Annons

Polfilter och IR-filter

Produkter
(logga in för att koppla)

Mánadís

Aktiv medlem
Har tänkt införskaffa ett polariseringsfilter, men vet inte så mycket om dem. Hur mycket kostar de för det första? Har en Konica Minolta Dynax 5D.
Sen finns det vad jag förstått två varianter: antingen ett filter som är polfilter alltihop eller ett där det bara är polariseringseffekt på ena halvan. Vilket är bäst? Finns det fler varianter? Jag retar mig på att himlen blir för ljus när landskapet nedanför blir bra, så det senare alternativet borde ju vara bättre...
Såg även nånstans att man kan köpa ett fyrkantigt filter och sedan ha en hållare på objektivet och "flytta ner" polariseringsfiltret så långt det behövdes. Vad heter såna? Och vad kan de kosta?

Har även lite funderingar kring IR-filter. Är alla svindyra eller finns det billiga varianter? Hade varit kul att ha, lite för skojs skull och kunna variera sig, men då får det ju inte bli så dyrt...

Hej

Du har nog blandat lite:
1. Gradierat ND filer är de som är olika ljusa, dvs kan börja helt ljusa och gravis avta, eller så är det en lite tvärare övergång.

2. Polfilter skall du ha cirkulära varianten, den är nog idag vanligast, och där är filtret tvådelat på djupet, dvs det sitter två polfilter irad, där du kan vrida det yttre för att välja grad av effekt. Detta ger då att man kan ta bort speglingar o glas o metall, få en bättre stund i himlens blåa färg. Det är dock känsligt för vinkeln ljuset träffar, så rakt mot eller från solen har den ingen effekt.

4. Rena ND filter, dvs de som är jämngråa, används då du vill ha stor bländaröppning med det är väldigt ljust, tex om du vill använda f=2.8 för kort skörpedjup i studio med bilxtar

5. Färgfilter, används nog idag mest av de som fotar med film, man kan använda dessa även om man har "fel" film, tex dagsljusfilm o lysrör eller glödlamplus, men även tex rött filter för att förstärka vissa effekter vid svart/vitt

Filtertyp: De fyrkantiga, Cokin filter är nog de vanligaste, skall du sattsa på 1 enligt ovan så är det bäst att sattsa på Cokin, de finns i två storlekar, välj normalstorleken, tror det är typ A.
Fördelen är att då kan du förskjuta var övergängen är, det är ett o samma filter till de olika objektiven, skruvfilter, de vanliga, måste du köpa med den filterdiameter objektivet har, tex 55mm, 62mm, 72mm, 77 osv. Med Kokin så köper du enbart en fästring med den storleken, sen har du en hållare man sätter i den ringen. Hållaren tar tre filter i taget för de stora kokinfiltren.

www.photax.se och www.scandinavianphoto.se har jag köpt mina Cokinfilter på.

Hoppas du blev lite klokare.

Roine

Tänkte precis sätta mig och skriva att jag nog har rört till det lite efter att ha kollat i en av fotoböckerna jag har.

Om jag nu har fattat det rätt så använder man polfilter för att göra himlen blåare t ex. Och ND-filter använder man för att t. ex. fixa så att en molnig himmel inte blir för ljus. Stämmer det nu? Och det är ND-filter som man kan ha en sån hållare till och ändra upp och ner och allt vad det är?

Vet du något om pris på både pol- och ND-filter?

Tack för ett jättebra svar förresten! Tror att jag äntligen lärt mig skillnaden mellan pol- och ND-filter!

hej

ND filter finns i flera varianter, det finns polfilter där med, skilj sen på gradient nd, dvs de har en tonad övergång och de med tvär övergång eller de som bara är jämngråa.

Typen heter P, inte A

Priserna finns nog på scandinavian

en sån per objektivtyp (gänga)
--------------------------------
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=1559712

Gradient filter
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=1559736

finns i olika styrka

Hållare
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=1559729