Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Porträttobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

EdwardH

Aktiv medlem
Är det bara jag eller finns det inget "bättre" porträttobjektiv än Canons 28-135 IS?

För personen som vill ha en zoom som passar en Canon SpeedLite (ungefär) så verkar det objektivet vara det ultimata.

Varken Canon eller Sigma har mer passande zooms i 20-150mm området.

Canons 24-70 verkar lite kort (även på en 10D) och 70-200:eek:r är lite för långa.

Och 28-135:an verkar vara skarp så det räcker till och blir över.

?????

Passar blixten ?

550 EX lyser ut mllan 24 och 105 mm (om jag inte minns helt fel, 20mm med vidvinkelskiva).

Det betyder inte att du behöver ha ett objektiv som är 24-105mm

Ett fint porträttobjektiv på 10D, är Canons 50/1.8

Men alltså.. du är lite motsägelsefull här.. 24-70 är för kort och 70-200 är för lång.. 28-135 är ju precis rätt då.

Jag antar att du menar att 28mm blir för "långt" på 10D ?? Men det bli ju 45mm eller nåt och till porträttobjektiv räknas brännvidderna 80-135, och det har du ju i ditt 28-135...

Det funkar utmärkt att ha ett fast objektiv och röra sig framåt eller bakåt för att begränsa utsnittet.

själv tycker jag att 70-200 är ett utmärkt porträttobjektiv, går ju även bra med 200-300mm för porträtt.

ANNONS
Götaplatsens Foto