0,019 mm för Canon EOS 60D och 0,005 för Canon PowerShot A720 IS. Fotar man med samma bildvinkel ( mindre brännvidd för den mindre sensorn) blir skärpedjupet bra mycket större med den lilla sensorn.
-----------
Jag har aldrig haft några problem med för kort skärpedjup på grund av stort format. Däremot tycker jag väldigt ofta att bilder tagna med kompaktkameror ser "platta" ut eftersom saker i förgrunden blir mindre skarpa än de i bakgrunden, då förgrunden är större och därför upplevs sakna det gytter av detaljer som finns i bakgrunden. Det blir som om bakgrunden ligger i fokus men inte förgrunden, trots att det bara beror på (för) stort skärpedjup.Ett exempel från http://www.dofmaster.com/dofjs.html
Canon Powershot A710 har sensorstorlek 5,744 x 4,308 mm
Canon 60 D har 22,3 x 14,9 mm.
Vi tar ett foto med samma bildvinkel, f2,8 och avstånd 2 m.
Brännvidd 5,7 mm för sensorn 5,744 x 4,308 mm och
brännvidd 22,2 för sensorn 22,3 x 14,9 mm.
Skärpedjupet för formatet 22,3 x 14,9 mm är 1,65 m - 2,55 m.
Skärpedjupet för formatet 5,744 x 4,308 mm är 1,07m - 15,2 m.
En rätt så stor skillnad i skärpedjup alltså. Det syns också i bilderna.
Kontentan är att det lilla och det stora formatet inte skall helt
ställas mot varandra. De snarare kompletterar varandra.
En bra pocket behandlas naturligtvis på samma sätt som
systemkameran med stativ och allt och man blir inte missnöjd
eller grundlurad.
Javisst, det enda jag ifrågasätter är att det skulle vara någon som helst fördel rent bildkvalitetsmässigt med ett mindre format. Trots att sensortekniken är bättre så väger det inte upp den minimala sensorstorleken.Vi, som sysslar med de större formaten har vår egen syn på fotograferandet. Vi liksom plockar ut det väsentliga och förser det med skärpa. Men man skall också kunna ta i en pocket. Den är behändig i vissa situationer, då man inte har rum för en systemkamera. I naturen finns det också både stora och små ögon och man kan vara förstående vänner ändå, var och en med sina fördelar.
Det lustiga är att vi fortfarande inte har fått något gigantiskt försprång mot film med det digitala. Visst är det skillnad, men jag kan se det som digitalt sparad musik jämfört med en vinylskiva. Den sistnämnda låter fortfarande hur bra som helst, men är lite bökigare att hantera.År 2000 hade man förnyat kameran till en Sony Digital Mavica om hela 1,2 Mbit. Helt vanliga disketter kunde användas. Man kanske drömde om en svindyr Canon EOS 1N om 1268 x 1012 pixlar. Det var CCD sensorer, som gällde då. På kommande var en ljuskänsligare och samtidigt billigare CMOS-teknik om hela 1600 x 1600 pix/cm². Det digitala blev noggrannare än vanlig film. CMOS skulle också ha större dynamiskt omfång. Alltså sensortypen spelar också en viss roll.
Man får ju heller inte glömma att svår nedbländning rimligen ger en sådan strålgång att man ställer högre krav på ytfinheten och glaskvaliteten hos objektivets linselement, om jag inte tänker helt fel. Ljusstarka objektiv kan vara som bäst vid bra mycket större bländaröppning än att diffraktion har börjat besudla skärpa och kontrast.Martin, naturligtvis påverkar diffraktionen skärpan [för samma skärpedjupsinställning] när man ändrar sensorstorleken. Men egentligen bara märkbart om man ändrar storlek med ganska mycket, mer än skillnaden APS > 36x24. På de "skarpa" inställningarna F5.6 på APS och F8.0 på FX så skulle jag väl inte tro att diffraktionen utgör en synlig del av skillnaden. Den stora delen ligger nog i andra saker utöver optiska egenskaper.
Att kompaktkameror har så dålig lokal kontrast (till skillnad från "skärpa" då) skulle jag nog kunna tro beror på sämre AR-behandlingar i kombination med ett ganska idogt användande av plastmaterial i linselementen. Det finns ännu ingen plast som har lika låg inre spridning som de bättre glastyperna, en viss diffusering av distinkta strålar tillkommer ju naturligtvis här. Det är ju också lite av denna anledning som objektiv konstruerade med ganska få linselement (och gärna ett par av dem i ren fluorit-kristall) får så fantastiskt mycket lokal kontrast.
En del av skillnaden mellan APS och FX ligger nog i detta också, dels mindre total påverkan av diffusering internt i glasen när man kör på ett steg högre bländare [än APS], dels att APS (och mindre) objektiv ofta inte byggs med samma materialkvalitet.
Skitsmå kamerasensorer i kameror som ändå kostar ganska många tusenlappar. Jag tror faktiskt att semesterfotograferna var bra mycket mer nöjda med sina bilder när de använde plastiga kameror i 135-formatet än med de digitalkompakter man idag får för samma summa. Jag vet att morsan brukar klaga på sin relativt bra Canon Powershot vad-den-nu-heter för att den ger mycket sämre bildkvalitet än hennes gamla plastiga filmkamera.
Bländar man ner till f/22 så börjar bilderna bli "mjäkiga" trots att det krävs ordentlig förstoring och finkornig film för att se någon diffraktionseffekt. Så det måste vara något annat som är i görningen.