Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
polfilter till digitalt?
- Trådstartare Forslund
- Start datum
tiger656
Aktiv medlem
Forslund skrev:
Hejsan. Brukar ni använda polfiltret när ni kör digitalt eller fixar ni det i PS?
Hur funkar dessa till dslr? Inte rent tekniskt, utan om de fungerar bra eller dåligt![]()
Jag har B+W polfilter till ett 50-500 zoom från sigma som jag kör på canon 10D och 300D hus.
Tycker att det genetellt blir något bättre med filter än utan men man kan ofta få mkt skumma effekter iform av alltför mkt fötstärkta kontraster mellan himmel (moln) och hav. En solig och ljus dag med ljusa molnformationer på himlen kan på bilden se ut som en solglimt mellan två åskskurar med åskmoln och svart hav.
Det kan ju också vara att mina upplevelser med polfilter ligger inom det normala för hur pol filter funkar.
Har då och då ångrat dessa 2000 som 86mm B+W kostade då nyttan för min del är lite tveksam.
/Stefan
Ziden
Aktiv medlem
Hej,
Kastar mig glatt in i polfiltrets mystik!
Som kuriosa kan jag nämna att Stefan och jag sitter brevid varandra på jobbet
Det finns två typer av polfilter, linjära och cirkulära. Traditionellt så säger man att man skall ha cirkulära polfilter till AF systemkameror. För att detta skall fungera bra så måste man ha ett objektiv som inte snurrar på frontlinsen när man zoomar och fokuserar. Anledning till detta är att man bestämmer styrkan på polarisationen genom att vrida filtret. Så för min del när jag fotar på stranden så vrider jag filtret tills himlen blir vackert klarblå och molnen ser ut som de gör när man tittar genom solglasögon. Utan polfilter på stranden med vit sand o mcyket sol så brukar man bara få urblekta 'slaskiga' bilder.
Vill man fota på stranden utan polfilter så kan man:
1. Skjuta från skugga till skugga
2. Köpa ND filter ( Neutral Density ) - som är neutrala gråfilter som minskar ljusinsläppet
Polfiltret in sin tur kan även ta bort reflektioner från glas och vatten, så att man t.ex. kan fota genom ett bilfönster eller botten på en sjö.
Jag brukar inte köpa de dyraste polfiltren, utan har kört HAMA med god framgång. Till min nyinköpta Canon 20D har jag faktiskt ett HOYA HMC Polfilter (67mm).
Lazzes slutsats: Rätt använt är ett polfilter bra, men det kan vara svårt att köra med samma inställning på filtret hela tiden om förhållandena man fotar undar förändras.
// Lazze \\
Kastar mig glatt in i polfiltrets mystik!
Som kuriosa kan jag nämna att Stefan och jag sitter brevid varandra på jobbet
Det finns två typer av polfilter, linjära och cirkulära. Traditionellt så säger man att man skall ha cirkulära polfilter till AF systemkameror. För att detta skall fungera bra så måste man ha ett objektiv som inte snurrar på frontlinsen när man zoomar och fokuserar. Anledning till detta är att man bestämmer styrkan på polarisationen genom att vrida filtret. Så för min del när jag fotar på stranden så vrider jag filtret tills himlen blir vackert klarblå och molnen ser ut som de gör när man tittar genom solglasögon. Utan polfilter på stranden med vit sand o mcyket sol så brukar man bara få urblekta 'slaskiga' bilder.
Vill man fota på stranden utan polfilter så kan man:
1. Skjuta från skugga till skugga
2. Köpa ND filter ( Neutral Density ) - som är neutrala gråfilter som minskar ljusinsläppet
Polfiltret in sin tur kan även ta bort reflektioner från glas och vatten, så att man t.ex. kan fota genom ett bilfönster eller botten på en sjö.
Jag brukar inte köpa de dyraste polfiltren, utan har kört HAMA med god framgång. Till min nyinköpta Canon 20D har jag faktiskt ett HOYA HMC Polfilter (67mm).
Lazzes slutsats: Rätt använt är ett polfilter bra, men det kan vara svårt att köra med samma inställning på filtret hela tiden om förhållandena man fotar undar förändras.
// Lazze \\
tobias.e
Aktiv medlem
Polfilter funkar likadant på dslr som på analog systemkamera.
Jag burkar kalla det "greklandsfiltret" eftersom det det ger just greklandsblåa himlar och hav, samt förstärker kontraster som annars blir väl dåliga en solig dag. Tror inte det finns många bilder i Apollos katalog som inte är tagen med polfilter ;-)
Precis som Lazze säger ställer man hur stark effekt man vill ha från pol-filtret genom att vrida en ring på det. De brukar ha en markering och max effekt är när den markeringen är "motsatt" det håll ljuset kommer från.
Angående cirkulära eller linjära polfilter så ger de samma bildresultat, men det finns en myt om att linjära (som är billigare)inte skall fungera med autofokus. Till min EOS 30 med diverse canon och sigma-objektiv har jag dock aldrig märkt skillnad om jag använt linjära eller cirkulära filter.
Sist vill jag inflika att effekten av polfilter är svår (om inte omöjlig) att helt efterlikna i PS. Dels för att dess påvarkan på bilden inte är lika överallt (vissa ljus och färger påverkas mer än andra), dels för den reflexborttagande funkionens skull. Sen är det ju mycket enklare att bara skruva på filtret innan man tar bilden än att ljustera kontraster och färger efteråt.
Jag burkar kalla det "greklandsfiltret" eftersom det det ger just greklandsblåa himlar och hav, samt förstärker kontraster som annars blir väl dåliga en solig dag. Tror inte det finns många bilder i Apollos katalog som inte är tagen med polfilter ;-)
Precis som Lazze säger ställer man hur stark effekt man vill ha från pol-filtret genom att vrida en ring på det. De brukar ha en markering och max effekt är när den markeringen är "motsatt" det håll ljuset kommer från.
Angående cirkulära eller linjära polfilter så ger de samma bildresultat, men det finns en myt om att linjära (som är billigare)inte skall fungera med autofokus. Till min EOS 30 med diverse canon och sigma-objektiv har jag dock aldrig märkt skillnad om jag använt linjära eller cirkulära filter.
Sist vill jag inflika att effekten av polfilter är svår (om inte omöjlig) att helt efterlikna i PS. Dels för att dess påvarkan på bilden inte är lika överallt (vissa ljus och färger påverkas mer än andra), dels för den reflexborttagande funkionens skull. Sen är det ju mycket enklare att bara skruva på filtret innan man tar bilden än att ljustera kontraster och färger efteråt.
Ziden
Aktiv medlem
Tog en cirka 200 bilder idag i det finfina Långfredagssolvädret
Hade mitt HOYA HMC polfilter påskruvat på mitt 17-85 IS USM på en Canon 20D, så för att se pol-filter "in action" på en digital slr så kan du kolla in,
http://www.sidens.se/Langfredag2005/
mvh Lazze
http://www.sidens.se/Langfredag2005/
mvh Lazze
maxzomborszki
Aktiv medlem
Det är inte en myt. På vissa typer av autofokussystem och ljusmätningssystem kan resultatet bli opålitligt beroende på polarisationsriktningen hos ljuset.tobias.e skrev:
Angående cirkulära eller linjära polfilter så ger de samma bildresultat, men det finns en myt om att linjära (som är billigare)inte skall fungera med autofokus.
Det är alltså inte så att man slänger på ett filter på kameran och pang-bom slutar autofokusen eller ljusmätningen att funka. Snarare är det så att det funkar ibland (oftast) men vid ett visst läge på polfiltret så ger ljusmätaren inte rätt resultat eller autofokusen jagar.
Som kameratillverkare vill du inte gå ut och säga att "jovisst funkar det här filtret, 99% av gångerna". Den sista procenten bilder kommer resultera i en massa klagomål och missnöjda kunder. Alltså säger man hellre att folk ska använda cirkulärt polarisationsfilter då detta problem inte uppstår med dessa.