Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Polarisationsfilter

Produkter
(logga in för att koppla)
det skall väl gå bra - förutsatt att filtret har gängor men det tror jag de flesta har.

Men UV OCH Polfilter samtidigt??
 
Ett filter som sätts på objektivet måste ju hålla skapligt hög klass för att inte försämra bildkvalitén. Dubbla filter skulle jag personligen inte köra med. Antingen UV eller Pol men inte båda samtidigt.
 
Vad jag vet skall inte UV filtret ha någon direkt påverkan. Kanske någon som testat med och utan för att se om det är någon skillnad som kan tycka till.
 
Beror lite på vilken optik man använder. En svindyr ljustark historia kräver ju det bästa för att inte tappa kvalité medans en kitglugg förmodligen klarar sig med något enkelt.

Jag personligen tycker att motljuskyddet + lock är gott nog som skydd för frontlinsen.
 
Dumheter. Dubbla filter syns i hörnen när du kör vidvinkligt. Tänk som att du bygger ett rör framför ditt fina objektiv.

Varför UV-filter alls?
 
iSolen.se skrev:
Dumheter. Dubbla filter syns i hörnen när du kör vidvinkligt. Tänk som att du bygger ett rör framför ditt fina objektiv.

Varför UV-filter alls?
Mitt 18-70 vinjetterar med bara ett filter på. Har därför slutat använda UV filter till den men det får sitta kvar på 70-300 som extra skydd. Dessutom är det lättare att rengöra en planglasbit som går att skruva loss än frontlinsen på ett objektiv.
 
Testa två linjära polfilter i lite olika fas mot varandra för skojiga effekter. Det funkar även med ett cirkulärt och ett linjärt. Testade själv med ett cir Hoya och ett lin Cokin.

Man kan kolla kvaliten på cirkulära polfilter med denna metod.

Läs mer här
 
Tänk på att cirk. pol. ger lite konstiga effekter neråt 20mm brännvidd (FF). Då blir himmlen ofta djupblå uppe i mitten av bilden och ljusare mot sidorna...
 
paco skrev:
Testa två linjära polfilter i lite olika fas mot varandra för skojiga effekter. Det funkar även med ett cirkulärt och ett linjärt. Testade själv med ett cir Hoya och ett lin Cokin.

Man kan kolla kvaliten på cirkulära polfilter med denna metod.

Läs mer här
Tänk bara på att autofokus kan bli konstigt med linjära polfilter.
 
ANNONS
Götaplatsens Foto