** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Polarisationsfilter

Produkter
(logga in för att koppla)

fletell

Aktiv medlem
Ska i mars månad upp på en fjällvandring i Sylarna, hade tänkt att köpa mig ett polarisationsfilter för att förhoppningsvis få bättre kvalitet på mina bilder!

Det jag undrar är om jag kan skippa att ta med mig mitt vanliga uv-filter och enbart köra med polarisations filter! Eller försämras bilderna på något sätt om man använder polarisationsfilter felaktigt?!

Som ni kan förstå är filter ganska nytt för mig!

En annan fråga jag precis kom på! Vad skall jag köpa, ett linjärt eller cirkulärt polarisationsfilter? Spelar det kanske ingen roll??

mvh

Fredrik
 
Jo ett polfilter är pra att ha i fjällen. (bla)
Färgerna blir mustigare.

AF-Kamera = Cirkulärt
Manuell = Linjärt

Anledningen är att AFen kan ha svårt att fokussera genom ett linjärt polfilter.

Här är exempel från scandinavianphotos hemsida
 

Bilagor

  • pol_3.gif
    pol_3.gif
    16.2 KB · Visningar: 439
UV-filter brukar väl rekomenderas om man ska plåta när det är snö och solsken för att slippa tråkiga blåstick i snön.

Eller har jag fel?
:confused:
 
Inte bara...

precis som i exemplet ger polfilter mustigare färger genom att det polariserade ljuset filtreras bort. Det ger dock, beroende på motiv, gärna en lite mattare bild. Saker som gnister från snökristaller och blänk från vatten försvinner. Det är alltså inte alltid man vill ha polfiltret på, speciellt inte om det är ont om ljus eftersom det stjäl två steg.

Vintertid är det mycket trevligt att ha ett avtonat gråfilter eftersom kontrasterna kan bli väldigt skarpa, speciellt om du använder dia.

/Björn
 
...ej för många filter

Hejsan
Jag skulle inte rekommendera att använda UV och Polfilter samtidigt, speciellt inte på kortare brännvidder. Det blir lätt vinjetteringar då, eller mer korrekt det blir garanterat vinjetteringar.
 
Sammanfattning!

Japp, då får jag sammanfatta de svar jag fått och se om ni har något mer att tillägga!

Eftersom jag har en AF-kamera så skall jag ha ett cirkulärt filter. Utgår från att man kan ställa in skärpan manuellt även med ett cirkulärt filter om man så vill!
Jag skall inte skippa mitt, uv-filter och tänka på att filtret stjäl en del ljus!

Ett avtonat gråfilter är något jag skall fundera på eftersom jag använder mig av dia! :)

Tack för hjälpen

//Fredrik
 
ANNONS