Annons

Pixmanias service

Produkter
(logga in för att koppla)

Paragrafryttaren

Aktiv medlem
Hehe... Tänk vad fel man kan ha.

Det finns något som kallas Bryssel I-förordningen, vilken reglerar domstolars behörigheter inom unionen.

Det verkar som om en konsument (eller normalt sett, köpare över huvud taget) faktiskt kan väcka talan vid en domstol i den medlemsstat där denne har sin hemvist.

Frågan är bara om det automatiskt innebär att svensk lag är tillämplig men det verkar ju trots allt mest logiskt.

Bra att man har lärt sig något idag då...

Sue them! :-D
 

Anna_E

Ny medlem
Dajo skrev:
Så var det i alla fall för 3-4 år sedan när jag reklamerade ett moderkort till datorn köpt i Danmark.
Enligt Dansk lag hade jag inte rätt till hävning av köpet men eftersom företaget hade en hemsida på svenska och därmed riktade sig till svenska konsumenter så skulle dom anses bedriva sin verksamhet i Sverige dvs efter Svenska lagar.

Den avgörande omständigheten var alltså att dom aktivt sålde till Svenskar med annonser i Sverige samt hemsida och support på Svenska.

Detta kan ju naturligtvis ändrats sedan dess men jag har itne hört någonting sådant.
När det var aktuellt hittade jag den informationen på konsumentverkets hemsida.
Daniel, jag har samma uppfattning som du ang Pixmanias svenska hemsida och att de därigenom riktar sig till svenska konsumenter. Genom att ha ett 08-nr späder de på intrycket av att ha vad som kan liknas vid ett "driftställe" här i Sverige. Håller som sagt på att undersöka med Konsument Europa vilka påtryckningsmedel vi kan använda för att faktiskt få rätt i den franska byrokratin. Vi är till 98 % säkra på att vi HAR rätt, MEN, det är ett långt steg till att faktiskt FÅ rätt. Därav vår försiktighet att föra ärendet vidare. Därför tycks vi i nuläget bara kunna lita till att deras "förstklassiga" kundservice tar ett ansvar.

Vad gäller riskövergång som du Erik nämnde, så har vi inte haft möjlighet att välja fraktföretag, varför vi fortfarande har hävdat att vi har ett avtal med Pixmania, inte med DHL, och att Pixmania således forfarande skulle stå för risken. Men Pixmanias kundtjänst har inte befogenhet att göra något åt detta, bara dess chef och han är väldigt oanträffbar. Vår uppfattning är att man som konsument inte skall stå för att medla mellan säljaren och fraktaren, säljaren får, enligt vad vi har förstått det, lösa eventuell tvist med fraktaren, eftersom vi inte haft möjlighet att påverka deras avtal sinsemellan.

Tror, som jag framhållit tidigare, att problemet är mer praktiskt än juridiskt.
Välkomnar verkligen alla tips!
 

Dajo

Aktiv medlem
Känner Pixmania till den här tråden?
Om inte kan det vara bra att påpeka att deras varumärke sjukner i värde dramatiskt.
Ett dåligt rykte kostar inte många kronor att skaffa sig men att tvätta bort det kostar ofta miljoner.

Hur har du betalat?
Jag betalar ALLTID med mitt kreditkort (VISA som genererar en räkning) eftersom jag då kan reklamera till kortutgivaren som i sin tur gör upp emd säljaren.
 

Paragrafryttaren

Aktiv medlem
Vad jag skulle göra i nästa kontakt med Pixmania är att begära fysisk kontaktinfo till deras "representation" i Sverige. De skryter ju iaf. på webbsidan om att de har en sådan.

Snackas det svenska om man ringer 08-numret under kontorstid?

Du har givetvis helt rätt i att du som konsument iaf. under svensk jurisdiktion inte ska behöva krångla med den transportör som säljaren har anlitat.

Vad var det för kamera (hur dyr) det gällde förresten?
 

törnan

Aktiv medlem
stoltz skrev:
Din källa är troligtvis mer erfaren, men han var tillräckligt mycket "ute och reste" så att han glömde att tala om för dig att man får tala på det egna språket inom det egna landet, vilket även tillämpas i Sverige. Då har vi ju också problem med flygsäkerheten?

För att ta upp en gammal disskusion så vill jag dra mig till minnes att det endast får talas det egna språket om det handlar om privatflyg med mindre än 2(?)pax, samma sak som att det då inte heller krävs räddningstjänst på flygplatsen.

Som sagt så är jag inte säker men det är vad jag tror mig minnas från min utbildning till flygplatsbrandman.
 

Paragrafryttaren

Aktiv medlem
Det var vad jag misstänkte men måste man verkligen flyga från ett fält med bemannad räddningstjänst för att få ta med mer en en person ombord?
 

törnan

Aktiv medlem
LeadHead skrev:
Det var vad jag misstänkte men måste man verkligen flyga från ett fält med bemannad räddningstjänst för att få ta med mer en en person ombord?
Minns som sagt inte hur många det får vara ombord... kan vara 4..
Kolla i länken till BCL (Bestämmelser för Civilluftfart) som det finns en länk till tidigare i tråden så kommer du garanterat finna svaret..
 

Anna_E

Ny medlem
Dajo skrev:
Känner Pixmania till den här tråden?
Om inte kan det vara bra att påpeka att deras varumärke sjukner i värde dramatiskt.
Ett dåligt rykte kostar inte många kronor att skaffa sig men att tvätta bort det kostar ofta miljoner.

Hur har du betalat?
Jag betalar ALLTID med mitt kreditkort (VISA som genererar en räkning) eftersom jag då kan reklamera till kortutgivaren som i sin tur gör upp emd säljaren.
Pixmanias kundtjänst är upplyst om denna tråd, men de har "inte befogenhet" att betala tillbaka pengar (lite drygt 4000) och inte heller att handha kontakt med DHL. Kundtjänsten beklagar emellertid och är väldigt ledsna. Har påtalat att deras rykte påverkas av sådana här händelser. Fick svaret att de faktiskt har 98 % nöjda kunder... det verkar räcka för dem.

Hur jag har betalat, dumma som vi var inte per kredit (vilket vi kommer att göra i framtiden om det inte går att betala m postförskott) - således kan vi inte reklamera till kortutgivaren.

Vad gäller deras representation i Sverige: vet inte om representationen består i så mycket mer än ett 08-nr. Vi kan få tala med svensk och annan nordisk personal då vi ringer detta nummer (vilket vi gjort ett antal gånger). Chefen för kundtjänst talar bara engelska och väldigt svåranträffbar. Har inte något telefonnummer som han kan nås på och svarar inte på den e-post vi har skickat honom - skulle för övrigt bli kontaktade av honom i fredags, men han har inte kommit tillbaka från sin lunch ännu!
 
ANNONS