Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pool för analoga alternativa tekniker

Produkter
(logga in för att koppla)

frsk

Aktiv medlem
Inte för att jag har något emot digitala experiment men som en som gärna experimenterar i mörkrummet skulle jag gärna se en pool för bilder gjorda med ANALOGA alternativa tekniker och/eller ädelprocesser: fotogravyrer, gummitryck och andra liknande tekniker. Som det är nu översvämmas teknikkategorin alternativa tekniker analogt (mörkrum) av allt annat än just alternativa tekniker. En särskild pool med någon av fotosidans mörkrumsrävar som poolvärd kanske skulle underlätta för oss som är speciellt intresserade av teknikerna?

Jag har via e-post diskuterat saken med Elmfeldt men jag tänkte här höra om någon annan skulle tycka att en sådan pool var intressant.

/ F

Tummen upp, definitivt. Det är en styvmoderligt behandlad grupp som behöver ett eget rum för att komma till sin rätt.

Tycker också att det är en väldigt lämplig och tydlig avgränsning som ju borde passa tankarna med poolsystemet om jag förstått det rätt.

Låer vettigt. Har vi någon aspirant till poolvärd?

Poolvärden definierar poolens beskrivning, och har också rätt att plocka bort bilder som inte följer poolen inriktning - tex om någon lägger in Photoshop-manipulerade bilder i denna pool.

Låter absolut intressant tycker jag! Jag är mycket fascinerad av dessa tekniker och bilder och tycker det vore mycket kul om de kunde lyftas fram.

Årets bästa förslag !!!! :))
Jag ska med glädje hjälpa till att övertala Lasse att bli poolvärd (om det skulle behövas).

Iofs djupt smickrad att blivit föreslagen men har låångt ifrån Lasses kunskap, erfarenhet och öga. Han är den odiskutabelt bäste för detta.

MVH Eva

Skall vi köra vanliga betyg, eller finns det något speciellt runt denna inriktning som är intressant att betygsätta separat?

En utmärkt idé, Fredrik. Vanligt mörkrumsarbete skulle kanske kunna få plats även här. Jag tror att de som verkligen bemödar sig att ta fram bilder på papper och skannar dessa är ganska få i jämförelse med dem som skannar negativen. Dessutom så hamnar ju lithbilderna mellan traditionell fotografi och alternativa processer.
För övrigt så tycker jag att slumpmässiga bilder från alla pooler bör synas på framsidan av FS. Det skulle lyfta fram de olika stilarna som finns representerade på FS.
En bra forumvärd vore Fredrik Skott tycker jag om Lasse eller Eva tackar nej.

Nja, personligen ser jag nog helst Lasse Mellberg som poolvärd. Om han vill.

Och sedan tror jag att man bör hålla poolen endast öppen för just alternativa mörkrumstekniker. "Vanligt" framställda svartvita kopior bör kanske finnas i en egen pool.

/ F

Även om jag inte kan bidra med bilder själv låter det som en klar källa till inspiration...

Men jag har en fundering. Hur ska man förhindra att t.ex en pool som i detta förslag håller sig inom ramarna? Är det poolvärden som tar bort bilder som så att säga hamnat fel?

Som påpekades i det första inlägget verkar tekikkategorin som finns nu innehålla det mesta...

Mycket bra förslag, Fredrik!
Skulle vara trevligt att kunna gå direkt på den typen av bilder, utan att behöva sålla igenom massor av annat, och att lättare hitta andra fotografer med samma intresse.

Vart ska man sen dra gränsen för vad som är "vanligt" framställda svartvita kopior? Bara efterbelysning och pjattning hör knappast till alternativ teknik, men vad säger man om splitkopiering? Kopiering med raster eller genom olika material? Mer eller mindre avancerat toningsförfarande?
Lithkopiering?

Hmmm - gränsdragningen får väl dras av värdarna förstås, och kanske kan uppdateras när något nytt som kan hamna inom temat dyker upp?

Ja, gränsdragningen är ju lite knepig. Andra gränsfall finns - infraröd film, polaroidtransfers, uv-fotografering (och då tänker jag inte på undervattensfotografering). Men säkert kan vi tillsammans lyckas finna rimliga avgränsningar för poolen. När väl det beslutats om en pool ska skapas eller inte.

/ Fredrik

En pool är nog på gång. Lasse och jag har diskuterat saken. Men inget är klart ännu. Så vi får se hur det går.

Men hur ska en beskrivning se ut? Det är svårt att göra begränsningar utan att låta som en "analogfascist". Men skulle den nedanstående texten kunna vara något att utgå från till en början (som allmänna riktlinjer som inte slaviskt behöver följas - sedan kan de ju dessutom alltid förändras med tiden)?

------

Denna pool är dedikerad analoga mörkrumstekniker
utöver de vanliga. Ädelprocesser som gummitryck, platino-/palladiotypi,
fotogravyr och cyanotypi är självskrivna. Lithkopiering, flytande emulsion
och kopiering genom tyg, papper eller andra material är exempel på andra
”alternativa” mörkrumstekniker. Även polaroidmanipulationer, emulsions-
och polaroidtransfers hör hemma här. Bilderna bör huvudsakligen vara
analogt framställda. Men exempelvis kan negativen givetvis vara helt eller
delvis digitalt framställda. Däremot hänvisas vanliga analogt eller
digitalt framställda bilder till exempelvis Kritikpoolen. Vi ser gärna
beskrivningar av hur du gått tillväga för att framställa bilderna!

------

Kritisera gärna förslaget hårt (det tål jag)!

/ F

Tycker det är ett utmärkt förslag.
Kommer inte ha bilder själv i poolen men det är alltid kul att hämta inspiration från vad folk gör analogt och sen göra det digitalt själv.

P.S. diggar dina bilder Fredrik :)

Det verkar vara en bra gränsdragning tycker jag...

...handkolorerat kan kanske få vara med?

...mörkrumsexperiment? - exv. kladda med framkallare och fix och få en "skitig" bild, eller bleka och tona i omgångar, eller plocka upp bilder ur papperskorgen när de liksom blivit fläckiga och göra nåt av det... eller nåt annat tokigt som jag inte kan komma på just nu men som man hittar på när man känner för det.

Jag ser att du valt själva mörkrummet som utgångspunkt.

Pinhole- eller Holgabilder eller t.ex. infraröd film (oops Fredrik, hur kunde du glömma det?), alltså annat "alternativt" i själva fotograferingsögonblicket - hamnar det utanför? Visserligen borde det kanske vara ännu en annan pool, men å andra sidan gissar jag att det är mycket samma människor som experimenterar i både fotografi och kopiering.

Nåja - gränsen måste ändå dras nånstans, och som sagt så finns kritikpoolen för övriga grejer.

Jag tycker det finns utrymme för en annan pool med "alternativa exponeringstekniker" där man labbar med olika specialfilter, andra färgområden (IR/UV), höghastighetsexponering, udda linser (pinhole odyl) och andra sådana experiment. En pool där själva teknikerna bakom bilden är högintressant, inte bara om det blev en bra bild som resultat.

Ingen efterbehandling får göras (kanske med undantag för att göra om till svartvitt, tex digital IR), det är jobbet före exponeringen som är det intressanta.

Tillika en pool för "alterntiv/extrem efterbehandling" för dom som gillar sådant.

ANNONS
Götaplatsens Foto