Annons

Plana dior - en utopi?

Produkter
(logga in för att koppla)

Staffan

Aktiv medlem
Det är lite problem med diavisningen och det började på allvar när jag bytte projektor, från min alltid trasslande Leica P155 till Rollei 250 IR. Den senare är topp i alla avseenden utom när det gäller skärpedjupet över diat, den är beroende av att filmen är absolut plan.

Jag undviker glasade ramar pga mögelrisk och antalet dammiga ytor.

Har ni något knep för att göra positivet plant; val av labb, ligga under böcker, strykjärn ?

Vilka ramar väljer ni för bästa resultat ?

Tacksam för era erfarenheter
/Staffan

Jag tvivlar på att det finns metoder att planhålla oglasad film. Dina två alternativ är istället:

• Skaffa ett CF(curved field)-objektiv som är optimerat för att ge en skarp bild från oglasade, buktande dior. Funkar bra! Enda nackdelen är att bilden inte blir skarp förrän diat har "poppat" i projektorn. Det kan ta 3-20 sekunder beroende på hur varm projektorn blir.
  • Glasade dior och "vanligt" objektiv. Om du inte vill ha dubbelglasade ramar så finns det ju enkelglasade. Borde minska mögelrisken. Jag vet dock inte om enkelglas räcker för att hålla diat plant.

stryka dior?

Staffan-det finns ingen medelväg här,du måste glasa in diorna.Förvarar du dom mörkt och svalt är mögelrisken obefintlig inom halvt mansålder!
Det finns också en särskild diaram som rekommenderas för ständigt återkommande diashows,men jag minns inte vad den heter.

Jag har alltid problem att få mina bilder platta innan scanningen. Har en flatbädds scanner som jag använder till 120film. Det följer med en filmhållare men den håller bara på kanterna av det "poppade" positivet. Jag brukar lösa det med att lägga en lös glasskiva uppe på positivet under scanningen. Problemet är att jag ibland får konstiga ringar där positivet ligger mot glaset. Jag måste få dem plana för att få skärpa över hela bilden... någon som gör på annat sätt?

Mvh // Martin

Hej Martin.

Om du går till glasmästaren och ber denne
att skära ut en bit i refloglas.
Vänd den matta ytan mot filmen så får du inga
problem med Newtonringar.

Ha dé
Carl

Re: stryka dior?

walter-g skrev:
Staffan-det finns ingen medelväg här,du måste glasa in diorna.Förvarar du dom mörkt och svalt är mögelrisken obefintlig inom halvt mansålder!
Jag fick problem med mögel på mina dior som monterats i Gepe glasramar efter bara några år. Dom hade förvarats mörkt i rumstemperatur. Hur förvarar man dom kallt?

Med glasramar måste man vara försiktig och inte andas på diorna eller insidan av glasen vid eventuell rengöring. Förmodligen är det även bättre att montera dom en kall vinterdag än en varm och fuktig sommardag då luftfuktigheten innomhus är hög.

Det fanns förr och kanske finns fortfarande en glaslös ram, Bonum, som påstods hålla diorna plana. Jag vill varna för den. Den hade ett antal nabbar som som gick genom filmens perforering. Det skulle spänna filmen och göra den mer plan. I praktiken blev resultatet det motsatta. Diat blev inte plant utan "vågigt" i takt med perforeringen. Även skärpan gick i vågor i takt med perforeringen. Använd inte dom.

Olle

hur stor är mögelrisken egentligen?
jag tycker det verkar vara lite överdriven men det är ju bara mina funderingar...

Som jag skrev i mitt förra inlägg fick jag mina dior förstörda av mögel efter bara några år. En bidragande orsak var förmodligen att jag andades på glasen när jag rengjorde dom. Antinewtonglas ser ser smutsiga ut pga av antinewtonbehandligen. Det var länge sen jag använde glasade dior för småbild och jag förstod inte bättre då.

Numera använder jag glasade dior enbart för mellanformat. Jag är betyligt försiktigare vid monteringen när det gäller fukt och har ännu inte fått några dior förstörda. Å andra sidan har jag inte fotat mellanformat så länge.

Olle

Ja, det här är sannerligen inget lätt problem
att lösa. Jag har ingen bra lösning. Själv
kör jag med CS-ramar, så jag har också problemet. Men hur mycket bilden poppar borde också bero på hur bra fläkten i projektorn kyler.
När jag scannar har jag t.ex. aldrig några
större problem med detta.
Jag vill varna lite för CF-objektiv.
Bilderna blir aldrig skarpa med dem. Varken före
eller efter popp!
Jag pratade med Leicas säljare när jag köpte mina projar. Han sa att CF-objektiven har tagits
ut produktion nu. Anledningen är att de egenligen
är gjorda för gamla typen av Kodachrome-ramar, dvs
pappramar, som poppar mycket mer än dagens CS-ramar.
Jag har själv haft ett par Kinderman med CF-objektiv. Det var ingen höjdare.

Har haft samma bekymmer i forna dar.

När jag skulle handla ny projektor testade en radda billiga och usla projektorer (bl.a. Leica P150 med och utan CF-objektiv).

Av en slump snubblade jag över en ful och väl använd Lietz Pradovit CA 2500. Efter lite smörjning så sopade den banan med allt annat jag testat! Det är numera ett nöje att köra med denna stridsvagn till projektor.

Förövrigt så kör jag med Gepe's glaslösa ramar med metallmask.

ANNONS
Götaplatsens Foto