Annons

Popup blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

Tweedy

Aktiv medlem
startade en tråd om hur jag skulle få igång mina studioblixtar förut, och dom går igång när jag tycker av popup blixten, men nu till det stora MEN, jag har ett 50 mm 1,8 EF objektiv, går jag för nära så blir modellen vit i ansiktet och inte av studioblixtarna utan av den lilla sist provade jag att tejpa över en vit pappersbit och det gick jättebra MEN det luktar ju bränt efter ett tag vill itne förstöra min kamera! finns det nåt plastskydd eller nåt man kan dra på?

Nån som har samma problem hur löser ni det?

//Emma

Tweedy skrev:
startade en tråd om hur jag skulle få igång mina studioblixtar förut, och dom går igång när jag tycker av popup blixten, men nu till det stora MEN, jag har ett 50 mm 1,8 EF objektiv, går jag för nära så blir modellen vit i ansiktet och inte av studioblixtarna utan av den lilla sist provade jag att tejpa över en vit pappersbit och det gick jättebra MEN det luktar ju bränt efter ett tag vill itne förstöra min kamera! finns det nåt plastskydd eller nåt man kan dra på?

Nån som har samma problem hur löser ni det?

//Emma

Det är ingen fara om det luktar lite bränt. Det är pappret som luktar.

Många har provat med en bit exponerad film framför blixten med goda resultat. det måste dock finnas lite luft mellan blixt och film för att det inte ska ge värmeproblem.

Eftersom du inte har en PC-kontakt i din kamera, så kan du köpa en liten adapter till blixtsko-fästet med en PC kontakt i... Sedan kopplar du helt enkelt en sladd därifrån till dina blixtar. kostar 85:-

Annars finns ju Pocket Wizard - trådlöst system som gör livet som fotograf lite lättare att leva =o)

//Peter

pingpongboll

Oftast sätter jag på en synkadapter och kör med sladd.

Men om man vill röra sig fritt och inte snubbla på sladden så ställer jag ner interna popuppblixten till minimum och så har jag en bordtennisboll som jag gjort lagom stort uttag i
för att den ska passa och hjälpligt sitta kvar när man vrider och vänder på kameran.
Bollarna köpte man i trepack (tur det för den första blev inte bra, trillade loss väldigt lätt).

Detta funkar utmärkt för mig. Popupblixten påverkar inte ljusbilden, men om man tittar noga så blir det naturligtvis en liten catchligth i modellens ögon.

ANNONS
Götaplatsens Foto