Annons

Polarisationsfilter

Produkter
(logga in för att koppla)

Jochum Berg

Aktiv medlem
Nu vet jag inte om jag skrev rätt på svenska, menar sånt filter som man snurrar på och tar bort reflexer i vatten, glas och gör himmeln blåare. Finns lite olika tillverkare och om man tittar på de som kostar under 500kr så finns det bl a Hoya och Scandinaviaphotos eget märke och ett okänt märke hos Zebramedia, frågan är om det är ngn stor skillnad dem emellan, scandinavians egen är ju billigast, hoyas billigaste släpper igenom 97% av ljuset, vad är det för tillverkare på zebramedias, ja, vägled mig lite om ngn kan, är det stor skillnad el marginellt?

Rätt svenska var det! :)
Det som kan skilja mellan olika modeller är t.ex. antireflexbehandling. Jag har både billiga från Soligor och dyra från B+W och märker nog ingen större skillnad egentligen men har inte gjort någon grundlig utvärdering. En stor fördel med b+w är dock att de är tillverkade i mässing vilket gör att de inte fastnar i filtergängan lika lätt.

/David

Har eller hade ett polarisationsfilter till min gamla Pentax, typ 15-20 år el så, har för mig att det stal några el något bländarsteg ljus, tänkte att ifall jag köper ett nytt idag vill jag inte ha ett av "gammaldags" typ.

Scandinavianphotos eget var ju billigt, undrar hur mycket sämre det kan va?

Alla polfilter stjäl 1-2 bländarsteg beroende på hur mycket man vrider dom. Det som skiljer verkar vara främst mekanisk kvalitet och ytbehandling.

Jochum Berg skrev:

Scandinavianphotos eget var ju billigt, undrar hur mycket sämre det kan va?

Jag har ett sådant och är nöjd med det.

Jag märker ingen skillnad mot det från Hoya som jag har.

Ska jag köpa fler blir det Scandinavian Photos eller motsvarande.

David Björkén skrev:
"En stor fördel med b+w är dock att de är tillverkade i mässing vilket gör att de inte fastnar i filtergängan lika lätt."

Ett litet tips ang filter som fastnar...
Gnid ett ljus mot gängen på filtret så fastnar det inte så lätt.

Jaha, det är förstås när filtret är skruvat på "mest öppet" som Hoya mäter 97% ljusgenomsläpp, så måste det va.

Tack alla för inputen, då blir det billigast tror jag.

Förresten är det nån som vet hur de tillverkas, kan inte vara trådar eller el fina ristningar utan ngt material som är randigt i sin struktur eller kristaller som står i samma riktning eller??

Och för att verkligen vända det här ut och in ordentligt, de här linjära polfiltrena, en skiva som inte går att rotera eller? Hur funkar de, samma effekt fast sämre?

Linjära polfilter ser ut och funkar likadant i praktiken (användandet) skillnaden är att ett cirkulärt filter har ytterligare ett lager som gör om det polariserade ljuset till ickeplariserat igen, för att inte kamerans ljusmätare och/eller autofokus ska sluta fungera.

Och alla polfilter, oavsett fabrikat, stjäl 1-2 steg ljus. Man kan därför även använda polfilter som ND-filter i nödfall.
Vad Hoya menar är, antagligen, att antireflexbehandlingen gör att bara 3% av ljuset reflekteras av glasytan.

Det som främst skiljer olika tillverkare/modeller är ju, som David skriver, antireflexbehandlingen. Polfilter använder man ju inte så ofta i motljus, där effekten av dålig antireflexbehandling märks mest. Därför tyker jag personligen inte att man behöver lägga så mycket pengar på dyra polfilter med enorm antireflexbehandling.

Jag vill minnas att scandinavian photos polfilter är tillverkat av någon av de "fina" tillverkarna. Kommer inte ihåg vilken dock.

dumbo skrev:
Därför tycker jag personligen inte att man behöver lägga så mycket pengar på dyra polfilter med enorm antireflexbehandling.

Jag vill minnas att scandinavian photos polfilter är tillverkat av någon av de "fina" tillverkarna. Kommer inte ihåg vilken dock.

Cokin.

Man ska nog inte satsa på de allra billigatse som går att hitta, då de tydligen kan ge färgstick åt olika håll. Scandinavian Photos filter verkar vara ett hyfsat och prisvärt filter vad jag kunnat läsa mig till här på fs.
Hade ett sånt 49mm tidigare som funkade bra. Ska köpa ett nytt 77mm till mitt nya objektiv. Polfilter är det filter jag använder allra mest. Tycker ofta det lyfter bilderna till en ny nivå. I synnerhet bilder vid havet.

Så ett linjärt polfilter är absolut fel då på min 350D då ifall jag använder kamerans exponeringsfunktioner och autofocus?

Jag har precis skaffat mig ett par polfilter, är på experimentstdiet i användandet av dem.

Normalt har jag alltid ett UV-eller skylightfilter monterat för att skydda linsen (vet att det kan diskuteras, jag har valt att ha det så...).

Vad anser ni, måste jag montera av UV-filtret varje gång jag ska använda polfilter eller kan jag köra med båda? I så fall, för- nackdelar?

Tackar för hjälpen..

/Arne

Jochum Berg skrev:

Förresten är det nån som vet hur de tillverkas, kan inte vara trådar eller el fina ristningar utan ngt material som är randigt i sin struktur eller kristaller som står i samma riktning eller??

Den polariserande delen består av en typ av plast som impregnerats med jod och sedan sträckts i en riktning. Joden gör polymerkedjorna elektriskt ledande vilket orsakar polarisationseffekten.

Det polariserande plastskiktet lamineras mellan två glasskivor för mekanisk stabilitet och bättre optisk kvalitet.

I ett cirkulärpolarisationsfilter finns dessutom en så kallad kvartsvågsplatta som är monterad bakom polarisationsfiltret. Den består av ett dubbelbrytande material som fasförskjuter den ena polarisationskomponenten en kvarts våglängd i förhållande till den andra.

Filtret fungerar så att polarisationsfiltret först gör det inkommande ljuset linjärpolariserat. Kvartsvågsplattan gör därefter ljuset cirkulärpolariserat så att det inte ska lura autofokusen eller ljusmätaren.

Johannes

Jochum Berg skrev:
Så ett linjärt polfilter är absolut fel då på min 350D då ifall jag använder kamerans exponeringsfunktioner och autofocus?

Jag har ett linjärt filter (som jag köpte för många sedan i ren okunskap) som jag använt i många år utan problem. Min kamera på den tiden hade ingen af som kunde påverkas men dock inbyggd ljusmätare. Den har aldrig felat. Jag har testat det linjära filtret på mina nya af-kameror också och det har inte varit några problem.
Nu är det filtret för litet till min nya zoom så jag måste köpa nytt. Ska man köpa nytt köper man såklart cirkulärt för säkerhetsskull. (Mitt linjära filter ger dock mer effekt än det cirkulära)

Arne S skrev:

Vad anser ni, måste jag montera av UV-filtret varje gång jag ska använda polfilter eller kan jag köra med båda? I så fall, för- nackdelar?

Tackar för hjälpen..

/Arne

Du ökar risken för vinjettering vid vidvinkel ju fler filter du staplar på varandra. Annars borde det inte vara några problem.

Intressant artikel där på slutet, om än den blev lite svår att förstå precis på slutet. Tack Swartling för svaret hur man tillverkar filtret, sånt är alltid lika kul!

Till vem det var som skulle exprimentera lite hittade jag ett tips på en sida jag inte längre hittar till, ifall man har två linjära polfilter så kan man sätta ett på objektivet och ett på en lampa el blixt som belyser fotoobjektet för lite intressanta effekter, sen var det nåt ytterligare man kunde sätta emellan för att få se typ astralprojektioner eller ngt liknade! Tyvärr har jag glömt vad det var men det är säkert nån annan här som vet, annars kan man väl testa lite olika saker, typ blykristall, magneter, finns det genomskinliga material som kan göras elektriska(?) osv. ;)

ANNONS
Götaplatsens Foto