Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pol filter till Tokina 12-24

Produkter
(logga in för att koppla)

johan_w

Aktiv medlem
Ska in förskaffa mig ett pol filter till min helt underbara tokina 12-24 f4 objektiv. Hört att vissa polfilter skapar mörka kanter på 12mm. Det vill jag inte ha. Så, vilket pol filter ska jag välja för och minimera detta problem. 77mm pol är det jag ska ha alltså. Ge mig gärna länkar...

Alla tips är välkommna, samt alla prisklasser. :)

Jag kör med polfilter som har vanlig ring (alltså inte "slim") och har inte märkt att filterringen vinjetterar med denna glugg.

Däremot kan du, precis som Peter säger, få ojämn polarisation på grund av att ljuset i scenen har olika polarisationsriktining. Men det är något annat.

Vid vanlig vinjettering får du mörka hörn.

Effekten som uppstår när ett polarisationsfilter används på en vidvinkel och avbildar stora delar av himlen yttrar sig i att vissa delar blir mörkare än andra eftersom ljuset där har olika polarisationsriktning och polfiltret därför släcker ut olika mycket ljus, även om himlen för ögat är jämnblå. Här är ett exempel jag hittade med Google: http://billimek.com/jeff/gallery/v/2002/maine_nov_2002/2002_1102_132144AA.jpg.html

Jag har ett Hoya 77m cirkulärt pol filter som jag inte har någon lins till längre, har använt det en gång. Så det är helt felfritt.
Kan dock inte säga om det vinjetterar eller ej för nåt sånt hade jag ingen aning om när jag använde det i trädgården och var nybörjare.

Om du är intresserad så skicka ett meddelande.
Scandinavian photo tar ju 625kronor för ett, mitt kostar 350 kr.

Ett förtydligande angående mitt förra inlägg kanske kan vara på plats - Det är ingen vinjettering det rör sig på bilden utan ojämn polarisation pga av vidvinkeln. Och om beskärningsfaktorn räknas in så betraktas det väl knappt som vidvinkel nuförtiden.

Senast ändrad:
johan_w skrev:
är detta endast på ~12-14 mm eller framträder det på hela?
Att himlen blir ojämnt blå beror på hur stor del av himlen du har med och om ljuset över denna del av himlen varierar i polarisationsriktning. Ju vidvinkligare objektiv du har desto större är risken för skillnader.

Bilden jag länkade till var tagen med ett objektiv motsvarande 28mm på 35mm-film. Som du ser kan du ta ett utsnitt på himlen där du får samma färg, men tar du ett lika stort utsnitt på en annan del av himlen kan du få skiftande ton. Det beror alltså inte på objektivets brännvidd/bildvinkel lika mycket som var på himlen man plåtar.

Är solen exakt i söder, då blir himlen mörkast i väst och östlig riktning, 90 grader från solen. Ett 12mm objektiv klarar av att fånga över 100 grader, alltså mer än hälften av himlen mellan söder och norr. Himlen i väster (mitt i bilden om du vänder dig ditåt) kommer att bli mörkblå, men i kanterna blir det ljusare. Fotar du toppen av en byggnad med ett 200mm objektiv så får du mycket jämnare polarisationseffekt.

Effekten avtar även med höjden på himlen, den är ljusare nära horizonten och mörknar uppåt. Polfilter är coolt, Kolla in min hästbild.

Jag har provat Polfilter på min Nikon 12-24 och det var ingen höjdare, det blev en väldigt stor skillnad på effekten över himlen, och det var lika illa på både 12 och 24mm, helt oanvänbart med andra ord, men det kanske funkar bättre på Tokinan, men tillåt mig tvivla...

/kent.

Konstig diskution

Zoso skrev:
Jag har provat Polfilter på min Nikon 12-24 och det var ingen höjdare, det blev en väldigt stor skillnad på effekten över himlen, och det var lika illa på både 12 och 24mm, helt oanvänbart med andra ord, men det kanske funkar bättre på Tokinan, men tillåt mig tvivla.../kent.
Konstig diskution tycker jag, himlen ser inte jämn ut i färg och ljusstyrka ens med ögat. Naturfotografer och filmer på tv använder avtonade gråfilter/färgfilter där man i och för sig får samma jämnhet i himmelen som ögat ser. Men där övriga delar i motivet tex skog eller berg som sticker upp blir mer eller mindre svart på den övre halvan, där kan man snacka om störande effekter....

Re: Konstig diskution

Bofoto2 skrev:
Konstig diskution tycker jag, himlen ser inte jämn ut i färg och ljusstyrka ens med ögat. Naturfotografer och filmer på tv använder avtonade gråfilter/färgfilter där man i och för sig får samma jämnhet i himmelen som ögat ser. Men där övriga delar i motivet tex skog eller berg som sticker upp blir mer eller mindre svart på den övre halvan, där kan man snacka om störande effekter....

Så du tycker bilden ovan ser helt naturlig ut ?

/kent.

Re: Re: Konstig diskution

Zoso skrev:
Så du tycker bilden ovan ser helt naturlig ut ?

[Edit: Jag läste inte så noga vad du citerat, så det nedanstående stämmer inte riktigt i sammahanget, men kan ändå vara intressant]

Ljuset är olika mycket polariserat beroende på vinkeln från solen, och med stor vidvinkel så går det helt enkelt inte att komma ifrån att det inte blir ett jämnt resultat över himlen.
Fotar man med nedåt 10-12 mm med solen i ryggen kan man få "polarisationsvinjettering", vilket kan vara mycket snyggt. Polariseringen är nämligen som störst 90 grader från solen, det vill säga åt sidorna i det fallet.
Fotar man däremot vinkelrätt mot solen så blir det oundvikligen mörkast rakt framåt, och med ökande vidvinkel så blir det också ljusare i kanterna.

ANNONS
Götaplatsens Foto