Annons

Polaroidkameror?

Produkter
(logga in för att koppla)

fhjgr469j

Ny medlem
Jag är jätteintresserad av att hitta en polaroidkamera. Var hittar man sådana att köpa? Ingen tycks ju använda de numera.

fhjgr469j skrev:
Jag är jätteintresserad av att hitta en polaroidkamera. Var hittar man sådana att köpa? Ingen tycks ju använda de numera.

Flesta fotobutiker brukar väll ha nån direktbilds kamera liggandes, senast jag såg en va i en expertbutik.

Kolla på ebay. Köpte en polaroid onestep för 50:- inkl porto från Tyskland. Inte den bästa modellen men jätteskoj att plåta med! Film (600) är också mycket billigare på ebay..

Hej!
Jag har också letat lite efter en polaroidkamera. Jag hittade en på expert (Polaroid One) + 2 st. 600 filmer för 500:-
Det är ju ganska okej med tanke på att de tar 170-180kr för en film!!! Så kameran kostar ju egentligen ingenting, men filmen kostar desto mera! (Förstår egentligen inte hur 10 bilden kan kosta 180kr, 18kr/bild! haha!)
Men borde det inte finnas något lager någonstans som har en massa polaroidfilmer kvar, det är ju inte många som använder polaroid menar jag så det borde ju finnas lite gamla bland sånt de inta har fått sålt...

(Om det är någon som vet någonstans där de har billiga filmer eller har själv så får ni gärna höra av er!)

/Jeppe

Clas Ohlson tar 319:-/2-pack. Jag brukar köpa från ebay, det blir billigare även med frakt från t ex england eller tyskland. Senast köpte jag 10-pack för 30£ inkl porto från england, det tycker jag är ganska billigt :)

Och så hittade jag en Polaroid One för 5 EUR i Tyskland på ebay..

Synd att det skall/måste vara så piss för miljön bara,

Claes Ohlson har faktiskt vettiga priser.

Jag har själv en löjligt ful "Polaroid Joycam" som tar ett nytt format som mer liknar 24x36 formatets prop,,

Eftersom bildens framkallning startar iom att bilden dras ut av kameran så minskar tyvärr möjligheterna att "leka" med emulsionsöverföringar etc,,

Joycamformatet är också billigare och kameran hos expert kostar runt 250,- Jag hittade min Joycam på tradera för 30,-

En härlig kännsla att fota polaroid MEN den största nackdelen ÄR att det inte är direkt miljövänligt alls;(

Mvh Niclas,

Jag rekommenderar att leta efter en 70-tals modell av Polariods direktbildskameror ("Polaroid-kameror") som heter Polaroid SX-70 Land Camera. Kameran finns dock i ett antal varianter t.ex. SX-70 Alpha, SX-70 Model 2 o.s.v.

Själv hittade jag min SX-70'a Model 2 på en loppmarknad för 60 kronor. Inte så illa när de lokala fotoaffärerna säljer samma modell för 800+ kronor.

Det som är lite speciellt med SX-70 modellen (nåja, de första versionerna) är att du ställer skärpan manuellt med ett hjul på kamera, likaså +/- 1.5 EV (exponeringskompensationen). Det som SX-70'an mest är känd för i våra dagar (bland t.ex. bildkonstnärer) är att den använder sig av en speciell direktbildsfilm ("Polaroid-film) som heter SX-70/Time Zero film. Denna filmen har en långsam "fixering" av emulsionen och går därför bra att manipulera genom olika tekniker för annorlunda fotografier. Manipulationen utförs oftast genom att trycka, gnugga eller värmebehandla den exponerade polariodfilmens yta.

Möjligheterna och resultaten med SX70 (TZ-film) ger fotograferingen en extra kick.

Nackdelen med en kamera som använder en specialfilm som började producerades på 70-talet är att den både är svår och dyr att köpa. Dyr... nja... den kostar ungefär vad en normal Polaroid-kassett kostar, sisådär 170-200 kronor för 10 filmer. När jag i min iver hade fyndat min SX-70 kamera fick jag springa runt i varje fotoaffär i Malmö utan något resultat. Inte ens YFO hade filmen! Ringde runt i kringkommunerna och hade turen att hitta tre paket i Lund, hoppas bara att de beställt mer.

Det går dock att använda Polaroid 600 kassetter i SX-70'an, bara man tänker på att anpassa exponeringen (annan känslighet) och är försiktig när man stoppar in 600-kassetten i kameran (det finns en plastflik på undersidan av 600-kassetten, slipa ner den eller för in den i kameran tillsammans med ett styvare papper/kartong).

Här är lite länkar med SX-70 fakta och bildgalleri:

http://joyopfer.com/sx70/main.html

http://www.chemie.unibas.ch/holder/SX70.html

http://www.aislingphotoart.com/

http://sx70.free.fr/index.html

Lycka till med fotograferandet!

Jag har en Colorpack 88 (och en SX-70 på väg från USA). Jag fick Colorpacken av en kusin, men har aldrig provat den. Det satt två läckande batterier i den när jag fick den.

Någon som vet om det behövs film i Colorpacken för att man ska få en reaktion från den?

Stoppade i två nya batterier efter rengöring men den är helt tyst. Jag läste nåt om att vissa polaroidfilmer har ett batteri i sig.

Du kan få en enkel polaroidkamera med en film för ca 200:- i en Fotoquick butik. Se upp bara, för filmen i fortsättningen kommer att vara mycket dyr (men jag tycker att det oftast är värt det!).

Lycka till!

600-film har förutom en inbyggd batteri även en ram i någon slags metall inuti filmhållaren av plast.

Någon som vet hur man sopsorterar filmhållaren? Batterier ska man ju inte kasta bland hushållsopor...

ANNONS
Götaplatsens Foto