Annons

Polarisationsfilter

Produkter
(logga in för att koppla)

Klingen

Aktiv medlem
Är inne på att investera i ett/par polarisationsfilter. Som vanligt med fotogrejer så är ju detta en djungel. Har en eos 5:a, med några standarobjektiv, 2 på 58mm i diameter å en vidvinkel på 77 mm. Först och främst: Cirkulära eller Linjära?

Är en amatör men tycker foto är väldigt roligt och vill ha bra grejer att kunna utvecklas med, så vilken prisklass och märke bör man titta på?

Mvh Magnus

Cirkulära ska det vara, annars får både ljusmätaren och autofokusen svårt..

Vet inte riktigt hur mycket vidvinkel du har, men annars finns ju t.ex. Cokin. Då behöver du bara köpa ett filter. Vet inte om det finns ringar 58-77mm, finns det, behöver du ju "bara" köpa ett 77mm..och en anpassningsring.

Hoya gör billiga filter.. typ 625:- för ett cirkulärt 77mm

B+W tar 895:- för sitt cirkulära 77mm.

Hej!

Cirkulära till AF-kamera och linjära till MF.

Prisklass och märke kanske någon annan kan hjälpa till med.

Själv har jag endast billiga varianter och tycker de funkar helt ok. Tror det är Hama och Cokin på de jag har.

Mvh
Svante

Tackar för mycket bra svar!

Vidvinkeln jag har är en cosina 19-35mm.

Så det skulle alltså räcka med ett filter. låter ju kanon det!

Vet ni vad en sådan "mellanring" kan tänkas gå på?

Kollade precis på Scandinavianphoto och 58-72mm är det mesta som finns.. det hjälper ju tyvärr inte dig..

Problemet med 19mm är att du med stor sannolikhet får vinjettering av ett tjockt polfilter.

Jag vet att vissa sågar av yttersta spåret på sina cokin filterhållare, men jag vet inte om det hjälper. Cokins P-serie går ned till 24mm (eller om det var 28mm). Sen får man börja såga om man inte vill ha vinjettering. Då behöver du bara köpa ett filter, filterhållare och 2 st anpassningsringar..

Det kostar ju nu en slant, men då har du grejjorna sedan och kan utöka din filtersamling lätt.

Ett sådant kit i Cokin till dig kostar 1165:-

Att köpa 2 st Hoya Cir-Pol i 77, 58 kostar 1020:-

Ett B+W funkar alldeles utmärkt på ett 19-35, utan vinjettering..

Hama har stepring som är 58-72. Sen får man ha en 72-77 på den. Priset för dom två verkar tillsammans ligga mellan 240 och 280 kronor vid en snabb koll på nätet.

Japp.. det är nog det enklaste.. Köp ett B+W Cir-Pol 900:- + två st stepringar. Då blir du utan vinjettering på 19mm och kan använda filtret till dina 58mm oxå..

Eller då cokins..

Förutom eventuella problem med vinjettering så är ju cokins P-system lämpligt. Då kan du använda det om du vill ha avtonade gråfilter i framtiden. Köper du runda att skruva direkt på objektivet så kommer du sannolikt att ändå vilja köpa p-system senare. Så blev det för mig i alla fall.

/Svante

Hmmm, låter krångligt det där med mellanringar. Lutar väl åt att får bli 2 filter. Är skillnaden stor mellan Hoya och B + W?

Beror på vem du frågar :)

B+W har lite bättre rykte på nätet och om jag inte minns fel så är ringen gjord av mässing, vilket gör att det inte nyper fast lika lätt..

Prisskillnaden mellan hoya och b+w är på dessa två 440:-... Jag hade valt b+w...för då slipper man ligga vaken om nätterna och undra om det inte blivit bättre med det dyra ;)

Jag tror inte att B+Ws billigaste polfilter har någon ytbehandling. Det verkar överhuvudtaget rätt ovanligt när det gäller polfilter eftersom de har en rätt komplicerad konstruktion. Kolla om Hoya har något prisvärt filter med ytbehandling, jag skulle välja det framför mässingsfattningen.

ANNONS
Götaplatsens Foto