Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Portabel Blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

MartinAdolfsson

Aktiv medlem
Hallå,
Jag är i en uppgraderingsfas nu och tänkte köpa en helt ny canon utrustning (10d med allt som kan tänkas) är dock lite fundersam på vilken blixt jag ska köpa. Jag brukar köra handhållet monterat på stativ med min Nikon sb-24 funkar relativt ok.
Nu vill jag ha nått kraftigare och funderar på att köra på aggregat tex profoto eller liknande. Problemet med dessa är ju att dom väger en del så min fråga är då finns det någon annan bra kraftfull blixt som drivs på vanliga batterier tex metz eller liknande? Allt ska användas på location och vara relativt lätt att transportera. Någon som har bra tips?

Mvh Martin!

Hej,

Canons 550-blixtar erbjuder ju ett avancerat system där du kan reglera styrkan på de olika blixtarna från kameran. För att öka snabbheten i uppladdningstidfen kan du köpa ett externt batteripack till varje blixt. Så blir du oberoende av elkontakter.
Quantum har en serie sådana batteriaggregat.
Kolla med YFO, Kameradoktorn ocvh om inte dom har inne: beställ från t.ex. B&H eller Adorama i New York.

Fördelen med en Metz 70 är att du kan få TTL som funkar med digitalkameror.

Jag har kört en del med 550EX i fullt solsken där jag slagit blixten i en reflexskärm. Då var det precis att blixten orkade lysa upp - så nog krävs det mycket pulver i blixten.

Norman har varit mycket populära bland proffs, men de kostar rätt mycket. Men är väl billigare än Pro 7b.

Elinchrome (www.aifo.se) har en serie batteridrivna studioblixtar, ungefär som Pro 7b.

Ja, det känns som att 550 kanske är lite klen.
Jag har även kollat lite på sunpacks olika modeller det verkar vara ganska rejäla grejer deras sunpack auto pro 622 har ledtal på 160 vilka är tämligen mycket. Nån som har erfarenhet av olika sunpack modeller?

ANNONS
Götaplatsens Foto