Annons

Pixmanias service

Produkter
(logga in för att koppla)

stoltz

Aktiv medlem
Kodiak skrev:
Som jag har förstått det är det engelska som gäller. Däremot så tycker jag att att det kan vara lämpligt att fundera över sin licens om man tycker det är lämpligt att snacka franska med tornet på Charles deGaulle när det vimlar av plan med piloter som inte förstår franska runtomkring.
Off-topic igen - men det måste klargöras:

Det finns hur många privatpiloter som helst som pratar svenska på Sturup eller Arlanda - Som pilot skall du nästintill enbart lyssna på tornet (om det inte gäller nöd- eller ilmeddelande) och dom vet var du kommer ifrån eftersom färdplan skall upprättas och dom har även koll på din transponder.

Som pilot skall du följa gällande regler för IFR eller VFR och lyssna enbart till tornet eller traffic-kontrollen. Det finns inte en chans att du som enskild pilot kan få något vettigt ur tornets klarereingar till 40-100 andra plan. Det sitter minst ett 40-tal traffic controllers och pratar med plan när du gör din inflygning.

Försöker du lyssna på allt annat och inte kontrollen, så bör du nog fundera på din licens.
 

Dajo

Aktiv medlem
Kodiak skrev:
Ha, inte utan att jag blir lite full i skratt.

Ringde till deras kundtjänst (08-nummer) och då är det någon som säger nåt på franska... Nog för att det är ett franskt bolag med franska manualer men ringer jag till Sthlm förväntar jag mig att man pratar svenska...

Eller ska man inte förvänta sig det???

/Svante
Bara för att det är ett 08 nummer så betyder inte det att personen finns i Stockholm.

Dell har tex ett 08 nummer men finns på Irland.
 

Kodiak

Aktiv medlem
Möjligt att jag har fel...

Men jag tycker att man kan få service på svenska av ett bolag som vill utge sig för att vara lokalt... Eller ska man gå språkkurs i fortsättningen för att handla på nätet?

Gällande flygningen så återger jag bara vad en pilot med 20 års erfarenhet sagt. Han tyckte det var irriterande att Air France piloterna pratar franska med tornet.
Kan det vara så att man av självbevarelsedrift håller koll på omgivningen? Ungefär som att jag håller koll på bilarna omkring mig även om jag följer våra trafikregler.
Kan det vara så att det kan vara svårt att skilja på il-/nödmeddelanden mot vanlig trafik?
Någon anledning måste det finnas när, vad jag förstår, det är ett irritationsmoment hos flera SAS-piloter.

Jag har inget cert att vara rädd om men ni verkar ha det som vet så bestämt så ni har säkert rätt. A-, B- eller C-cert eller finns det fler nivåer? Vad är det som skiljer dom åt?

/Svante
 

stoltz

Aktiv medlem
Kodiak skrev:
Möjligt att jag har fel...

Jag har inget cert att vara rädd om men ni verkar ha det som vet så bestämt så ni har säkert rätt. A-, B- eller C-cert eller finns det fler nivåer? Vad är det som skiljer dom åt?
Jag har för tillfället ett S-certifikat och pluggar för ett A.

De olika certifikaten regleras av BCL - Bestämmelser för Civil Luftfart. A-cert = privatflygare sen kan man ha olika tillägg för olika typer av flygning, t ex mörkerflygning.

B-cert för trafikflygare

C-cert finns inte enligt senaste BCL.

Certifikatsdelen i BCL finns .här.

Vid inflygning skall en hel del information delges till tornet. Dvs information om din position, hastighet, höjd m.m. Du får dessutom information tillbaka vilken bana, inflygningssektor m.m. Det finns ingen som helst chans att du kan hålla koll på alla flygplan i luftrummet inom ett sk terminalområde. Det är just därför ATC (trafikkontrollen) finns. Därför finns det just ett antal varningssystem av denna anledning eftersom det mänskliga sinnet är begränsad i sin förmåga att ta in och behandla information. Arbetsmiljön är lite mer komplicerad för en pilot än för en bilförare. Du får t ex inte information via din radio om vilken parkeringsplats just du får parkera på eller vilken väg du får köra på till ditt jobb. I luften finns inga vägskyltar.

Men för att ta ett exempel med hjälp av din liknelse:

Du skall parkera på en parkeringsplats utanför cyberfoto - Populära som dom är så har dom en stor parkering med 2000 platser. Du får information i din radio som står inställd på cyberfotos frekvens: Bil med nummer EOS1DS får ställa sig på parkering nummer 156, närma dig platsen med en hastighet av 30 km timmen.

Samtidigt är det 200 andra bilar som skall parkera och även dom får sina besked via radion vid infarten till parkeringen.

Följdfrågan är nu: Finns det någon chans att du kan hålla koll på all denna information?

Mitt lilla exempel ger en viss fingervisning om hur komplicerat det är i luften. Till råga på allt så skall all biltrafik inom stora delar av flygplatsen också ha tillstånd från tornet. Skall piloterna även hålla koll på denna?

Detta är trafikkontrollens uppgift att se till att flygsäkerheten efterlevs och följer gällande regler. Sen kan det ju finnas en irritation över franska piloter - Men den kan ju ha sin grund i den stereotypa bild av fransmän som så tydligt luftas i denna tråd, eller hur?

Il/Nöd-meddelande har unika anrop just för att dom skall gå att särskilja, il-meddelanden startas alltid med Pan Pan Pan och nödmeddelande med Mayday Mayday.

Visst skall du kunna begära service - Men på nätet finns det inget som heter att företaget är lokalt. Ett 08-nummer och att man har svenska sidor är ingen garanti för en lokal ton på företaget. Jag har ringt dells 020-nummer och pratat med supportfolk i Indien ena dagen och Irland den andra.

Samtidigt så innebär ju inte det faktum att det är ett franskt företag att det per automatik innebär dålig service. Det fanns en ganska stor generalisering här i många inlägg som pekade på "fransmän är märkliga - Alltså är deras företag konstiga". Dessutom har jag svårt att se sambandet mellan pixmania och irritationen från SAS-piloter angående franska piloter.

Personligen är jag lite emot den här typen av trådar - "Jag fick inte service - Företaget suger, lyssna på mig". Om man känner sig illa behandlad av företaget så ta upp det med företaget först, sen KO och sen Sverker. Det finns relativt upparbetade kanaler för sådana här ärenden. Att lufta sin frustration, som man med all rätt kan uppleva, och säga att företaget suger som helhet kan tyckas vara lite förhastat från mitt perspektiv. Det fanns ju andra i tråden som var nöjda´och det säger ju också någonting.
 
Senast ändrad:

Kodiak

Aktiv medlem
Hans-Christian Stoltz (stoltz) skrev:
Jag har för tillfället ett S-certifikat och pluggar för ett A.

De olika certifikaten regleras av BCL - Bestämmelser för Civil Luftfart. A-cert = privatflygare sen kan man ha olika tillägg för olika typer av flygning, t ex mörkerflygning.

B-cert för trafikflygare

C-cert finns inte enligt senaste BCL.

Certifikatsdelen i BCL finns .här.
Efter det hör inlägget släpper jag den delen då jag konstaterar att min källa har betydligt mer erfarenhet av flygning och kontakt med tornet. Pratar med honom istället.
Men för att ta ett exempel med hjälp av din liknelse:

Du skall parkera på en parkeringsplats utanför cyberfoto - Populära som dom är så har dom en stor parkering med 2000 platser. Du får information i din radio som står inställd på cyberfotos frekvens: Bil med nummer EOS1DS får ställa sig på parkering nummer 156, närma dig platsen med en hastighet av 30 km timmen.

Samtidigt är det 200 andra bilar som skall parkera och även dom får sina besked via radion vid infarten till parkeringen.

Följdfrågan är nu: Finns det någon chans att du kan hålla koll på all denna information?
Känns inte som en omöjlig uppgift... Dvs om jag ska hålla koll på de närmaste bilarna men en omöjlig uppgift om jag ska hålla koll på alla bilar (vilket jag aldrig påstått).
Detta är trafikkontrollens uppgift att se till att flygsäkerheten efterlevs och följer gällande regler.
För att vara lite provocerande så tycker jag nog att piloterna har ett hyfsat stort ansvar också...
Sen kan det ju finnas en irritation över franska piloter - Men den kan ju ha sin grund i den stereotypa bild av fransmän som så tydligt luftas i denna tråd, eller hur?
Möjligt men jag tvekar då källan har varit mycket i Frankrike både genom jobb och intresse för alpernas skidåkning(i kombination med extremt billiga resor så blir det många resor). Han har nog skapat sig en egen uppfattning.
Visst skall du kunna begära service - Men på nätet finns det inget som heter att företaget är lokalt. Ett 08-nummer och att man har svenska sidor är ingen garanti för en lokal ton på företaget. Jag har ringt dells 020-nummer och pratat med supportfolk i Indien ena dagen och Irland den andra.
Ok då är det språkkurs (he inklusive indisk engelska dvs sån som hör i produktioner från bollywood) som gäller mao. Då har jag hittad en baksida till med internethandel. Trodde att man inte kunna klämma och känna på varan var den enda.
Samtidigt så innebär ju inte det faktum att det är ett franskt företag att det per automatik innebär dålig service. Det fanns en ganska stor generalisering här i många inlägg som pekade på "fransmän är märkliga - Alltså är deras företag konstiga".
Har jag aldrig påstått! Bra service förväntar jag mig från alla företag oavsett landtillhörighet. Rimligt tycker jag...
Dessutom har jag svårt att se sambandet mellan pixmania och irritationen från SAS-piloter angående franska piloter.
Det började väl med fransmännens tro om att alla pratar franska och sen spårade det ur :)
Personligen är jag lite emot den här typen av trådar - "Jag fick inte service - Företaget suger, lyssna på mig". Om man känner sig illa behandlad av företaget så ta upp det med företaget först, sen KO och sen Sverker. Det finns relativt upparbetade kanaler för sådana här ärenden. Att lufta sin frustration, som man med all rätt kan uppleva, och säga att företaget suger som helhet kan tyckas vara lite förhastat från mitt perspektiv. Det fanns ju andra i tråden som var nöjda och det säger ju också någonting.
Jag är tacksam till de som framför sina synpunkter, det gör att jag kan välja vilka företag jag ska handla med och inte. Jag betalar gärna för bra service... Dvs att det är billigast är inte viktigast tex är det viktigare att jag får varan när dom har sagt att den ska komma...
/Svante
 

stoltz

Aktiv medlem
Kodiak skrev:
Efter det hör inlägget släpper jag den delen då jag konstaterar att min källa har betydligt mer erfarenhet av flygning och kontakt med tornet.
Det tycker jag att du skall göra, men du kan väl inte avgöra hur mycket jag har flugit och vad? Det var just detta som var en poäng i mina tidigare inlägg - Med så lite information som möjligt på handen, så drar man långtgående slutsatser - Vilket är en bra grogrund för fördomar. Detta är till viss del vad ovanstående uttalande påvisar.

Oavsett om du har 200 eller 2000 flygtimmar, trafik- eller privatcertifikat så har du samma typ av kommunikation med tornet och du omfattas av samma grundläggande flygregler. Du har samma inflygningsprinciper för ett trafikplan som en motorseglare osv - Det är även samma kommunikationsprinciper. Din källa är troligtvis mer erfaren, men han var tillräckligt mycket "ute och reste" så att han glömde att tala om för dig att man får tala på det egna språket inom det egna landet, vilket även tillämpas i Sverige. Då har vi ju också problem med flygsäkerheten?

Jag såg inte det här som en "pissing contest", vilket det nu har en ton av - Det handlar enbart om att du är felinformerad och det tycker jag du skall ta upp med din källa - Det hade jag gjort. Case closed för min del på denna punkt.

Dvs om jag ska hålla koll på de närmaste bilarna men en omöjlig uppgift om jag ska hålla koll på alla bilar (vilket jag aldrig påstått).För att vara lite provocerande så tycker jag nog att piloterna har ett hyfsat stort ansvar också.
Hur avgör du vilka plan som är närmast? Det är ganska svårt att göra detta via radio. ;-)

Visst har piloter ansvar och detta regleras i bla enligt VFR eller IFR - Som också talar om var uppmärksamheten skall fokuseras. Sen tror jag inte att du har någon uppfattning om hur många plan det ligger ovanför en flygplats som kommunicerar med ATCn - Visuellt skall du hålla uppsikt, men det finns inte en chans att du kan hålla koll på all radiobaserad kommunikation. I många fall är det t o m svårt att göra sig hörd på radion om flygplatsen är hårt trafikerad - Det talas hela tiden. Men visst - Piloten kan koncentrera sig enbart på radion och strunta i att uppmärksamma landningsproceduren :)

Möjligt men jag tvekar då källan har varit mycket i Frankrike både genom jobb och intresse för alpernas skidåkning(i kombination med extremt billiga resor så blir det många resor). Han har nog skapat sig en egen uppfattning.
Och den är rättvis mot alla fransmän? En egen uppfattning är ju inte någon "sanning", som jag hela tiden hävdat och knappast en grund för en stor generalisering. Jag har varit mycket i danmark, men skulle akta mig för att dra för stora växlar på den erfarenheten. Framförallt på grund av att jag inte är "inne" i den danska kulturen som en dansk är.

Har jag aldrig påstått! Bra service förväntar jag mig från alla företag oavsett landtillhörighet. Rimligt tycker jag. Det började väl med fransmännens tro om att alla pratar franska och sen spårade det ur
Du tyckte det var märkligt att dom svarade på franska på ett 08-nummer, men du talade aldrig om i tråden hur samtalet hade gått? Kunde dom hjälpa dig? Hur vet du sen vad fransmännens "tro" är? Det är just detta som är fördomen från ett par inlägg i tråden - Ungeför lika sanningsenligt som att säga att alla skåningar är feta och dalmasar är dryga. Som jag skrev tidigare så bör man kunna förvänta sig service från alla företag. Men det växlade snabbt in på kopplingen "Företag - Service - Fransmän" och där har jag svårt att se en sanningsenlig korrelation dom emellan utan ett stort mått av fördomsfullhet.

Jag är tacksam till de som framför sina synpunkter, det gör att jag kan välja vilka företag jag ska handla med och inte..
Det är jag också, men om man skall vara sanningsenlig så får man ju också titta på hur många som är missnöjda. Är det många och återkommande tillfälle, då pekar detta på någonting. Men om det är en eller två personer, nja - Då skulle jag nog se det som ett olycksfall i arbetet från företagets sida. Givetvis skall du kompenseras på något sätt, som jag påpekat tidigare. Jag är inte ute efter att förändra din uppfattning om att det är en "skitfirma", den har du rätt att ha - Men du tog som exempel att dom drog pengarna innan varan skickats, att man "bokar" beloppen innan varan skickas för att vara säker på täckning är inte alls ovanligt - Alla företag gör inte det, men en hel del.

Det kostar ju också pengar att paketera och skicka - Det kan bli massor av pengar när man gjort detta, sen får man packa upp igen och riva ordern för att kunden saknar täckning på kontot. Manualer på enbart det lokala språket är inte helt ovanligt om man handlar utomlands och det är inte alls säkert att pixmania är skuld till detta. Det kan vara märkesrepresentanterna som liggar bakom detta för att just undvika att folk gråimporterar mellan olika marknader - Denna strategi är inte helt ovanlig. Dock inte önskvärd för dig och mig som drabbas av det ur ett kundperspektiv.

Dessa två faktorer anser inte jag är nog för att kalla dom en "skitfirma. Du har rätt till din uppfattning, men jag håller inte med dig, eftersom det finns andra samspelande faktorer och detta diskuteras oftast inte i sådana här "Firman suger"-trådar.
 
Senast ändrad:

Kodiak

Aktiv medlem
stoltz skrev:
Det tycker jag att du skall göra, men du kan väl inte avgöra hur mycket jag har flugit och vad? Det var just detta som var en poäng i mina tidigare inlägg - Med så lite information som möjligt på handen, så drar man långtgående slutsatser - Vilket är en bra grogrund för fördomar. Detta är till viss del vad ovanstående uttalande påvisar.

Oavsett om du har 200 eller 2000 flygtimmar, trafik- eller privatcertifikat så har du samma typ av kommunikation med tornet och du omfattas av samma grundläggande flygregler. Du har samma inflygningsprinciper för ett trafikplan som en motorseglare osv - Det är även samma kommunikationsprinciper. Din källa är troligtvis mer erfaren, men han var tillräckligt mycket "ute och reste" så att han glömde att tala om för dig att man får tala på det egna språket inom det egna landet, vilket även tillämpas i Sverige. Då har vi ju också problem med flygsäkerheten?

Jag såg inte det här som en "pissing contest", vilket det nu har en ton av - Det handlar enbart om att du är felinformerad och det tycker jag du skall ta upp med din källa - Det hade jag gjort. Case closed för min del på denna punkt.
Nej det kan jag inte men jag kan anta att en trafikflygare (som på heltid ägnar sig åt att flyga) med 20 års erfarenhet har mer erfarenhet än en privatflygare. Om du har mer erfarenhet än det så ber jag om ursäkt! Som jag sagt så har jag inget cert men jag har uppfattat det som att man pratar engelska med tornet på de flesta flygplatser, men det kanske är fel det också. Rätta mig gärna om det generella språket mellan svenska piloter och svenska torn är svenska.

Sorry om det upfattas som en "pissing contest" vilket inte var min avsikt!

Hur avgör du vilka plan som är närmast? Det är ganska svårt att göra detta via radio. ;-)

Vad jag vet så är trafikplan utrustade med radar men det kanske är fel också?

Visst har piloter ansvar och detta regleras i bla enligt VFR eller IFR - Som också talar om var uppmärksamheten skall fokuseras. Sen tror jag inte att du har någon uppfattning om hur många plan det ligger ovanför en flygplats som kommunicerar med ATCn - Visuellt skall du hålla uppsikt, men det finns inte en chans att du kan hålla koll på all radiobaserad kommunikation. I många fall är det t o m svårt att göra sig hörd på radion om flygplatsen är hårt trafikerad - Det talas hela tiden. Men visst - Piloten kan koncentrera sig enbart på radion och strunta i att uppmärksamma landningsproceduren


Och den är rättvis mot alla fransmän? En egen uppfattning är ju inte någon "sanning", som jag hela tiden hävdat och knappast en grund för en stor generalisering. Jag har varit mycket i danmark, men skulle akta mig för att dra för stora växlar på den erfarenheten. Framförallt på grund av att jag inte är "inne" i den danska kulturen som en dansk är.
En egen uppfattning behöver ju inte innebära någon generalisering heller? Var går gränsen för det? När kan man prata om att det inte är en generalisering utan en sanning?

Du tyckte det var märkligt att dom svarade på franska på ett 08-nummer, men du talade aldrig om i tråden hur samtalet hade gått? Kunde dom hjälpa dig? Hur vet du sen vad fransmännens "tro" är? Det är just detta som är fördomen från ett par inlägg i tråden - Ungeför lika sanningsenligt som att säga att alla skåningar är feta och dalmasar är dryga. Som jag skrev tidigare så bör man kunna förvänta sig service från alla företag. Men det växlade snabbt in på kopplingen "Företag - Service - Fransmän" och där har jag svårt att se en sanningsenlig korrelation dom emellan utan ett stort mått av fördomsfullhet.
Det var en telefonsvarare (missade den detaljen) så den gången fick jag ingen hjälp... Nästa gång fick jag välja mellan danska och engelska vilket för en norrlänning blir engelska. Betydligt bättre med engelska än franska. Det fungerar bättre för mig och om jag generaliserar så tror jag det funkar bättre för de flesta svenskar. Jag har inga bevis för att det är så och då blir det väl en generalisering. I vilket fall som helst så fick jag avbeställa det jag beställt och vänta ytterligare 3-4 dgr på mina pengar. Någon kompensation enligt deras leveransgaranti kunde jag inte få från henne utan fick vända mig till hennes chef.
I det företag jag jobbar så tar medarbetaren med sig kompensationsfrågan till chefen för beslut om inte medarbetaren själv vill eller kan ta beslut. Alla har möjlighet att besluta om kompensation upp till 1500 kr. Det tycker jag är ett bra system för att inte krångla till det för våra kunder. Sen till syvende och sist så hänger det mycket på vem man får prata med.

Det är jag också, men om man skall vara sanningsenlig så får man ju också titta på hur många som är missnöjda. Är det många och återkommande tillfälle, då pekar detta på någonting. Men om det är en eller två personer, nja - Då skulle jag nog se det som ett olycksfall i arbetet från företagets sida. Givetvis skall du kompenseras på något sätt, som jag påpekat tidigare. Jag är inte ute efter att förändra din uppfattning om att det är en "skitfirma", den har du rätt att ha - Men du tog som exempel att dom drog pengarna innan varan skickats, att man "bokar" beloppen innan varan skickas för att vara säker på täckning är inte alls ovanligt - Alla företag gör inte det, men en hel del.
Ok tar tillbaka skitfirma och konstaterar att det inte är en firma jag kommer att försöka handla på igen eftersom det inte motsvarar mina förväntningar på service... Tex att kunna säga när man kan leverera och kan man inte med säkerhet säga det så säger man det, dvs Vi vet inte när vi får in varan men troligtvis då och då, inte komma med 3-4 olika tidpunkter.
Men om ingen luftar sina tankar kring ett företag hur ska du då hitta en åsikt om ett företags service. För att få flera åsikter så bygger det ju på att många säger något och för att det ska vara många måste någon börja?

Det kostar ju också pengar att paketera och skicka - Det kan bli massor av pengar när man gjort detta, sen får man packa upp igen och riva ordern för att kunden saknar täckning på kontot. Manualer på enbart det lokala språket är inte helt ovanligt om man handlar utomlands och det är inte alls säkert att pixmania är skuld till detta. Det kan vara märkesrepresentanterna som liggar bakom detta för att just undvika att folk gråimporterar mellan olika marknader - Denna strategi är inte helt ovanlig. Dock inte önskvärd för dig och mig som drabbas av det ur ett kundperspektiv.

Dessa två faktorer anser inte jag är nog för att kalla dom en "skitfirma. Du har rätt till din uppfattning, men jag håller inte med dig, eftersom det finns andra samspelande faktorer och detta diskuteras oftast inte i sådana här "Firman suger"-trådar.
Kostar knappast några pengar att paketera en vara som man inte har?! Dom får gärna dra pengarna så fort dom vet att dom kan leverera. Sen om det tar en månad för att det ska fraktas med båt från B&H tex då vet jag det och då är det ok.

Ett bra sätt är ju att i såna här "Firman suger"-trådar framföra sina positiva erfarenheter. För mig fungerar det bättre som argument än att diskutera om de argument som andra framför är tillräckliga. Tex om jag tycker leveranstidpunkt är viktigt och det inte spelar någon roll för dig medans för dig kanske priset eller hur trevlig personal dom har är viktigast. Då är det väl upp till dig och mig och avgöra vilken firma vi vill handla hos.

Ett önskescenario skulle väl vara att det i såna trådar radades upp positiva saker och negativa saker i punktform så får var och en avgöra vilket som är viktigast att det fungerar. Vi är ju alla olika med olika prioriteringar.

Vi har olika uppfattning och det är alltid kul att diskutera lite så tack för en trevlig "pratstund" och Gott nytt år!
/Svante
 

stoltz

Aktiv medlem
Kodiak skrev:
Ett önskescenario skulle väl vara att det i såna trådar radades upp positiva saker och negativa saker i punktform så får var och en avgöra vilket som är viktigast att det fungerar. Vi är ju alla olika med olika prioriteringar.

Vi har olika uppfattning och det är alltid kul att diskutera lite så tack för en trevlig "pratstund" och Gott nytt år!
En liten sidokommentar: Om man skickar till 1 miljon kunder i månaden, 5% av dessa saknar täckning när varan skall skickas (50 000). Emballage kostar exempelvis 5 kr per order inklusive processkostnad. Det är 250 000 kr per månad och 3 miljoner kr per år. Om jag som firma får besked att spelarna kommer om 5 dagar, då drar jag pengarna för att vara säker på att täckning finns. Sen får jag inte spelarna - Sånt händer. Alternativt hade jag som säljare haft ett stort lager med hyllvärmare och därmed fått höja priserna gentemot slutkund. Allt detta ingår ju i dagens just-in-time-ekvaktion, där alla vill vinna så mycket som möjligt och betala så lite som möjligt. Men jag håller med dig om att du har blivit felbehandlad på ett antal punkter - Ingen tvekan råder om detta från min sida.

På ovanstående citerad punkt håller jag med dig till 110% - En sådan lista är ett bättre alternativ, än att bara hojta till när det funkar dåligt. Det är ju väldigt sällan man ser trådar av typen "Jättebra firma - Handla där" och jag skulle nog själv tycka att det kändes som lite "köpta" kommentarer. Så det här med att betygssätta firmor är svårt, just av den anledning som du säger - Vi har alla olika preferenser.

Jag tackar också för en trevlig debatt och tycker att det har varit utvecklande - Ur en lagom dynamisk oro kommer oftast någonting gott.

Gott Nytt på dig och ta det lugnt med raketerna ikväll!
 

Anna_E

Ny medlem
Har också en dålig erfarenhet av Pixmania. Beställde en kamera den 14 dec och samma dag drogs pengarna. Efter att själv ha kontaktat Pixmania fick jag uppgift om att DHL tappat bort paketet. Efter många turer och dagliga samtal med Pixmania och DHL,verkade det mellan jul och nyår inte se ut som om vi skulle få vår kamera inom vad vi anser vara mer tid än vad som är skäligt.
Vi ville då häva köpet och få tillbaka pengarna. Det går tydligen emellertid inte förrän DHL har meddelat Pixamania om att varan är "borta". DHL har gjort detta, men Pixmania vill inte kännas vid detta. Det känns hopplöst, för ord står mot ord och vi vill ha våra pengar för att kunna köpa en ny kamera - någon annanstans ifrån.
Vill bara säga VARNING FÖR PIXMANIA.//Anna
 

jkene

Aktiv medlem
Jeppe skrev:
Varför tror du att de är billigare än de flesta andra?
Fast det är dom inte. Kolla dom tyska postorderfirmorna (länkar här på fotosidan). Dom är generellt en bra bit billigare än Pixmania. Pixmania har en aggresiv marknadsföring, men det betyder vanligtvis inte att man är billigast.
 
Pixmania

Bara positiva erfarenheter av Pixmania. Beställde en mp3-spelare en söndag kväll och på tisdag fm knackade det på dörren. Det är snabbt! Svarar också på mail inom rimlig tid.
/Joel
 

Rasmus Carlsson

Aktiv medlem
Har kontaktat konsumentvägledningen

Jag har också beställt en kamera via Pixmania. Den kom efter två dagar. Visserligen räknade jag nästan med att det skulle vara fransk manual och tänkte att jag kunde hämta den engelska från nätet. Men det här var en julklapp till morsan, och hon ville väldigt gärna ha en svensk manual.

Enligt konsumentköplagen har man i princip rätt till en svensk bruksanvisning om man har köpt varan i Sverige (eller av ett svenskt företag; ja, jag är inte jurist, men det är ungefär så reglerna ser ut). Se gärna:
http://www.fragorsvar.konsumentverket.se/publik/showQ.asp?id=154

Nu vet jag inte om Pixmanias svenska representation automatiskt innebär att företaget är att betrakta som ett svenskt företag. Det är kanske en tolkningsfråga. Därför kontaktade jag kommunens (Malmö) konsumentvägledare. De svarade att de gärna vill att jag kommer in på deras kontor för att "diskutera med Dig ang. Ditt ärende och en eventuell prövning av detsamma hos Allmänna Reklamationsnämnden".

Jag berättar gärna hur det gick när jag träffar dem i nästa vecka.
 

perhel

Aktiv medlem
PIXMANIA

Jag har också väldigt dålig erfarenhet av Pixmania. Beställde en Dvd spelare därifrån men någon form av fabrikationsfel var det på den eftersom den vägrade ta vissa original dvd dessutom var den strömförande. Skickade den på reklamation till pixmania...sen slutar alla spår...dom säger att dom inte fått den...detta är nu ca: ett år sedan !!! Efter åtskilliga telsamtal med posten och efterlysningar fick jag ersättning av posten, men endast med halva summan av beloppet som jag betalade.
Skall man få ut hela beloppet måste man ha en tillägsförsäkring..och hur bycket har man lust att betala för en reklamation till utlandet ?
Nej...Pixmania kommer jag aldrig mer att handla av.. köp i Sverige istället det skiljer inte mycket i pris dessutom får du Svensk manual och inget strul med reklamationer.
 

Paragrafryttaren

Aktiv medlem
Anna_E skrev:
Vi ville då häva köpet och få tillbaka pengarna. Det går tydligen emellertid inte förrän DHL har meddelat Pixamania om att varan är "borta". DHL har gjort detta, men Pixmania vill inte kännas vid detta. Det känns hopplöst, för ord står mot ord och vi vill ha våra pengar för att kunna köpa en ny kamera - någon annanstans ifrån.
Vill bara säga VARNING FÖR PIXMANIA.//Anna
Så som nu i dagarna nedgrottandes i köplagar känner jag mig manad att kommentera detta.

I Sverige gäller följande (konsumentköplagen):

6 §: "Varan är avlämnad när den har kommit i köparens besittning."

8 § andra stycket: "Risken går över på köparen vid avlämnandet."

På ren svenska bär säljaren risken till dess att du har fått varan. Alltså skulle fraktkrånglet vara något mellan Pixelmania och DHL om svensk rätt gällde.

För att rätt till hävning ska föreligga måste dock säljaren för det första vara i dröjsmål.
För det andra måste dröjsmålet vara av väsentlig betydelse för dig. Du har bevisbördan för detta.
Du kan dock också ge säljaren en bestämd tilläggstid som visserligen måste vara skälig, säg en vecka kanske i det här fallet. När den tiden är till ända har du rätt att häva köpet.

Följande klausul i leveransvilkoren skulle alltså inte hålla enligt svensk rätt:

"Observera att Pixmania inte är ansvarig om leveransen är försenad och orsaken ligger hos DHL. I denna situation bör våra kunder kontakta kundtjänsten på 08-562 90 240."

Problemet var ju bara att de är fransmän och det kan ju krångla till det. Minst sagt...
Jag trodde, i min enfaldighet, att Frankrike hade motsvarande regler men det ser mörkt ut (nedan).


Dagens länktips: http://www.konsumenteuropa.se/

Konsumenträttigheter
Frankrike har ännu inte infört den nya konsumentköplagen. Säljaren är skyldig att lämna en garanti för varan som omfattar dolda fel som kan ha[...]
Så här skriver dock Konsument Europa om leveransdröjsmål:
Enligt distansavtalslagarna inom EU så skall leverans ske inom 30 dagar från den dagen du beställde. Har du inte fått leveransen inom den tiden har du rätt att avbeställa ordern och få pengarna tillbaka. Det finns möjlighet att avtala om längre leveranstid men då måste du ha blivit informerad om det och dessutom godkänt den längre leveranstiden när du gjorde beställningen.
Det finns ett EU-direktiv som bl.a. ligger till grund för den svenska distansavtalslagen. Detta direktiv ska också som gälla som mininivå i Frankrike.
Jag ögnade genom texten som hastigast och kom fram till att det är tveksamt om det går att stödja sig på det direktivet.



Franska CODE DE LA CONSOMMATION (engelska):
http://www.legifrance.gouv.fr/html/codes_traduits/consolegsomA.htm


Jag skulle kontakta Konsument Europa och be om deras syn på saken. Jag kan tyvärr inte avgöra om Pixmanias friskrivning från leveransansvar är giltig enligt fransk rätt (borde vara det då de säkerligen haft ett helt gäng jurister till att titta över de där avtalsvillkoren).

Om inte det hjälper så är frågan om man kan ge sig på deras svenska representant. Jag ställer mig tveksam då det inte verkar som att man faktiskt beställer från denna "representant". Faktum är att det inte står någonting på webbsidan om vem denne är eller hur man kommer i kontakt med honom. Det är nog fullt möjligt att den enda representation de har är det där 08-numret...
 

Anna_E

Ny medlem
LeadHead skrev:
Så som nu i dagarna nedgrottandes i köplagar känner jag mig manad att kommentera detta.
Tack för tipset om Konsument Europa, har emellertid redan kontaktat dem för att få en bedömning, har ej fått deras svar ännu. Tilläggas kan Pixmania ännu inte tagit initiativ till vare sig att kontakta oss ang. dröjsmål - detta skulle vi ha accepterat. Nu har deras kundtjänst dragit ärendet till en så absurd nivå där de skyller på DHL - vilka vi inte har avtal med. Problemet ligger troligen i seg fransk byrokrati, snarare än på juridisk nivå.

Men tack för tipset!
 

Paragrafryttaren

Aktiv medlem
Jo, det är nog möjligt att rätt person ännu inte har fått se DHL:s besked och att det är därför det dröjer.
Kanske skulle du själv kunna fixa fram papper från DHL om att försändelsen har kommit bort och sedan presentera dessa för Pixmania och då kanske få tyst på dem?

Det jag ville ha fram med den långa utläggningen (men givetvis misslyckades fatalt) i mitt förra inlägg var att om den franska lagstiftningen är så hopplöst efter som jag befarar att den kan vara (speciellt som deras konsumentlagstiftning verkar behandla precis allt annat än såna problem...), då är det inte helt otänkbart att risken för varan övergår från säljaren till köparen redan när säljaren överlämnar varan till transportören.
Detta skulle alltså kunna medföra att det blir upp till dig att kräva ersättning av DHL.

Det känns dock långsökt med tanke på att Pixmania antagligen har någon form av garanti från DHL. Det borde ju vara försäkrat någonstans, av någon...
Frågan är ju då varför Pixmania skulle krångla? Om det är DHL som har felat så ska ju varken du eller Pixmania förlora något annat än tid i slutändan...? Förutsatt att försäkringen (eller DHL:s garanti i avtalet med Pixmania?) ger tillbaka 100%. Det skulle ju kunna vara där skon klämmer.
 

Dajo

Aktiv medlem
LeadHead skrev:
Jo, det är nog möjligt att rätt person ännu inte har fått se DHL:s besked och att det är därför det dröjer.
Kanske skulle du själv kunna fixa fram papper från DHL om att försändelsen har kommit bort och sedan presentera dessa för Pixmania och då kanske få tyst på dem?

Det jag ville ha fram med den långa utläggningen (men givetvis misslyckades fatalt) i mitt förra inlägg var att om den franska lagstiftningen är så hopplöst efter som jag befarar att den kan vara (speciellt som deras konsumentlagstiftning verkar behandla precis allt annat än såna problem...), då är det inte helt otänkbart att risken för varan övergår från säljaren till köparen redan när säljaren överlämnar varan till transportören.
Detta skulle alltså kunna medföra att det blir upp till dig att kräva ersättning av DHL.

Det känns dock långsökt med tanke på att Pixmania antagligen har någon form av garanti från DHL. Det borde ju vara försäkrat någonstans, av någon...
Frågan är ju då varför Pixmania skulle krångla? Om det är DHL som har felat så ska ju varken du eller Pixmania förlora något annat än tid i slutändan...? Förutsatt att försäkringen (eller DHL:s garanti i avtalet med Pixmania?) ger tillbaka 100%. Det skulle ju kunna vara där skon klämmer.
Riktar du dig mot svenska kunder i Sverige med din verksamhet gäller svenska konsumentköpslagen.
Så dom Franska lagarna kan man helt bortse ifrån.
Är det ett kreditkort så kan man reklamera till kreditkortsföretaget enligt konsumentkreditslagen.

"10 § Vid kreditköp får köparen mot kreditgivares krav på betalning framställa samma invändningar på grund av köpet som han kan göra mot säljaren.
Har köparen på grund av köpet anspråk mot säljaren på återbetalning av köpeskilling, skadestånd eller annan penningprestation svarar kreditgivare lika med säljaren för anspråkets fullgörande. Kreditgivaren är dock ej skyldig att betala mer än vad han mottagit av köparen med anledning av krediten."
 

Paragrafryttaren

Aktiv medlem
Dajo skrev:
Riktar du dig mot svenska kunder i Sverige med din verksamhet gäller svenska konsumentköpslagen.
Så dom Franska lagarna kan man helt bortse ifrån.
I såna fall skulle det ju vara betydligt (eller i vart fall något) enklare men är du verkligen säker på det? Det stämmer verkligen inte med den bild man får om man läser på t.ex. Konsument Europas webbsidor. Källa?

Grejen är ju att för att driva igenom en fordring (exekution av något slag) mot ett franskt företag borde man rimligen behöva ett beslut från en fransk domstol eller exekutiv myndighet och jag har väldigt svårt att tänka mig att en fransk domstol skulle döma efter svenska lagar.
 

StaffanH

Avslutat medlemskap
Kodiak skrev:
Som jag sagt så har jag inget cert men jag har uppfattat det som att man pratar engelska med tornet på de flesta flygplatser, men det kanske är fel det också.
ICAO har idag 6 officiella språk. Engelska, franska, spanska, ryska, arabiska och kinesiska. Alla dessa används idag samtidigt som ICAO har regler för att alla som jobbar med radiokommunikation inom flyg ska kunna göra detta på engelska, men mig veterligen så finns det ingen regel som säger att det är engelska ska användas.

Så visst, man kan förvänta sig att man kan kommunicera med flygledningen på engelska vart man än flyger, men man ska också räkna med att lokal trafik kommunicerar på ett annat språk.

Staffan
 

Dajo

Aktiv medlem
LeadHead skrev:
I såna fall skulle det ju vara betydligt (eller i vart fall något) enklare men är du verkligen säker på det? Det stämmer verkligen inte med den bild man får om man läser på t.ex. Konsument Europas webbsidor. Källa?

Grejen är ju att för att driva igenom en fordring (exekution av något slag) mot ett franskt företag borde man rimligen behöva ett beslut från en fransk domstol eller exekutiv myndighet och jag har väldigt svårt att tänka mig att en fransk domstol skulle döma efter svenska lagar.
Så var det i alla fall för 3-4 år sedan när jag reklamerade ett moderkort till datorn köpt i Danmark.
Enligt Dansk lag hade jag inte rätt till hävning av köpet men eftersom företaget hade en hemsida på svenska och därmed riktade sig till svenska konsumenter så skulle dom anses bedriva sin verksamhet i Sverige dvs efter Svenska lagar.

Den avgörande omständigheten var alltså att dom aktivt sålde till Svenskar med annonser i Sverige samt hemsida och support på Svenska.

Detta kan ju naturligtvis ändrats sedan dess men jag har itne hört någonting sådant.
När det var aktuellt hittade jag den informationen på konsumentverkets hemsida.
 
ANNONS