Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pool för analoga alternativa tekniker

Produkter
(logga in för att koppla)
Fredrik skrev..............Det är svårt att göra begränsningar utan att låta som en "analogfascist". Men skulle den nedanstående texten kunna vara något att utgå från till en början (som allmänna riktlinjer som inte slaviskt behöver följas - sedan kan de ju dessutom alltid förändras med tiden.............

Tycker att "analogfascist" låter trevligt i en inledningsfas, dessutom tycker jag det ska finnas krav på utförlig beskrivning av tillvägagångssättet.
Hur många digitala PS fantaster tror du inte kommer att försöka!!
Vet att jag låter som en riktig bitch nu men jag ser denna pool som vår egen lilla skattkammarö när resten av FS bokstavligen översvämmas av PS/NI förskönade (och manipulerade) digishots.

MVH Eva som har PMStaggarna utåt idag och lär få äta upp detta inlägg med isätticka som dressing

Hej igen Eva!

Ja, ordvalet borde nog ha varit annorlunda. Men jag tror du förstår vad jag menar. Det jag ville säga var att jag absolut inte har något emot digitala kameror, digitala redigeringar eller digitala experiment (och därmed slippa alla former av vs-diskussioner). Men precis som du vill jag se en pool innehållande resultat av analogt "alternativt" hantverk.

I beskrivningen av poolen står: "Vi ser gärna
beskrivningar av hur du gått tillväga för att framställa bilderna!" Det tror jag räcker. Sedan kan man ju alltid via kommentar/mail fråga om tillvägagångssättet. Är det "fel för den här poolen" kan jag, Lasse eller fotosidans administratörer helt enkelt plocka bort bilden.

/ F

Senast ändrad:
Liza skrev:
Tycker det har stor betydelse då vi redan från första inlägget betonat det Analoga Mörkrumsarbetet dvs det fotografiska hantverket.
Men då skall handkolorering odyl arbeten på den färdiga kopian inte platsa, för det är väl inte ett mörkrumsarbete?

// CL, som (s)labbade en del på 80-talet men varit torr om fingrarna sedan dess...

Tycker Christer tar upp en delikat detalj med handkoloreringen. Som jag ser det idag så håller hans argument hela vägen, både tidigare inlägg rörande digitala kopior såväl som de senare.
Att det sker utanför mörkrummet på en färdig bild är ju detsamma som med polaroidtransfers och emulsionslyft som också är färdiga bilder i grunden och kan lika bra göras hemma i köket. Om man gör en grov gränsdragning så blir skillnaden detalj versus helhet (måla en blomma eller flytta hela bilden).
I detta fallet föreslår jag att handkoloreringen lyfts ur kategorin med argumentet att handkoloreringen endast ytligt påverkar Presentationen av bilden utan att förändra bildens struktur eller kemiska sammansättning, mm. Det känns helt enkelt inte som en alternativ teknik.
Polariod och Mordancage på kopior förändrar hela bilden och dess karaktär när de bearbetas dessutom måste man ha typ mörkrumsutrustning för att arbetet ska bli lyckat.
MVH Eva

Senast ändrad:
Ja, ni har nog rätt. Har (tills vidare) tagit bort handkolorering från poolbeskrivningen.

Och Eva - dina Mordancage är fantastiska. Hur har du egentligen gjort dem? Kanske ett ämne för en artikel på fotosidan?

/ F

Senast ändrad:
clindh skrev:
Som jag skrev ovan, en pool för "annorlunda" exponeringstekniker är nog också på sin plats; "konstig objektiv", pinhole, leksakskameror, specialfilter som IR/UV. Där gör vi isåfall ingen skillnad på analogt/digitalt - sålänge effekten uppnås direkt vid exponeringen, inte vid
efterbehandling. Vad tror ni?

Nyfiken. Undrar om ni diskuterat något mer om en sådan pool och/eller en egen toycamerapool?

/ F

nu har poolen för analoga alternativa tekniker varit igång ett tag. men det är synd att säga att vare sig bilduppladdande eller kommenterande förekommer särskilt frekvent i poolen.

vad ska göras? går det att "bredda" poolen för att engagera fler? går det att göra reklam för den (och andra specialpooler) på fotosidans första sida? är specialpooler överhuvudtaget bra att ha?

tips, tankar och idéer tas tacksamt emot.

/ f.

Alternativa tekniker är ju just - alternativa - dvs. lite i utkanten av vad de flesta fotografer håller på med. Eller som det där lilla extra för många av oss.

Uppladdningsfrekvens och kommenterande motsvarar kanske den smala definitionen, men ska inte ses som ett "misslyckande", tycker jag!

För det första så är det viktigt att vi kan hitta de här bilderna på ett lätt sätt - just därför att det ÄR en såpass smal genre. De drunknar annars i floden av bilder på fotosidan.

Sen ligger det kanske i saken natur att vi "alternativare" lägger större del av vår fritid just i mörkrummet än framför datorn.

Om vi nu inte är så många såna så blir den inspiration och den feedback vi kan få online ju ännu viktigare.

Har du möjlighet och ork att fortsätta som poolvärd, så hoppas jag vi får behålla den.

Reklam på första sidan t.ex. skulle säkert öka besöksfrekvensen, men finns det utrymme för det? Poolerna presenteras där redan idag, men en bild då och då skulle säkert ge flera träffar. Om det går att ordna.

Jag tror att en pool för analoga mörkrumstekniker över huvud taget vore att föredra. Då tror jag att det skulle bli mera fart. Betydligt flera skulle ha mera behållning av att också grundläggande mörkrumsarbete bedöms och diskuteras. Men jag är inte människa att avgöra om det är bäst att dessa samsas i en enda pool eller om det är bäst att separera grundläggande och alternativa tekniker?

Jag tycker precis tvärtom! Det har dykt upp många fler bilder än vad jag förväntat mig, och nog har väl folk kommenterat ganska flitigt?

Tycker inte alls att poolen ska breddas - då försvinner hela idén...

Vänta ett tag & se - det är ju mycket att stå i så här innan jul (hycinterna ska planteras, lussekatterna provsmakas, paketen slås in...) så folk kanske inte har fotosidan högst upp på prioriteringslistan.

Lite mer reklam hade väl varit bra. Några spännande artiklar kanske (om vad?)? Synd att vi är så utspridda, annars kunde vi haft någon slags alternativ-helg-workshop...

Skott skrev:
nu har poolen för analoga alternativa tekniker varit igång ett tag. men det är synd att säga att vare sig bilduppladdande eller kommenterande förekommer särskilt frekvent i poolen.

vad ska göras? går det att "bredda" poolen för att engagera fler? går det att göra reklam för den (och andra specialpooler) på fotosidans första sida? är specialpooler överhuvudtaget bra att ha?

tips, tankar och idéer tas tacksamt emot.

/ f.

Ja, ni har nog rätt. Bäst kanske är att vänta och se vad som händer. De senaste dagarna har också ett antal bilder laddats upp i poolen.

/ F.

tänkte bara meddela att jag, av skäl som inte har något att göra med poolen i sig, har avsagt mig värdskapet för poolen alternativa mörkrumstekniker. om någon är intresserad att ta över så maila lindh eller någon annan av administratörerna.
/ f.

Senast ändrad:
Graal skrev:
Jag tror att en pool för analoga mörkrumstekniker över huvud taget vore att föredra. Då tror jag att det skulle bli mera fart. Betydligt flera skulle ha mera behållning av att också grundläggande mörkrumsarbete bedöms och diskuteras. Men jag är inte människa att avgöra om det är bäst att dessa samsas i en enda pool eller om det är bäst att separera grundläggande och alternativa tekniker?
Jag fick en liknande tanke idag som jag skickade till redaktionen innan jag kom på att titta i det här forumet. Nåja... jag startar en ny diskussion om det så att det syns.

Graal skrev:
En utmärkt idé. Det är en låg aktivitet i poolen och det analoga mörkrummet innehåller så mycket som direkt berör oss som är intresserade av de alternativa teknikerna. Dessutom så blir det ett naturligt fokus på den analoga tekniken och dess möjligheter.

ANNONS
Götaplatsens Foto