Annons

Pol-filter

Produkter
(logga in för att koppla)

Lars Horn

Aktiv medlem
Jag har skaffat ett Pol-filter till min Canon 20D
med objektiv EF-S 17-85. Jag skulle vilja ha bättre färg på vatten och himmel när jag fotar utomhus.
Den yttre linsen på filtret går att snurra runt men jag märker ingen skillnad när jag tittar i sökaren, men samtidigt får jag djupare färger på mina bilder.
Är det nån som vet hur det fungerar - hur ska man ställa in ett Pol-filter optimalt och är det nåt man ser i sökaren?
 
Jag hade samma bekymmer.
Fattade inte alls hur ett Polfilterfunkade förrän en kompis förklarade.
Om du tar av filtret o håller det framför ögat och kollar in i ett fönster med reflexer eller en vattenyta där det speglas så kommer du att märka skillnad.
Mitt filter, o jag antar att alla är lika, går i 1/4 varv. Alltså om du ser reflexer i ett läge o vrider max 1/4 varv så bör du märka skillnad.
// Jonte
 
Tack för svaret....

....men jag undrar hur det är om man vill ha en mer djupblå himmel tex: Ska man kunna se det i sökaren om man vrider ett 1/4 varv??
 
Jo, det syns i sökaren när man vrider på filtret. Det syns dock olika mycket beroende på vad det är för motiv och vilket håll ljuset faller in ifrån.
 
Lars Horn skrev:
Jag har skaffat ett Pol-filter till min Canon 20D
med objektiv EF-S 17-85. Jag skulle vilja ha bättre färg på vatten och himmel när jag fotar utomhus.
Den yttre linsen på filtret går att snurra runt men jag märker ingen skillnad när jag tittar i sökaren, men samtidigt får jag djupare färger på mina bilder.
Är det nån som vet hur det fungerar - hur ska man ställa in ett Pol-filter optimalt och är det nåt man ser i sökaren?
Hej Lars. Klart du skal se effekten av POL-filtret i sökaren, åxå evnt. ändring i ljusmätning/bl./lt. Et POL-filter vill "ta" 1-3 stop.
mvh Erik J
PS Husk 17.Maj !! DS
 

Bilagor

  • noekseblederski.gif
    noekseblederski.gif
    8.4 KB · Visningar: 489
Jag ska gå ut och testa igen. Mitt Pol-filter är dock steglöst vridbart och har inga fast 1/4-steg. Är det förhållandet mellan filtrets båda glasytor som ger effekten?
 
Yttre är ett linjärt filter, inre "avpolariserar" ljuset så att ljusmätning (eller AF, kommer inte riktigt ihåg) ska fungera eftersom dessa är funktionskänsliga för polariserat ljus.
 
Jag tror jag förstår hur det funkar. Ska ut och testa mer i eftermiddag/kväll.
Tack alla som besvarat min amatörfrågor!
 
Du kommer att se i sökaren direkt vilken effekt filtret får när du vrider det.

Om du vill ha en djupblå himmel så skall du ha solljuset i sidan eftersom effekten med polfilter är störst då. Läs Torsten Ståhlbergs artikel om polfilter.

När du testar kommer du att märka att färgerna blir klarare, molnen vitare och att vatten inte är blått :) Den högra bilden är tagen med polfilter. Ganska stor skillnad, eller hur?


Johan
 

Bilagor

  • polfilter.jpg
    polfilter.jpg
    7 KB · Visningar: 457
Bilderna visar verkligen skillnaden. Intressant var också att få veta att effekten är störst vid sidoljus.
Den avancerade artikeln om polfilter ska jag ta mig lite längre tid på att läsa igenom.

Jag har genom denna dikussion lärt mig mycket om Polfilter. Tack alla inblandade!
 
En liten sak till om polfilter & digitalkameror.

Om man kör auto vitbalans så kommer vitbalanseringen automatiskt att kompensera för polfiltereffekten, färgeffekten alltså.

M.a.o. Om man vill ha djupblå himmel så ska man använda manuell vitbalansering, om man kör RAW så behöver man dock inte fundera på detta...

//Larsa
 
Lars Horn skrev:
Jag ska gå ut och testa igen. Mitt Pol-filter är dock steglöst vridbart och har inga fast 1/4-steg. Är det förhållandet mellan filtrets båda glasytor som ger effekten?
Nej det finns inga fasta lägen utan det skall snurra fritt.

Och JA du har rätt, det är förhållandet mellan de 2 glasytorna som ger effekten.

I princip kan man se det som att varje glas är fyllt av spjälor. Glaset släpper bara igenom ljus som går i spjälornas riktning. Om båda glasen låter spjälorna vara orienterade åt samma håll händer inget. Om spjälorna ställs 90 grader emot varandra fås maximal effekt.

Filtret fungerar endast på solljus.

Effekten är minst i motljus eller släpljus och störst 90 grader emot solen. Detta sysns tydligt i vidvinkliga bilder. Då får himlen ortogonalt mot solen djupast effekt och sedan minskar effekten desto mer desto längre ifrån det maximala läget man kommer.
 
Erik Schalin skrev:


I princip kan man se det som att varje glas är fyllt av spjälor. Glaset släpper bara igenom ljus som går i spjälornas riktning. Om båda glasen låter spjälorna vara orienterade åt samma håll händer inget. Om spjälorna ställs 90 grader emot varandra fås maximal effekt.

Filtret fungerar endast på solljus.


Det stämmer inte.
Två gitter oreinterade 90 grader i förhållande till varandra släpper inte igenom något ljus alls.
Polfilter fungerar fö på allt ljus.
 
Erik Schalin skrev:
Effekten är minst i motljus eller släpljus och störst 90 grader emot solen. Detta sysns tydligt i vidvinkliga bilder. Då får himlen ortogonalt mot solen djupast effekt och sedan minskar effekten desto mer desto längre ifrån det maximala läget man kommer.

Detta beror på att ljuset är som mest polariserat 90 grader mot solen. Rakt mot eller bort från solen är det inte alls polariserat, därför har ett polfilter ingen effekt här.

Vad innebär polarisation? Ljus kan beskrivas av elektromagnetiska vågor som svänger vinkelrät mot ljusets rörelseriktning, i vilken riktning den elektriska delen av fältet rör sig avgör polarisationen. Om du tittar rakt mot en ljusstråle skulle alltså ljusets vågamplitud kunna svänga t.ex. upp-ner-upp-ner.. eller höger-vänster-höger-vänster.. eller någon riktning däremellan, dessutom kan man ha cirkulär polarisation som innebär att riktningen roterar. Riktningen på svängningen är alltså polarisationsriktningen. Varje foton har en egen polarisation. I många fall är denna helt slumpmässig så att ljuset som är summan av en massa fotoner inte har någon övervikt åt någon speciell polarisationsriktning, då säger man att ljuset är opolariserat. Om däremot en viss riktning föredras av någon anledning så säger man att ljuset är polariserat, och beroende på hur stark övervikten för en viss riktning är får man olika polarisationsgrad.

Ett polfilter väljer ut en viss riktning så att bara ljus vars polarisationsriktning har en komponent parallell med filtrets riktning passerar. Fotoner vars polarisation är helt parallell med filtret släpps alltid förbi medan de som har helt vinkelrät polarisation aldrig släpps förbi. Av de fotoner som ligger mitt emellan släpps bara en andel förbi och de får en polarisation som är parallell med filtret. Detta gör att två vinkelräta filter efter varandra inte släpper igenom något ljus alls.

Vissa delar av himlen har polariserat ljus, blanka reflektioner, som i glas och vatten är också polariserade.

Eftersom vissa detektorer i en modern kamera (autofokus?) inte klarar av polariserat ljus placerar man ett cirkulär-polariserande filter efter ett linjärt polarisationsfilter. Då har man ju redan filtrerat bort det polariserade ljuset och uppnått önskad effekt, nu måste man bara omvandla det till nåt som kameran kan använda.

Digitala sensorer är kanske också känsliga för vissa polarisationsriktningar?

Det här blev visst ganska långt, hoppas det gick att begripa och att jag inte gjorde för många förenklingar så att andra fysiker retar sig på inexaktheterna. :)
 
ANNONS