Annons

Poolförslag: Fine Nude Art

Produkter
(logga in för att koppla)

Arleklint

Aktiv medlem
Detta är min tanke om en ny pool. Bilder i denna kategori skulle eventuellt kunna platsa i poolen "Studiofotografering", men alla Nude Art bilder görs inte i studio.

För mig som är tämligen ny att att testa denna typ av foto vore det lärorikt att kunna dela tankar och tekniker med andra mer och mindre erfarna.

Jag antar att det behövs en definition av vilka bilder som skulle platsa i poolen.
Jag föreslår då att man definerar Fine Nude Art som bilder på kroppar, som enbart syftar till att vara vackra bilder. Alltså inte modellbilder som syftar till eller görs i en stil som reklam eller promotion-bilder.

Vad tycker ni?

Låter som en bra idé, men det enda är väl att linjen "Vackert" är lite luddig. Jag vet inte vad som kan anses "vackert".

Har sett mycket groteska nakenbilder i "Subculture", men de är samtidigt inte något "icke vackert".

Jag har inte sett några nakenbilder här på fotosidan som varit något annat än just nude art.
Så jag själv förstår inte vad som behöver vara så speciellt definerat. "Regler" för nakenbilder finns redan för normal uppladdning av bilder.

Jag tycker det vore en bra idé med en sådan pool.
Det ska kunna finnas ett sådant visningsfönster, utan att det blir tabu över det hela.

Inte för min del, jag skrev "Fine Nude Art" för att de flesta då vet vad jag menar.

Finns det förslag på svenskt namn?

Fast en sån pool skulle nog vara svår utan def. på vad nude art är.
(Jo, jag tänker på andra tråden där det verkar buntas ihop rätt många genrer)

Vad skulle hamna i en sån pool tro?

jo men. Mer erotic åt folket på fs..

kan vara nice att varva taljoxarna med, emellanåt..

jag personligen gillar den "nischen", och rekryterar gärna modeller genom denna tråden..

är säker på att herr Arleklint inte misstycker...

:eek:)

Ps: Lotta, ställer du upp??

/T

tomasbz skrev:
jag personligen gillar den "nischen", och rekryterar gärna modeller genom denna tråden..

är säker på att herr Arleklint inte misstycker...

:eek:)

/T
Tänker du "sno" Jannes modell?;)

Fast seriöst så tycker jag en nude artpool skulle vara kanon. Jag hoppas bara att en vettig def. kan komma till så den blir intressant om den blir av..

PS: EDIT. To late.. Såg ditt PS nu. På finporr eller konst?? DS

Def Nude Art skulle nog passa Janne Arleklints och några kvinnliga fotografers bilder bra men de flesta andra fotografers bilder i den stilen är ju ren porr och försök att få av modellen så mycket kläder som möjligt

Jag gillar inte defen där du skriver "enbart vackra bilder" Janne.
Vad som är vackert ligger hos betraktaren.

Jag plåtar en del som jag skulle definiera som nude art, men det är inte alltid "vackert" jag ser som syfte utan snarare är jag ute efter en känsla många gånger.
Sen kanske inte andra definierar som mig, men Jag anser alltså inte att nude art måste vara vackert.

Tomas, kul att alla inte är så nogräknade att de ens behöver se "motiven" till bilderna innan de frågar..
Fast vi tar nog inte det här. (Jag är förresten fotograf av en väldigt god anleding, placeringen;))

Lotta!

Du krånglar till något vi är ense om!

Låt bli att reta dig på definitioner när vi båda vet att vi har samma grundtanke!

Hur definierar vi poolen?

Försök hitta något som vi kan enas kring. På så sätt kan poolen bli realitet!

Arleklint skrev:
Lotta!

Du krånglar till något vi är ense om!

Låt bli att reta dig på definitioner när vi båda vet att vi har samma grundtanke!

Hur definierar vi poolen?

Försök hitta något som vi kan enas kring. På så sätt kan poolen bli realitet!
Oki, är det inte vackert du är ute efter så är vi nog överens:)

Det är svårt att sätta ord på en def, men något åt att det handlar om nakenkonst (svenskt blev det ordet också;))
Sen kan det vara upp till fotografen i ett sånt läge att avgöra vad "konst" står för väl?
Kanske Slitzbilder och såna där det är mer motivet än konsten som ska locka kan hänvisas någon annanstans? (Om de inte ska räknas in till nakenkonsten, kanske är bara min uppfattning att de inte är konst även om de nog är konst att behärska tekniken till fotot där med..)
För mig är konst sånt jag kan tänka mig hänga på väggen för att definiera ordet lite..

Hinner inte spåna vidare nu för jag och kameran ska iväg och plåta lite till den förhoppningsvis blivande poolen nu;)

Kul idé.

Det snackas mycket mkt om vad det nude art egentligen är. Vore det inte enkalare att ni laddade upp lite xempel att diskutera kring?

Jag gör ett försök - skulle det här duga som "nude art" (har haft bilden i mitt galleri tidigare) ??

Eller är den inte tillräckligt "nude"?
Eller kanske inte tillräckligt konst(ig) ?
Skulle du släppa in den i din pool Janne?

Bilagor

• nd.jpg
    nd.jpg
    14.8 KB · Visningar: 1,050
Jobba på att poolen blir av!

Skit i att skapa egna personiga definitioner!

Hur skall poolen definieras för att den skall bli allmängilig?

Mattsen skrev:
Kul idé.

Det snackas mycket mkt om vad det nude art egentligen är. Vore det inte enkalare att ni laddade upp lite exempel att diskutera kring?
Jag tycker det är art men ett plagg gör ju att det inte är naket om man ska märka ord väldigt;)

Det bästa är nog att låta var och en avgöra själva vad som är nude art och vad som inte är det, men många halvpåklädda bilder skulle jag personligen vilja räkna bort. Jag skulle räkna bort "tjejbilder" med plutande munnar och kåtblickar och hellre se till bilder där känslan förmedlas mer av kropp, form, ljus, skuggor än genom ansiktsuttryck alltså (även om modellerna är nakna.)

Rotar kanske runt lite i arkivet när jag kommer hem igen för exempel åt båda hållen kanske,
EDIT: eller förresten, jag har inga plutande munnar i arkivet att ta fram kom jag på...

lottae skrev:
Jag tycker det är art men ett plagg gör ju att det inte är naket om man ska märka ord väldigt;)

Det bästa är nog att låta var och en avgöra själva vad som är nude art och vad som inte är det, men många halvpåklädda bilder skulle jag personligen vilja räkna bort. Jag skulle räkna bort "tjejbilder" med plutande munnar och kåtblickar och hellre se till bilder där känslan förmedlas mer av kropp, form, ljus, skuggor än genom ansiktsuttryck alltså (även om modellerna är nakna.)

Rotar kanske runt lite i arkivet när jag kommer hem igen för exempel åt båda hållen kanske,
EDIT: eller förresten, jag har inga plutande munnar i arkivet att ta fram kom jag på...

Så hur definierar vi poolen på ett sätt som är allmängiltigt? Och inte bara styrt från oss?

lottae skrev:
...men många halvpåklädda bilder skulle jag personligen vilja räkna bort. Jag skulle räkna bort "tjejbilder" med plutande munnar och kåtblickar och hellre se till bilder där känslan förmedlas mer av kropp, form, ljus, skuggor än genom ansiktsuttryck alltså (även om modellerna är nakna.)
.
.
.

Bra, då vet jag. Antagligen så passar inte heller yngre kvinnor med "perfekt kropp" som någon skrev i en kommentar till en av mina bilder. Så det är nog inte min grej riktigt det här med "nude art".
(Tag gärna bort mina två inlägg eftersom de nog inte har här att göra).

MVH Mattsen

ANNONS
Götaplatsens Foto