Annons

Polfilter på 15 - 55 mm kit?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonas Hedberg

Aktiv medlem
Hejsan

Är riktigt sugen på ett polfilter, men undrar om det är någon idé att satsa på ett sådant då jag endast har objektiv som fronlinsen roterar på?

mvh Jonas

Det går ju att använda även om frontlinsen roterar, men det blir ju lite omständigare.
Man får ju först fokusera och sedan vrida filtret för önskad effekt.

Jo det förstår jag, men hur omständigt blir det? Är det en väldig skillnad på effekten hur filtret vrids? Eller skulle man i princip kunna plåta på och bilderna blir hyfasde i vilket fall?

mvh Jonas

Hur det är vridet gör hela skillnaden. Om det är i fel läge förvandlas det antingen till ett onödigt neutraldensitetsfilter eller ger reflexdämpning som du inte alls vill ha.

Men det är som sagt inte så problematiskt att använda med roterande frontlins. Se till att stänga av autofokusen bara, eller flytta den åtminstone till någon annan knapp än avtryckaren.

Tack för svaren, låter ändå som att det blir till att införskaffa sig ett då. Drar till Madeira om 2 veckor och känner att det skulle kännas fint att ha ett på glugggen då!

Tack så mycket, mvh Jonas

Funkar bra

På Canons 18-55 vrider sig frontlinsen ganska lite vid fokuseringen, så du behöver sällan justera i efterhand. Jag har aldrig upplevt det som ett problem.

ANNONS
Götaplatsens Foto