Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Platser för landskapsfotografering runt Göteborg med omnejd?

Produkter
(logga in för att koppla)

Agar

Ny medlem
Hej,

Jag och en kompis tänkte ta en husbil till helgen och dra ut i naturen en sväng. Vi hade planerat att gå upp tidigt en dag och invänta soluppgången och jag söker förslag på platser att fota som är husbilsvänliga och där man inte behöver traska iväg jättelångt (inom 0-3km hade varit bra) från husbilen för att hitta nån fin plats att fota under soluppgången. Är det någon som har några förslag? Om du har förslag där du varit själv och fotat, bifoga gärna ett verk :)

Tack på förhand!
 

velocio

Aktiv medlem
Jag vet inte hur husbilsvänligt det är, men en plats som förmodligen är magiskt vacker vid soluppgång är Fjärås bräcka, med utsikt över sjön Lygnern. Precis uppe på bräckan är det inte möjligt att köra med motorfordon, men man kan komma rätt nära, inom några hundra meter för parkering.

Ett annat ställe, inte så långt från Fjärås, är Ubbhult, som erbjuder en fantastisk utsikt åt sydöst från den högsta delen av åsen.

Ytterligare ett ställe är Lärjeåns dalgång, och då kanske nånstans strax väster om Bergum, nordöst från Göteborg. Eller lite längre österut, nära orten Stannum.

Ännu en plats med strålande utsikt är strax väster om Romelanda, på Prästvägen. När det öppnar sig åt sydöst på höjden är det makalöst fint!
 

pdahlen

Aktiv medlem
Här hittar du naturreservat både i norra Halland och i göteborgsområdet. Gå in via sök via karta

 

sjunne

Aktiv medlem
Hej!

Jag vet ju inte hur långt ni har tänkt att köra med husbilen men ett ställe som är magiskt vackert, soluppgång eller inte, är Hovs Hallar! Ett annat ställe som jag kommer att tänka på är Haväng, på Österlen nedanför Åhus (som ju inte heller är fy skam!). Jag kollade på olika vädertjänster och rfe och sön morgon blir klart, lör morgon klart till halvklart och när jag kollar på TPE (The Photographers Ephemeris) så ser jag att solen kommer att gå upp rakt ut från stranden! Var ni än hamnar så hoppas jag att ni får en kanonhelg i husbilen!
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Jag är en urusel fotograf...☹.

Har varit på hemester sedan den 13:e Oktober och har varit ute och åkt i princip nästan varje dag för att försöka fånga något vacker på sensorn denna magiska årstid och visst har det blivit lite bilder tagna (men inget jag vill visa upp i det offentliga rummet, if u know what I mean 😉).

Vet inte vad det beror på, men jag tycker mig inte finna något speciellt att fotografera, och om jag tror mig se något, blir jag oftast gruvligt besviken när jag kommit hem och tittar på bilderna i datorn.

Precis som TS så önskar jag att hitta något vackert och speciellt att fotografera innan löven (bokstavligen) är borta med vinden. Min önskan är att hitta någon plats med riktigt gamla lövträd , men det förefaller vara svårt att finna någon riktigt gammal skog med riktigt gamla lövträd i närheten av Blöteborg, det mesta är ju gran och tallskog härikring, (usch vad tråkigt) 😕.

Tittade på länken ovan gällande besöksmål, men det var inget jag tycker är speciellt märkvärdigt egentligen, möjligen sticker jag iväg till Särö Västerskog inom det närmaste, då det skulle finna exemplar av riktigt gamla träd där. Var t ex ute igår i ett "naturreservat" (i Vättlefjäll), men jag hann inte speciellt långt ( ett par hundra meter) innan jag kom till bebyggelse. Förvisso en enskild gård, men i vart fall, det är ju ett "naturreservat" jag talar om här.

Nåväl, någon som har något tips på var man kan finna vacker och intressant lövskog med riktigt gamla träd, eller finns det kanske inte här i Blöteborgsområdet !? Har varit nere vid Åkalla bokskogar ett par gånger denna höst men där hade färgen på träden inte riktigt kommit igång ( när jag var där), jag kanske åker dit igen, inom det närmaste, eller så.

Kanske krävs det att man tar sig till Dalarna (och norröver) för att få kontakt med riktigt gammal skog, eller är det bara granplantering överallt nu för tiden !?
 

pdahlen

Aktiv medlem
I närheten av Särö Västerskog, ligger Hördalens naturreservat


Det är fina ekar, man parkerar vid golfbanan och sedan går till höger längs golfbanan.

Annars borde det finnas fina möjligheter vid åar, sjöar och kusten när det är morgondimma nu. Jag var i Kungsbacka i helgen och tog en 400 bilder som jag är nöjd med, det var verkligen en fin dimma lördagsmorgon tror jag det var
 

Tony johansson

Aktiv medlem
I närheten av Särö Västerskog, ligger Hördalens naturreservat


Det är fina ekar, man parkerar vid golfbanan och sedan går till höger längs golfbanan.

Annars borde det finnas fina möjligheter vid åar, sjöar och kusten när det är morgondimma nu. Jag var i Kungsbacka i helgen och tog en 400 bilder som jag är nöjd med, det var verkligen en fin dimma lördagsmorgon tror jag det var
Tack för tipset, det blir till att besöka Hördalen i samband med Särö Västerskog. Men inte på morgonen (innan soluppgången), jag är ingen morgonmänniska, snarare det motsatta.

Förstår inte hur du lyckats ta 400 bilder som du dessutom är nöjd med !? Om jag tar fram kameran blir det kanske ett 20-tal bilder och oftast blir jag inte alls nöjd md resultatet. Men, det är jag det...Imponerande i vart fall att lyckas hitta motiv till 400 bilder 😮.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Tack för tipset, det blir till att besöka Hördalen i samband med Särö Västerskog. Men inte på morgonen (innan soluppgången), jag är ingen morgonmänniska, snarare det motsatta.

Förstår inte hur du lyckats ta 400 bilder som du dessutom är nöjd med !? Om jag tar fram kameran blir det kanske ett 20-tal bilder och oftast blir jag inte alls nöjd md resultatet. Men, det är jag det...Imponerande i vart fall att lyckas hitta motiv till 400 bilder 😮.
Beror på vad man har för krav kanske :). Här är första delen från helgen

 

Tony johansson

Aktiv medlem
Beror på vad man har för krav kanske :)
Absolut är det så. Tycke och smak kanske man inte skall gå på djupet med, för vem bestämmer vad som är rätt eller fel i de sammanhangen !?

Tackar för länken, går in och tittar lite längre fram. Är fullt upptagen med Youtube university för att få en bättre förståelse för hur jag skall gå tillväga för att få de bilder jag vill ha. Om det sedan fastnar något, det förtäljer inte historien 😉.
 
ANNONS