Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Polarisationsfilter
- Trådstartare Mats 47
- Start datum
hbengtsson
Aktiv medlem
det skall väl gå bra - förutsatt att filtret har gängor men det tror jag de flesta har.
Men UV OCH Polfilter samtidigt??
Men UV OCH Polfilter samtidigt??
hbengtsson
Aktiv medlem
Ett filter som sätts på objektivet måste ju hålla skapligt hög klass för att inte försämra bildkvalitén. Dubbla filter skulle jag personligen inte köra med. Antingen UV eller Pol men inte båda samtidigt.
hbengtsson
Aktiv medlem
Beror lite på vilken optik man använder. En svindyr ljustark historia kräver ju det bästa för att inte tappa kvalité medans en kitglugg förmodligen klarar sig med något enkelt.
Jag personligen tycker att motljuskyddet + lock är gott nog som skydd för frontlinsen.
Jag personligen tycker att motljuskyddet + lock är gott nog som skydd för frontlinsen.
Zotamedu
Aktiv medlem
Mitt 18-70 vinjetterar med bara ett filter på. Har därför slutat använda UV filter till den men det får sitta kvar på 70-300 som extra skydd. Dessutom är det lättare att rengöra en planglasbit som går att skruva loss än frontlinsen på ett objektiv.iSolen.se skrev:
Dumheter. Dubbla filter syns i hörnen när du kör vidvinkligt. Tänk som att du bygger ett rör framför ditt fina objektiv.
Varför UV-filter alls?
paco
Aktiv medlem
Testa två linjära polfilter i lite olika fas mot varandra för skojiga effekter. Det funkar även med ett cirkulärt och ett linjärt. Testade själv med ett cir Hoya och ett lin Cokin.
Man kan kolla kvaliten på cirkulära polfilter med denna metod.
Läs mer här
Man kan kolla kvaliten på cirkulära polfilter med denna metod.
Läs mer här
Zotamedu
Aktiv medlem
Tänk bara på att autofokus kan bli konstigt med linjära polfilter.paco skrev:
Testa två linjära polfilter i lite olika fas mot varandra för skojiga effekter. Det funkar även med ett cirkulärt och ett linjärt. Testade själv med ett cir Hoya och ett lin Cokin.
Man kan kolla kvaliten på cirkulära polfilter med denna metod.
Läs mer här
iSolen.se
Guest
Zotamedu skrev:
Tänk bara på att autofokus kan bli konstigt med linjära polfilter.
Det går bra så länge som det inre är cirk.
paco
Aktiv medlem
Zotamedu skrev:
Tänk bara på att autofokus kan bli konstigt med linjära polfilter.
Har du provat? =)
Zotamedu
Aktiv medlem
Nej inte personligen men sök runt på internet så ska du se.paco skrev:
Har du provat? =)
Similar threads
- Svar
- 0
- Visningar
- 727
- Svar
- 60
- Visningar
- 10 K
- Svar
- 5
- Visningar
- 867
- Svar
- 3
- Visningar
- 2 K





