Annons

Polarisationsfilter

Produkter
(logga in för att koppla)
iSolen.se skrev:
Jag har försökt köpa dyra polfilter men upplever att cirkulära inte är riktigt lika bra som linjära, de läcker igenom mer felpolariserat ljus.

Provade ett av mina cirkulära polarisationsfiler efter ett linjärt och det gick inte att släcka ut ljuset helt vid 90 grader. Det går med två linjära. Om det spelar någon roll praktiskt är en annan sak.
Som sagt. Ett cirkulärt filter har alltid ett linjärt först. Det är klart man kan få helt andra effekter med två filter än med ett men det är ju bara att ha ett linjärt ytterst och ett cirkulärt innerst om man tycker sånt är kul. Då kan man få massa kul saker som att allt blir svart.
 
Zotamedu skrev:
Som sagt. Ett cirkulärt filter har alltid ett linjärt först. Det är klart man kan få helt andra effekter med två filter än med ett men det är ju bara att ha ett linjärt ytterst och ett cirkulärt innerst om man tycker sånt är kul. Då kan man få massa kul saker som att allt blir svart.
Det var ju precis det jag gjorde, linjära ytterst. Svart blev det aldrig. Ett cirkulärt filter verkar läcka mer, väntar på förklaring.
Provade kombinationen för jag behövde ett riktigt mörkt filter och trodde jag gjorde ngt smart med ett "variablelt" gråfilter. Även med två linjära filter blev det knappast grått nånstans men åtminstone svart i 90 gradersläget.
 
Att använda 2 pol har ju den fördelen att man kan minska ljusinsläppet, men det finns oxå 2 i samma fattning. Dom används för att släcka ljuset med rörlig film/video.
 
ANNONS
Götaplatsens Foto