Zotamedu
Aktiv medlem
Som sagt. Ett cirkulärt filter har alltid ett linjärt först. Det är klart man kan få helt andra effekter med två filter än med ett men det är ju bara att ha ett linjärt ytterst och ett cirkulärt innerst om man tycker sånt är kul. Då kan man få massa kul saker som att allt blir svart.iSolen.se skrev:
Jag har försökt köpa dyra polfilter men upplever att cirkulära inte är riktigt lika bra som linjära, de läcker igenom mer felpolariserat ljus.
Provade ett av mina cirkulära polarisationsfiler efter ett linjärt och det gick inte att släcka ut ljuset helt vid 90 grader. Det går med två linjära. Om det spelar någon roll praktiskt är en annan sak.



