Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Polariseringsfilter och motljusskydd

Produkter
(logga in för att koppla)

Nattuggla

Avslutat medlemskap
Var ute vid havet igår och fotade med nya kameran Canon EOS 550d med ett Canon EF 50mm f/1.4 USM objektiv på.Bilderna blev väl inte riktigt så bra som det såg ut i sökaren.
Av 100 bilder blev det bara ett kvar,hehe som jag ändå fick korrigera lite med ljus och färger i efterhand.
Nu funderar jag lite på om ett motljusskydd eller ett polariseringsfilter hade kunnat gjort bilderna bättre.
Det var en solig dag och mycket reflexer i havet.Är helt ny på systemkamerafronten efter att ha fotat med kompaktkamera tidigare.
Många av er använder oxå UV filter har jag sett.
Lite tips mottages tacksamt...

Mvh Kicki
 
Ett bildexempel och beskrivning av vad du är missnöjd med skulle hjälpa.
Motljusskydd är alltid bra och har inge negativa sidor på bildkvalitén.
Polarisationsfilter är bra till vissa saker t ex kontrollera blänk i vatten.

UV-filters vara eller inte vara är odebatterat men bidrar oftast inte till bättre bildkvalité men kna ha andra positiva effekter...
 
Ett bildexempel och beskrivning av vad du är missnöjd med skulle hjälpa.
Motljusskydd är alltid bra och har inge negativa sidor på bildkvalitén.
Polarisationsfilter är bra till vissa saker t ex kontrollera blänk i vatten.

UV-filters vara eller inte vara är odebatterat men bidrar oftast inte till bättre bildkvalité men kna ha andra positiva effekter...

Tack Tony ja nu var jag ju snabb med att radera bort alla bilder.Men tänkte kanske att det kom in för mkt ljus mot linsen som gjorde att bilderna blev för ljusa och platta.Kontrast och färger kom inte alls till sin rätta...
 
För bilden spelar material mindre roll så länge det inte blänker.
Så ett svart papper och gummisnodd är väl det billigaste.
Canon kör med hårdplast med svart sammet på insidan.

Med Gummi är väl oxå väl beprövat och ger väl visst stötskydd men inte på samma sätt som plastvarianterna.
Men blanka insidor är ett nono.
 
För bilden spelar material mindre roll så länge det inte blänker.
Så ett svart papper och gummisnodd är väl det billigaste.
Canon kör med hårdplast med svart sammet på insidan.

Med Gummi är väl oxå väl beprövat och ger väl visst stötskydd men inte på samma sätt som plastvarianterna.
Men blanka insidor är ett nono.

Tack Tony...
 
Spelar det någon roll vad man väljer för motljusskydd.Har sett att det finns i gummi,men dom kanske inte funkar som motstötsskydd lika bra?
Just det objektivet som du har - Canon 50/1,4 - sägs vara mycket ömtåligt. Det är den inre delen, den som rör sig när man fokuserar, som är känslig för stötar och belastning.

Det finns två slags motljusskydd (ur denna synvinkel): sådana som skruvas fast i filtergängan, och sådana som fästs med bajonettinfästning i det omgivande röret. Man ska absolut använda den senare typen! Ett skydd som sitter fastskruvat i det inre, rörliga delen förvärrar bara problemen.

Om det sedan är plast eller gummi spelar mindre roll. Det är mest så att de ger olika mekaniskt skydd. Ett gummiskydd kan ju fjädra lite om man dänger kameran i en stenvägg. Men om stöten är för hård viker sig gummiskyddet helt. Å andra sidan ska man inte dänga kameran i några stenväggar.

I slutet av en tråd här som handlar om problem med uppgraderingen av 7D (jag har glömt exakta namnet) finns det tips på bra motljusskydd till 50/1,4.
ALj
 
Just det objektivet som du har - Canon 50/1,4 - sägs vara mycket ömtåligt. Det är den inre delen, den som rör sig när man fokuserar, som är känslig för stötar och belastning.

Det finns två slags motljusskydd (ur denna synvinkel): sådana som skruvas fast i filtergängan, och sådana som fästs med bajonettinfästning i det omgivande röret. Man ska absolut använda den senare typen! Ett skydd som sitter fastskruvat i det inre, rörliga delen förvärrar bara problemen.

Om det sedan är plast eller gummi spelar mindre roll. Det är mest så att de ger olika mekaniskt skydd. Ett gummiskydd kan ju fjädra lite om man dänger kameran i en stenvägg. Men om stöten är för hård viker sig gummiskyddet helt. Å andra sidan ska man inte dänga kameran i några stenväggar.

I slutet av en tråd här som handlar om problem med uppgraderingen av 7D (jag har glömt exakta namnet) finns det tips på bra motljusskydd till 50/1,4.
ALj

Tackar Anders för din information.Då vet jag vad jag ska titta efter lite bättre...
Mvh Kicki
 
Var ute vid havet igår och fotade med nya kameran Canon EOS 550d med ett Canon EF 50mm f/1.4 USM objektiv på.Bilderna blev väl inte riktigt så bra som det såg ut i sökaren.
Mvh Kicki
En smula förenklat kan man säga att alla digitalkameror ger i första steget bilder som är en smula oskarpa och kontrastlösa. Därför måste de bearbetas innan de blir riktigt bra. Denna bearbetning sker delvis i kameran direkt när man tagit bilden, och delvis i bildbehandlingsprogram i datorn när man kommit hem.

Enklare kameror är som regel inställda så att en hel del av denna behandling sker i kameran. Tillverkaren räknar inte med att den "vanliga" användaren ska syssla med efterbehandling. Däremot går det ofta att ställa om detta så att de mer avancerade användarna får som de vill ha.

Det är nämligen så att hur mycket man bör efterbehandla beror på hur den färdiga bilden ska användas: hur stor den ska bli, om den ska skrivas ut på papper eller bara ses på datorskärm, m.m. Därför är det bäst att låta kameran göra så lite som möjligt och seden själv efterbehandla för att få bästa resultat i slutbilden.

Lite mer avancerade kameror, som man måste säga att 550D är i detta sammanhang, är ofta inställda så att de gör mindre bearbetning i kameran. Man räknar med att användaren vill kunna påverka mer. Det är så att om man en gång har bearbetat bilden finns det ingen återvändo. Man kan ha kastat bort information som från början fanns i bilden. Därför väljer man att som normalinställning låta kameran bearbeta bilden lite mindre.

Det gör att om man är van vid en enklare kamera uppfattar man nog bilderna direkt från en mer avancerad kamera som en smula "fadda" och kanske lite oskarpa. Men detta är avsiktligt. Och det är enkelt att åtgärda.

Det bästa är att använda något bildbearbetningsprogram i datorn efteråt. Det finns utmärkta gratisprogram som enkelt fixar detta, och det följer med mer avancerade program på CD:n som följer med kameran.

Men man kan också ställa in kameran så att den skärper mer och höjer kontrasten direkt i kameran. Om man vet att man inte kommer att ge ut några tjocka naturböcker med närbilder på örnar, eller ställa ut bilder i meterstorlek eller så, kan man gärna göra det. Men som sagt, det är alltid bäst att göra arbetet efteråt. Och då spara den ändrade bilden med ett tillägg i namnet så att man behåller den ursprungliga bilden "oskadad".

Det finns ett gratisprogram för tittande och enkel bearbetning som heter Faststone och som är riktigt riktigt bra. När man installerat programmet och öppnat en bild kan man föra ut musen över kanten åt vänster. Då får man tillgång till ett antal olika verktyg för enkel bildbearbetning. De verktyg det handlar om är Nivåer och Skärpa (jag tror att det heter så på svenska, men jag själv kör alltid med engelsk text). Man måste visserligen först lära sig något om hur det fungerar. Men det är absolut värt den mödan!

Ett annat skojigt program heter Easy Thumbnails, också det gratis. Med det kan man göra kopior av sina bilder i valfri storlek, och samtidigt ge dem en lätt skärpning och kontrastökning. Det fungerar så att man kan bearbeta alla bilder i en katalog utan att man behöver passa datorn (s.k. batch-bearbetning).

Jag tror att anledningen till att du tyckte att bilderna var dåliga mycket väl kan vara att du är ovan vid att en mer avancerad kamera arbetar annorlunda än en enklare. Läs i användarhandboken om hur man ställer in högre kontrast. Det är inte helt enkelt, tyvärr, så återkom om det känns omöjligt. Och prova med något av programmen jag nämnt. Speciellt Faststone är ett program som det är mycket lätt att tycka om.

Och det kan bli en rätt stor skillnad på bilerna efter bearbetningen.
ALj
 
Tack igen Anders för ditt långa och intressanta svar.Ja,jag tycker oftast bilden ser bättre ut i sökaren än den gör när den väl har överförts in i datorn.Så uppfattade jag att det blev med den digitala kompaktkameran oxå.
Har ett bildarbetningsprogram som redan fanns i datorn Windows Live Photogallery.Där kan man göra många olika justeringar.
Man är väl lite lat kanske och vill att bilden ska sitta direkt.Jag undrar oxå om bildkvaliteten kan på verkas beroende på vilket program man laddar ner bilderna i eller spelar detta ingen roll?
Mvh Kicki
 
Jag undrar oxå om bildkvaliteten kan på verkas beroende på vilket program man laddar ner bilderna i eller spelar detta ingen roll?
Mvh Kicki
När du tagit bilden lagras den i kameran som en datafil. Den filen laddar du sedan in i datorn. När du sedan öppnar filen i något tittnings- eller bearbetningsprogram ska detta inte ändra något i filen och spara den ändrade filen - innan du själv bestämmer att den ska göra det. Och så fungerar nog de allra flesta programmen.

Däremot kan nog olika program visa samma bildfil på olika sätt. Det kan finnas grundinställningar som är olika, och det kan finnas mer avancerade faktorer som spelar in. Men programmen ska inte ändra något i bildfilen, så inget förstörs.

Men i stort sett bör alla bra program visa samma bild ganska lika. Jag förutsätter här att du inte fotograferar i raw-forma. Och det gör du inte om du inte speciellt ställt in detta, och det har du nästan helt säkert inte gjort.

Det program du nämner, det är väl det som ingår i Windows, är såvitt jag vet inte något speciellt bra program. Men det visar nog ändå bilderna rätt korrekt. Däremot är det rätt begränsat jämfört med många andra program.

Men man kan bli förvånad över hur mycket bättre bilder kan bli efter en lätt skärpning och kontrasthöjning. Om du är bekväm och vill se resultat snabbt ska du ändra inställningarna i kameran. Men gör det lite måttligt!
ALj
 
Tack Anders.Nej fotar inte i RAW.Och ja bildbearbetningsprogrammet fanns redan i Windows.Får kika i manualen igen.På kompaktkameran var det lätt att ställa in mer färg och kontrast men allt är ju nytt i början.Ha en bra kväll.
Mvh Kicki
 
ANNONS