Annons

Polymax funkar ju inte!

Produkter
(logga in för att koppla)

pettisson

Aktiv medlem
Hej igen

Pappersramkallare. När jag för ett par månader sedan började framkalla själv så köpte jag Kodak Polymax från Photax men använde det bara en gång för att sedan börja göra slut på en flaska Tetenal Variospeed som följde med från förra ägaren och var flera år gammal. Den har funkat klockrent.

Så tog den slut och jag ska börja ta av min Polymax igen meeeeen nu är det nåt knas. Det står 3 min på 20 grader på papper men jag låter den ligga i 5 min utan att man kan se mer än några svaga toner framträda. Ja blandningen är rätt. 1+9.

Och detta är när jag gör en kontaktkarta så apparaten lyser ju i 7 sekunder rakt ner på papperet där negativet tagit slut. Det borde blir svart direkt direkt som när jag använde Tetenal men icke!

Så kollade jag på Photax hemsida. Där på bilden är innehållet i flaskan ljus. Så var det med Tetenal med. Men mitt har färgats svart. Eller om det var så i början - det kommer jag inte ihåg! Likaså i det färdigblandade badet (där jag doppar papperet i) - så är ju vätskan helt svart.

Frågan är om framkallare någonsing ska vara mörka/svarta eller. Ni som provat flera kanske vet? Eller kan det hänt nåt med mitt Polymax kanske under dom månaderna då jag använt Tetenal istället? Men dom ska ju gå att förvara en tid även fast dom är öppnade och sedan stängda en gång.
Förre ägarens Tetenal hade ju hållit i flera år öppnad. Är det kanske så att Kodak Polymax pappersframkallare är skit???
 
Hej !

Den är ju gjord för Mörkrum, givetvis.

Har aldrig använt Polymax, alla de frk jag använt
har ingen varit svart eller mörk från början och samtidigt fungerat,
de hade däremot en förmåga att oxidera ( eller vad som nu sker ) till
ett utseende liknande CokaCola och var långt innan den färgen oanvändbara.

Släng den och skaffa någon ny.

Minns jag rätt finns det en tidigare tråd om Agfa Neutol som tydligen
kunde oxidera på liknande sätt i en oöppnad förpackning.

//MW
 
Är din Polymax svart eller mörk så har den oxiderat och förlorat sin effekt. Flytande kemi ska förvaras i lufttäta och väl fyllda kärl. Men trots det så brukar den inte hålla mer än ca 6 månader i oanvänt koncentrat. Kolla på Kodaks datapblad för Polymax framkallare, där står om hållbarheten, men är den förvarad i 6 månader eller mer är det nog inte så konstigt att den oxiderat. Framför allt inte när du öppnat förpackningen och använt den en gång. Kanske var den lite gammal redan när du köpte den, eftersom den bara efter två månader oxiderat? Eller så har du inte sett till att skruva dit korken riktigt så att färsk luft hela tiden kunnat komma in i flaskan? Var den inte fylld finns ju också¨mer luft i kärlet än en fylld flaska. Se till att använda förvaringskärl som är lufttäta och är anpassade för mängden framkallare du förvarar, dvs att de är väl fyllda.
 
Senast ändrad:
Tack för svaren.

Surt att den inte funkar när det var mycket kvar. Men ja jag ska köpa glasflaskor och sån spray. Sen ska jag prova köpa Tetenal igen. Det funkade bra sist i alla fall.
 
Tack för svaren.

Surt att den inte funkar när det var mycket kvar. Men ja jag ska köpa glasflaskor och sån spray. Sen ska jag prova köpa Tetenal igen. Det funkade bra sist i alla fall.

Prova Dektol, jag har jämfört Tetenals framkallare med den och Dektol ger djupare svärta som jag upplever det. Dektol finns dock bara i pulver numera hos Photax. Men en 3,8 liters förpackning som spädes 1+2 (tror jag) gör man lätt av med på några månader. 5-litersdunkarna av Dektol som Photax hade förut (som spädes 1+9 och som egentligen var avsedda för maskinframkallning) är kanske lite väl mycket för normalkonsumenter?
 
ANNONS