Annons

Fine Art Nude

Produkter
(logga in för att koppla)

Bluedude

Aktiv medlem
En tjej som jag känner har frågat mig om jag kan tänka mig att fota henne enligt "Fine Art Nude" eller vad man nu kallar det.

Jag är helt oerfaren på denna biten. Använder en Canon Eos 300 D.

Om jag tackar ja, vad bör jag tänka på inför och under själva fotograferingen?

Vad bör jag tänka på och vilka tekniker bör jag använda i photoshop efteråt.

Hon har visat mig en del bilder med den stil hon vill att bilderna skall ha. Kan jag ladda upp en sådan bild här även om den inte är min egen? Detta enbart så att någon på forumet kanske kan hjälpa mig med tips osv? Tala om hur jag skall gå till väga för att få fram just den typen av resultat.

Ta ingen annans bild och ladda upp utan lov utan kolla i poolen här i stället om du hittar något exempel. Med exempel är det ju lättare att ge råd.

Jag kollade in dina bilder och du har helt klart en fin bildkänsla, lita på den. Troligen har väl tjejen sett dina bilder?

Försök vara ärlig om du är osäker du kan göra sådana bilder som tjejen har visat upp. Ge gärna själv ett par exempel på sådant du vet att du behärskar så har ni garderat er lite.

I övrigt vad du behöver tänka på under fotosessionen är att slappna av. Är du avslappnad och cool som fotograf, så blir modellen också avslappnad.

Ett misstag många gör när de ska fota naket är att glömma bort allt de i normala fall tänker på när de ska ta bilden. Gör inte det, fokusera på bilden. Har sett många bra fotografer producera kassa bilder bara för det är en naken tjej framför dem.

Se till att tjejen har tillgång till allt hon behöver. Vill hon ha sällskap med sig så ska hon få ha det.

Sen om tekniker o photoshop. Det är svårt svara på den frågan. Jag har ingen aning om vad för utrustning du har tillgång till. Som regel krävs bra med ljus om inomhus. Har du studio? Blixtar?

Om bildexempel. Hitta den som finns på internet / fotosidan och länka till den eller fråga fotografen som tagit bilden.

Jag har ingen egen studio och har heller ej sådan utrustning. Modellen i fråga är medveten om det och hon vet även att jag inte har erfarenhet av denna typ av fotografering. Hon tycker dock mina andra bilder tilltalar henne och vill att vi gör ett försök.

Vi kommer förmodligen hålla till hemma hos henne för att hon skall kunna känna sig så bekväm som möjligt. Även en vännina till henne kommer att finnas på plats.

En sak som är viktig är:

Säg till henne att inte ha några åtsittande kläder (trosor, bh etc) några timmar innan. Märkena är onödiga att få med på bild.

/ Marcus

Det är bra att du har en väninna som är med, det gör att modellen känner sig bättre till mods. Min erfarenhet av att plåta nakna människor är inte så stor, men jag har lärt mig att det tar tid. Det är roligt, men svårt. Det är bra att ha flyttbar belysning, även centimeterstora förändringar av lampans placering kan vara skillnaden mellan en bra och en dålig bild.
Lycka till och låt tiden gå.

En handduk, morgonrock eller annat att svepa runt sig mellan omflyttningar/i pauser är ett tips till för bekvämlighetskänslan.

Frank, hojta till när det är dags så får du låna mina prylar om de är lediga.

Kan hjälpa dig att ställa in allt, sen smiter jag så du får vara själv med henne.

Hör av dig bara

Håkan

ANNONS
Götaplatsens Foto