Annons

Plåta vintergatan?

Produkter
(logga in för att koppla)

REPPER

Aktiv medlem
Vintergatan visar sig bäst på sommarhalvåret i Sverige. Set är en klar fördel att använda en följande montering så man slipper "star trail". Då går det att använda betydligt längre slutartider än den sk 500 regeln. 500/f. Då blir stjärnorna runda och fina.
Varför visar vintergatan sig bäst på sommarhalvåret i Sverige? Man vill ju ha bra svärta bakom stjärnorna och galaxerna? :)
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Varför visar vintergatan sig bäst på sommarhalvåret i Sverige? Man vill ju ha bra svärta bakom stjärnorna och galaxerna? :)
Man vill oftast fota så man har med kärnan av vintergatan och den syns bäst precis innan sommaren och precis efter. På sommaren ligger solen för låg för att bli tillräckligt mörk.

/Stefan
 

Hyland

Aktiv medlem
Ljusföroreningar framför allt, sen kanske luftfuktighet, höjd över havet mm. gör det till en utmaning för oss i Sverige att få till bilder på vintergatan. Rotade fram ett par bilder från hösten 2019, en från öknen en bra bit väster om Phoenix och en från Hönö utanför Göteborg, samma kamera Canon 5d IV, samma objektiv, Samyang 24mm @f2, ett par månader mellan bilderna. 15s exponering för Arizonabilden, 10s Hönö, båda ISO6400, båda oredigerade. Man ser mer av galaxens centrum på Arizonabilden så det är kanske lite orättvist för där är mer kontrastrika saker, men ändå :)Visa bilaga 163699Visa bilaga 163700
Snyggt, Vilken skillnad på de olika bilderna. Inte konstigt alla redigerade bilder man ser tagna i USA är så grymma när det redan rätt ur kameran finns så mycket detaljer i Vintergatan på dessa. Jag fotade härom natten ett första försök med mitt 17-40, 4,0 (så inte optimal ljusstyrka) Vet inte om det var del av Vintergatan jag fick med . Har försökt i Lightroom trixa till det men fanns inte mkt kontrast att jobba med , mer likt din Hönö bild så att säga
 

Hyland

Aktiv medlem
Vintergatan visar sig bäst på sommarhalvåret i Sverige. Set är en klar fördel att använda en följande montering så man slipper "star trail". Då går det att använda betydligt längre slutartider än den sk 500 regeln. 500/f. Då blir stjärnorna runda och fina.
OK, det låter bra att sommarn är bättre, för det var kallt härrom natten när jag försökte mig på att fota. tyckte jag ev fick med något som efterliknade svagt Vintergatan , men osäker.
 

Hyland

Aktiv medlem
Man vill oftast fota så man har med kärnan av vintergatan och den syns bäst precis innan sommaren och precis efter. På sommaren ligger solen för låg för att bli tillräckligt mörk.

/Stefan
Sent Maj då kanske? och fota under den mörkaste timmen. Ska till Scottland 1:a Juni en vecka, så hoppas på klart väder :)
 

Martin F

Aktiv medlem
Sent Maj då kanske? och fota under den mörkaste timmen. Ska till Scottland 1:a Juni en vecka, så hoppas på klart väder :)
Sikta på sent i augusti och början av september istället om du inte vill ha för kallt. Då står Vintergatan nästan lodrätt och man kommer inte riktigt lika nära dess centrum som i slutet av våren men helt OK ändå. I juni är det absolut för ljust. Som nämnts ovan, efter de första dagarna i maj är det helt kört. Jag skulle dra gränsen efter april.
 

Hyland

Aktiv medlem
Sikta på sent i augusti och början av september istället om du inte vill ha för kallt. Då står Vintergatan nästan lodrätt och man kommer inte riktigt lika nära dess centrum som i slutet av våren men helt OK ändå. I juni är det absolut för ljust. Som nämnts ovan, efter de första dagarna i maj är det helt kört. Jag skulle dra gränsen efter april.
oki. Testar mig fram lite nu under vårkanten när de blir klara nätter . så får jag testa i Augusti igen.
 

Hyland

Aktiv medlem
Sikta på sent i augusti och början av september istället om du inte vill ha för kallt. Då står Vintergatan nästan lodrätt och man kommer inte riktigt lika nära dess centrum som i slutet av våren men helt OK ändå. I juni är det absolut för ljust. Som nämnts ovan, efter de första dagarna i maj är det helt kört. Jag skulle dra gränsen efter april.
ok. tack för info.
 

bloo

Aktiv medlem
Om vädret är klart och fint tänkte jag försöka nu i veckan på tisdag 220830 med en tur över kvällen/natten till Mön. Resan är 18 mil, c:a 2t-2t 40m bilfärd enkel väg. Planen är bilder på Vintergatan vid Busene därefter bakgrundsbilder vid Hundevængsfald (klint), c:a 8-900 meters promenad ifrån Möns fyr. Fika och sen åka hemåt om det inte är något annat som lockar. Enligt Photopills ska Vintergatans kärna vara synlig från kl 2230-2258 så avfärd vid 18 tiden, utgår från Malmö. Dela på bensin/broavgift var tanken om nån vill åka med.
 

jphotog

Aktiv medlem
Jag funderar på att bege mig ut i skärgården den 25 september (nymåne). Enligt Photopills verkar 23.00 till 1.00 vara en bra tid.

Nikon Z7 + 20/1.8 S. Jag har ett 50/1.8 S och ett Tamron 15-30/2.8 som backup om det krävs en annan brännvidd för kompositionen.

500-regeln ger 25s, så det blir nog det eller 20s. Givetvis f/1.8. Tillräckligt med ISO, troligen 3200 eller 6400.

Hoppas på molnfritt och att det inte är för nära stan.

Annars finns det mycket annat fint att fota.
 
ANNONS